Radio Kraków

wschodnia obwodnica Tarnowa

Wschodnia obwodnica Tarnowa będzie mieć finansowanie centralne?

Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, spotka się z parlamentarzystami i władzami Tarnowa w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa. Jak niedawno poinformowaliśmy w Radiu Kraków, po protestach wywołanych propozycją nowych przebiegów tej drogi, GDDKiA będzie szukała nowych wariantów - bliżej granicy Małopolski z Podkarpaciem.

Wschodnia obwodnica Tarnowa jednak powstanie na granicy miasta i gminy Tarnów? To wciąż możliwe

Powrót do pierwotnego przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa jest możliwy, ale to nie byłoby łatwe - podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków Robert Jakubiak, zastępca dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przypomnijmy, pierwotnie zakładano, że wschodnia obwodnica powstanie na granicy miasta i gminy Tarnów. W takim wypadku miasto musiałoby do tego dołożyć połowę kosztów, czyli nawet ponad 300 milionów złotych, na co go nie stać. Dlatego przygotowano nowe warianty przebiegu drogi, które zostały powszechnie skrytykowane i drogowcy mają się z nich wycofać. Stąd zaczęły pojawiać się sugestie ze strony miasta Tarnowa ws. powrotu do pierwotnej koncepcji. Co na to drogowcy?

GDDKiA wycofa się z nowych wariantów przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa?

Drogowcy zapewniają, że wezmą pod uwagę zdanie mieszkańców po spotkaniach z protestującymi z podtarnowskich gmin. Chodzi o nowe, zaskakujące warianty przebiegów wschodniej obwodnicy Tarnowa. Według niedawno przedstawionych planów droga, która ma odciążyć miasto Tarnów od ruchu tranzytowego, miałaby przebiegać przez gminę Lisia Góra, gdzie w okolicach miejscowości Zaczarnie miałby powstać nowy węzeł autostrady, a także przez gminy Skrzyszów i Tarnów. Podczas trzech spotkań mieszkańcy tych samorządów oraz wójtowie stanowczo przeciwko temu zaprotestowali. Jak zapewnia w rozmowie z Radiem Kraków zastępca dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dróg Krajowych i Autostrad Robert Jakubiak, ten głos jest ważny.

GDDKiA wybrała wykonawcę w przetargu na dokumentację dla wschodniej obwodnicy Tarnowa

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę w przetargu na przygotowanie dokumentacji dla budowy łącznika pomiędzy autostradą A4 i drogą krajową nr 94, który będzie stanowił wschodnią obwodnicę Tarnowa. Planowana droga będzie mieć ok. 10 km.

517 mln zł za wschodnią obwodnicę Tarnowa i aż 338 milionów po stronie miasta?

  • date_range 2021-04-20
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że to wstępne wyliczenia przygotowane na prośbę prezydenta Tarnowa. Realne koszty miałaby pokazać dopiero przetarg na zaprojektowanie i budowę wschodniej obwodnicy Tarnowa, który mógłby zostać ogłoszony już w wakacje. Problemem jest jednak oczekiwany przez GDDKiA wkład miasta Tarnowa. Prezydent Roman Ciepiela nie zgadza się na obciążenie samorządu tak dużymi kosztami budowy drogi krajowej. Zresztą Tarnowa na to nie stać.

Ultimatum GDDKiA ws. wschodniej obwodnicy Tarnowa

  • date_range 2021-03-19
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dała prezydentowi Tarnowa czas do połowy kwietnia na ostateczną decyzję w sprawie współfinansowania przez miasto budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa. Dokumentacja inwestycji jest już prawie gotowa i w wakacje mógłby zostać ogłoszony przetarg. Droga została wpisana do rządowego programu 100 obwodnic. Jednak zarówno GDDKiA, jak i Ministerstwo Infrastruktury przekonują, że Tarnów jako miasto na prawach powiatu, musi sfinansować jej budowę na swoim terenie. Problem w tym, że to aż 56 procent. To by oznaczało, że Tarnów musiałby dołożyć do wschodniej obwodnicy co najmniej 100 milionów złotych, a być może i dużo więcej.

Przetarg na wschodnią obwodnicę Tarnowa w połowie roku?

  • date_range 2021-01-21
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kończy przygotowanie koncepcji programowej dla budowy wyczekiwanej, ale i oprotestowanej drogi. Wszystko powinno być gotowe do marca i w połowie roku można by ogłaszać przetarg na projekt i budowę wschodniej obwodnicy Tarnowa, która została wpisana do rządowego programu 100 obwodnic. Jednak GDDKiA oczekuje, że miasto dołoży do tej inwestycji połowę kwoty, co jak przekonuje prezydent Tarnowa, jest nierealne. "Żadne miasto nie było postawione w takiej sytuacji" - mówi.

Tarnów wraca do gry ws. wschodniej obwodnicy

  • date_range 2021-01-05
Tarnów jednak dołoży kolejne pieniądze do przygotowania dokumentacji dla budowy wschodniej obwodnicy miasta. Przed rokiem radni niespodziewanie wycofali się z takiego planu, podkreślając, że ustalony przebieg oznacza wyburzenie kilkudziesięciu budynków na osiedlu Rzędzin, a także na Woli Rzędzińskiej. Na zmianę wariantu może być już jednak za późno, bo wschodnia obwodnica Tarnowa jest na bardzo zaawansowanym etapie przygotowania do budowy. Prezydent Roman Ciepiela przekonał większość radnych do przekazania w tym roku prawie 900 tysięcy złotych na kolejny wkład miasta w przygotowaniu dokumentacji inwestycji.

GDDKiA: konsultacje ws. wschodniej obwodnicy Tarnowa nie dotyczą przebiegu trasy

  • date_range 2020-05-07
Iwona Mikrut wyjaśnia, że rozpoczęte dziś elektroniczne konsultacje dotyczą szczegółowych rozwiązań, które mają zostać zastosowane na planowanej wschodniej obwodnicy Tarnowa. Chodzi np. o wygląd estakady nad ulicą Orkana w Woli Rzędzińsiej, czy początek i koniec obwodnicy. "Podczas tych konsultacji społecznych nie będzie już można zgłaszać uwag co do samego przebiegu trasy - został on wyznaczony w decyzji środowiskowej, która jest prawomocna" - wyjaśnia rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut.

Rozpoczynają się elektroniczne konsultacje społeczne dla wschodniej obwodnicy Tarnowa

  • date_range 2020-05-06
Rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące wschodniej obwodnicy Tarnowa - czyli połączenia autostrady A-4 (węzeł „Tarnów-Północ”) z drogą krajową nr 94 (węzeł „Lwowska”). Ze względu na epidemię koronawirusa konsultacje odbędą się drogą elektroniczną.

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię