wschodnia obwodnica Tarnowa
Nowe propozycje przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa zostaną zaakceptowane?
Na początku przyszłego roku mają zostać zaprezentowane nowe warianty przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa. Dotychczasowe propozycje przebiegu trasy, która miałaby odciążyć Tarnów - przez gminę Tarnów, Lisia Góra i Skrzyszów – zostały całkowicie skrytykowane. Firma projektowa zadeklarowała się więc przygotować nowe warianty, ale już wskazany przez nią obszar, w którym mają zostać wyrysowane spotkał się z protestami. Nadal bowiem obejmuje podobny teren jak poprzednio. Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad apeluje jednak, żeby z opiniami poczekać na to, aż warianty będą gotowe.
Wschodnia obwodnica Tarnowa będzie mieć finansowanie centralne?
Dariusz Klimczak, minister infrastruktury, spotka się z parlamentarzystami i władzami Tarnowa w sprawie budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa. Jak niedawno poinformowaliśmy w Radiu Kraków, po protestach wywołanych propozycją nowych przebiegów tej drogi, GDDKiA będzie szukała nowych wariantów - bliżej granicy Małopolski z Podkarpaciem.
Wschodnia obwodnica Tarnowa jednak powstanie na granicy miasta i gminy Tarnów? To wciąż możliwe
Powrót do pierwotnego przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa jest możliwy, ale to nie byłoby łatwe - podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków Robert Jakubiak, zastępca dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przypomnijmy, pierwotnie zakładano, że wschodnia obwodnica powstanie na granicy miasta i gminy Tarnów. W takim wypadku miasto musiałoby do tego dołożyć połowę kosztów, czyli nawet ponad 300 milionów złotych, na co go nie stać. Dlatego przygotowano nowe warianty przebiegu drogi, które zostały powszechnie skrytykowane i drogowcy mają się z nich wycofać. Stąd zaczęły pojawiać się sugestie ze strony miasta Tarnowa ws. powrotu do pierwotnej koncepcji. Co na to drogowcy?
GDDKiA wycofa się z nowych wariantów przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa?
Drogowcy zapewniają, że wezmą pod uwagę zdanie mieszkańców po spotkaniach z protestującymi z podtarnowskich gmin. Chodzi o nowe, zaskakujące warianty przebiegów wschodniej obwodnicy Tarnowa. Według niedawno przedstawionych planów droga, która ma odciążyć miasto Tarnów od ruchu tranzytowego, miałaby przebiegać przez gminę Lisia Góra, gdzie w okolicach miejscowości Zaczarnie miałby powstać nowy węzeł autostrady, a także przez gminy Skrzyszów i Tarnów. Podczas trzech spotkań mieszkańcy tych samorządów oraz wójtowie stanowczo przeciwko temu zaprotestowali. Jak zapewnia w rozmowie z Radiem Kraków zastępca dyrektora krakowskiego oddziału Generalnej Dróg Krajowych i Autostrad Robert Jakubiak, ten głos jest ważny.
GDDKiA wybrała wykonawcę w przetargu na dokumentację dla wschodniej obwodnicy Tarnowa
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę w przetargu na przygotowanie dokumentacji dla budowy łącznika pomiędzy autostradą A4 i drogą krajową nr 94, który będzie stanowił wschodnią obwodnicę Tarnowa. Planowana droga będzie mieć ok. 10 km.
517 mln zł za wschodnią obwodnicę Tarnowa i aż 338 milionów po stronie miasta?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podkreśla, że to wstępne wyliczenia przygotowane na prośbę prezydenta Tarnowa. Realne koszty miałaby pokazać dopiero przetarg na zaprojektowanie i budowę wschodniej obwodnicy Tarnowa, który mógłby zostać ogłoszony już w wakacje. Problemem jest jednak oczekiwany przez GDDKiA wkład miasta Tarnowa. Prezydent Roman Ciepiela nie zgadza się na obciążenie samorządu tak dużymi kosztami budowy drogi krajowej. Zresztą Tarnowa na to nie stać.
