Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że wykonawca przed zakończeniem prac miał przeprowadzić badania poziomu hałasu. Wszystko przez to, że koncepcja dla inwestycji była przygotowana jeszcze w oparciu o normy hałasu, które zmieniły się w 2012 roku. Podwyższono wtedy dopuszczalne limity o kilka decybeli. "Było to spowodowane tym, że w niektórych miejscach te ekrany robiły się już monstrualne, nawet nie gigantyczne, a monstrualne" - wyjaśnia dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński.
Po przeprowadzeniu badania poziomu hałasu okazało się, że z zakładanych pierwotnie 34 tysięcy 600 metrów kwadratowych powierzchni ekranów akustycznych, przy obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej trzeba wybudować tylko 11 tysięcy 200 metrów kwadratowych. To aż o 67 procent mniej!
Żeby móc to zastosować GDDKiA zdobyła nową decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą wykonawca właśnie wciela w życie. "Jak to przy takich inwestycjach. Część mieszkańców w dalszym ciągu chce więcej ekranów, część ich nie chce np. w okolicy stacji paliwowej w Dąbrowie Tarnowskiej, które musimy jednak zamontować jeśli tak wynika z badań poziomu hałasu" - wyjaśnia w rozmowie z Radiem Kraków Andrzej Jaskot z firmy Banimex, która buduje obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej.
- W przypadku różnych inwestycji tak się zdarza, że ktoś nie chce, bo ekran zasłania np. sklep lub dom. Dodatkowo za ekranami nie chce rosnąć roślinność. Ekrany przezroczyste po jakimś czasie się brudzą i dlatego część mieszkańców nie chce, żeby zostały zamontowane" - dodaje Jaskot.
Z kolei dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasz Pałasiński podkreśla, że inwestor ma obowiązek w ciągu roku po oddaniu drogi do użytku wykonać ponowne badanie hałasu i jeśli jego wyniki wykażą przekroczenia, ekrany będą musiały zostać uzupełnione.
Tymczasem społecznicy, którzy obserwują budowę obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej, zarzucają urzędnikom, że mieszkańcy mieli utrudniony dostęp do informacji w czasie zmiany ZRiD pod kątem ograniczenia liczby ekranów akustycznych. W okresie, który był przeznaczony na składanie wniosków i uwag do wnioskowanych przez GDDKiA zmian, cześć dokumentacji nie była np. dostępna w formie elektronicznej, a jedynie do wglądu w Urzędzie Wojewódzkim w Krakowie.
Społecznicy podkreślają również, że urzędnicy przy okazji informowania opinii publicznej w Internecie o procedurze zmiany ZRiD robili tylko tyle, ile wymagało od nich prawo, ograniczając się do podania formułek. Ich zdaniem nie wyjaśniono jasno i klarowanie, że zmiana będzie dotyczyła znacznego ograniczenia ekranów akustycznych. To zainteresowałoby więcej osób, które mogłyby zgłosić swoje wnioski oraz uwagi do planowanego ograniczenia.
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.
(Bartłomiej Maziarz/ko)