Jak informuje PKP Intercity, wszystko przez skomplikowany proces poszukiwania wykonawcy. Zostało ono podzielone na etapy. PKP Intercity nie podaje jednak dokładnego terminu podpisania umowy na remont pociągów. 14 pojazdów serii ED74 ma przejść całkowity remont, w ramach którego pojazdy zostaną dodatkowo zmodernizowane. Zostaną w nich wymienione siedzenia. Pojazdy wzbogacą się ponadto o bezprzewodowy internet i gniazdka. Pojawią się też udogodnienia dla niepełnosprawynych i pasażerów z rowerami. Pociągi wyjadą na tory najpóźniej za pięć lat.
Wiadomo już, że po remoncie część pociągów wróci do Krakowa. Będą one kursować ze stolicy Małopolski przez Kielce i Radom do Lublina.
O porzuconych składach informowaliśmy w Radiu Kraków już w maju 2016 roku. PKP Intercity przejęło 14 pociągów ED74 od Przewozów Regionalnych kilka lat temu. Połowa z nich została odstawiona na bocznice m.in. w Bieżanowie. Zdaniem spółki PKP Intercity wagony nie spełniały już standardów, jakich oczekują pasażerowie kolei. Składy planowano zmodernizować, ale w końcu do tego nie doszło. Tymczasem "Edytami" intensywnie zaczęli się interesować miejscowi grafficiarze.
Opuszczone składy na bocznicy kolejowej w Bieżanowie stały się zarzewiem konfliktu między Centrum Zrównoważonego Transportu a Spółką PKP Intercity. Centrum złożyło doniesienie do prokuratury na jednego z byłych prezesów spółki w związku z podejrzeniem, że unijne pieniądze zostały niepotrzebnie wydane, a wagony trzeba wypożyczać nawet z zagranicy.
Pociągi zostały w końcu wystawione na sprzedaż. Kupnem zainteresowały się Koleje Małopolskie. Oferta została jednak odrzucona przez PKP Intercity.
"Edyty" kupione zostały przez Przewozy Regionalne 11 lat temu. To bezprzedziałowe, klimatyzowane składy, które są w stanie się rozpędzić do 160 kilometrów na godzinę.
(Bartłomiej Grzankowski/ew)