Ultimatum GDDKiA ws. wschodniej obwodnicy Tarnowa
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad dała prezydentowi Tarnowa czas do połowy kwietnia na ostateczną decyzję w sprawie współfinansowania przez miasto budowy wschodniej obwodnicy Tarnowa. Dokumentacja inwestycji jest już prawie gotowa i w wakacje mógłby zostać ogłoszony przetarg. Droga została wpisana do rządowego programu 100 obwodnic. Jednak zarówno GDDKiA, jak i Ministerstwo Infrastruktury przekonują, że Tarnów jako miasto na prawach powiatu, musi sfinansować jej budowę na swoim terenie. Problem w tym, że to aż 56 procent. To by oznaczało, że Tarnów musiałby dołożyć do wschodniej obwodnicy co najmniej 100 milionów złotych, a być może i dużo więcej.
Przetarg na wschodnią obwodnicę Tarnowa w połowie roku?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad kończy przygotowanie koncepcji programowej dla budowy wyczekiwanej, ale i oprotestowanej drogi. Wszystko powinno być gotowe do marca i w połowie roku można by ogłaszać przetarg na projekt i budowę wschodniej obwodnicy Tarnowa, która została wpisana do rządowego programu 100 obwodnic. Jednak GDDKiA oczekuje, że miasto dołoży do tej inwestycji połowę kwoty, co jak przekonuje prezydent Tarnowa, jest nierealne. "Żadne miasto nie było postawione w takiej sytuacji" - mówi.
Tarnów wraca do gry ws. wschodniej obwodnicy
Tarnów jednak dołoży kolejne pieniądze do przygotowania dokumentacji dla budowy wschodniej obwodnicy miasta. Przed rokiem radni niespodziewanie wycofali się z takiego planu, podkreślając, że ustalony przebieg oznacza wyburzenie kilkudziesięciu budynków na osiedlu Rzędzin, a także na Woli Rzędzińskiej. Na zmianę wariantu może być już jednak za późno, bo wschodnia obwodnica Tarnowa jest na bardzo zaawansowanym etapie przygotowania do budowy. Prezydent Roman Ciepiela przekonał większość radnych do przekazania w tym roku prawie 900 tysięcy złotych na kolejny wkład miasta w przygotowaniu dokumentacji inwestycji.
GDDKiA: konsultacje ws. wschodniej obwodnicy Tarnowa nie dotyczą przebiegu trasy
Iwona Mikrut wyjaśnia, że rozpoczęte dziś elektroniczne konsultacje dotyczą szczegółowych rozwiązań, które mają zostać zastosowane na planowanej wschodniej obwodnicy Tarnowa. Chodzi np. o wygląd estakady nad ulicą Orkana w Woli Rzędzińsiej, czy początek i koniec obwodnicy.
"Podczas tych konsultacji społecznych nie będzie już można zgłaszać uwag co do samego przebiegu trasy - został on wyznaczony w decyzji środowiskowej, która jest prawomocna" - wyjaśnia rzecznik krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut.
Rozpoczynają się elektroniczne konsultacje społeczne dla wschodniej obwodnicy Tarnowa
Rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące wschodniej obwodnicy Tarnowa - czyli połączenia autostrady A-4 (węzeł „Tarnów-Północ”) z drogą krajową nr 94 (węzeł „Lwowska”). Ze względu na epidemię koronawirusa konsultacje odbędą się drogą elektroniczną.
Radni i mieszkańcy dyskutowali o wschodniej obwodnicy Tarnowa. Było gorąco
Burzliwy przebieg miała nadzwyczajna sesja tarnowskiej rady miejskiej w sprawie wschodniej obwodnicy Tarnowa. Jak już informowaliśmy w Radiu Kraków, droga znalazła się na rządowej liście 100 obwodnic. Jednak przeciwko wybranemu wariantowi przebiegu wschodniej obwodnicy protestują mieszkańcy Woli Rzędzińskiej oraz osiedla Rzędzin. Prezydent Tarnowa Roman Ciepiela przekonywał jednak, że drogę ma budować Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i decyzje w tej sprawie zapadły już kilka lat temu.
GDDKiA: może być za późno na zmianę przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa
Wyczekiwana droga znalazła się na rządowej liście 100 obwodnic. Wschodnia obwodnica Tarnowa jest jedną z najlepiej przygotowanych inwestycji z tej listy i mogłaby być gotowa do 2026 roku. Przeciwko wybranemu wariantowi przebiegu trasy protestują jednak mieszkańcy Woli Rzędzińskiej oraz osiedla Rzędzin. "Miejsce na zmiany jest niewielkie i może być na nie za późno" - podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA, Tomasz Pałasiński.
Wschodnia obwodnica Tarnowa przygotowana do realizacji. Część mieszkańców protestuje
Miała być dyskusja na temat wschodniej obwodnicy Tarnowa, ale skończyło się na krzykach i żalach do radnych i prezydenta miasta. Na dziś zaplanowana była sesja nadzwyczajna w sprawie apelu władz miasta do rządu o wpisanie tego potrzebnego dla Tarnowa objazdu na listę "100 obwodnic".
GDDKiA nie planuje zmiany przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa
Mimo protestów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie planuje na razie zmiany przebiegu wschodniej obwodnicy Tarnowa. Drogowcy czekają na rozstrzygnięcie odwołania mieszkańców Woli Rzędzińskiej od decyzji środowiskowej i od tego uzależniają swoje dalsze ruchy.
Jest decyzja środowiskowa dla wschodniej obwodnicy Tarnowa, ale spór trwa
Droga ma odciążyć największe tarnowskie osiedla, przez które przebiega teraz ruch z północy na południe kraju. Nie ustają jednak protesty w sprawie przebiegu obwodnicy przez Wolę Rzędzińską.
Będzie zgoda środowiskowa dla wschodniej obwodnicy Tarnowa
Mimo protestów w styczniu zostanie wydana decyzja środowiskowa dla wschodniej obwodnicy Tarnowa. Droga, która ma odciążyć od ruchu tranzytowego największe tarnowskie osiedla, ma powstać na granicy miasta i gminy. Przeciwko takiemu wyborowi protestuje jednak część mieszkańców Woli Rzędzińskiej, a także okolic ulicy Heleny Marusarz w Tarnowie. Przekonują m.in. że wybrany wariant przewiduje najwięcej budynków do wyburzenia, bo co najmniej 30 domów i ponad 50 budynków gospodarczych.
Kolejni mieszkańcy dołączyli do protestu ws. wschodniej obwodnicy Tarnowa
Nie tylko mieszkańcy Woli Rzędzińskiej, przez którą ma przebiegać potrzebna Tarnowowi trasa, ale także mieszkańcy samego miasta protestują przeciwko wybranemu wariantowi przebiegu wschodniej obwodnicy. Pod sprzeciwem podpisało się 289 mieszkańców osiedla Rzędzin, w tym m.in. ulic Heleny Marusarz oraz Stefanii Hanausek. Chcą dodatkowego spotkania w tej sprawie, ale magistrat na razie takiego nie planuje.
Najnowsze
-
12:58
Wybitny architekt nowym Honorowym Obywatelem Tarnowa
-
12:52
Odizolowani, ale nie odcięci. Jak literatura zmienia życie w więzieniu?
-
12:23
Proces biskupa Andrzeja Jeża poza Tarnowem? Chodzi o "dobro wymiaru sprawiedliwości"
-
12:00
Tarnowski Pasaż Odkryć – miejsce spotkań z nauką, źródło wiedzy o mieście
-
12:00
Zielona droga w miejskiej logistyce żywności
-
11:14
Nowa konstrukcja i już się sypie? PKP PLK uspokaja
-
10:05
Makabryczne odkrycie w Żabnie
-
09:58
Weronika Smarduch: to nie jest czas na dokładanie kosztów przedsiębiorcom
-
09:42
Gdy światem rządziła Wielka Bogini. Potęga i upadek Magna Mater
-
09:42
Mieszkania na sprzedaż w Krakowie – ile kosztują teraz mieszkania w Krakowie?