- A
- A
- A
Oszukują starszych ludzi i wyłudzają pieniądze
Osoby starsze wciąż stają się ofiarami akwizytorów i przedstawicieli handlowych, którzy namawiają do skorzystania z ofert tylko pozornie atrakcyjnych.Nie pomagają kampanie społeczne i apele obrońców konsumentów. Osoby starsze wciąż stają się ofiarami akwizytorów i przedstawicieli handlowych, którzy namawiają do kupna produktu, albo skorzystania z usługi. Z pozoru atrakcyjne oferty mogą się okazać bardzo kosztowne. Klienci, zwłaszcza w podeszłym wieku, korzystają z nich mimo, że oferowanego produktu nie potrzebują.
Oświadczenie dotyczy umów podpisanych poza siedzibą firmy, czyli na przykład w domu klienta, albo podczas spotkania promocyjnego w hotelu. Najczęstszym błędem, jaki popełniają poszkodowani jest - oprócz nieczytania umów - wysłanie takiego oświadczenia zbyt późno.
Obrońcy konsumentów apelują o dokładne czytanie umów na kupno towarów, jakie oferują akwizytorzy i przedstawiciele handlowi . Mnożą się bowiem przypadki, w których klienci, zwłaszcza osoby starsze, dają się namówić na oferty, które tylko z pozoru są atrakcyjne, a ich efektem jest konieczność spłacania wysokich kredytów. Tylko w powiecie krakowskim, w ubiegłym roku Miejski Rzecznik Konsumentów prowadził prawie 40 spraw, które zgłosili poszkodowani. Od początku tego roku takich przypadków jest już 14.
"Akwizytorzy proponując swoje oferty nie informują o wszystkim. W efekcie klienci ponoszą koszty, o których nie mieli pojęcia" - mówi Rzecznik Konsumentów w Krakowie Jerzy Gramatyka.
Akwizytorzy chętnie wybierają właśnie osoby starsze i samotne - bo te często nie czytają dokładnie umów, albo nie rozumieją wszystkich zapisów.
Nasza słuchaczka, pani Stefania opowiedziała historię swojej 80-letniej znajomej, która już czterokrotnie dała się namówić na podpisanie niekorzystnych umów: dała się namówić firmie telekomunikacyjnej, kupiła komputer za złotówkę, którego wartość i tak spłaciła wyższą stawką za abonament. Dała się też namówić na kupno przyrządu, który miał leczyć wszelkie schorzenia. Podpisała umowę na 36 rat po 80 złotych.
Obrońcy praw konsumentów przypominają i apelują, aby nie podpisywać umów, których się nie przeczytało i których się nie rozumie. Najlepiej poprosić akwizytora o kilka dni namysłu i skonsultować się z kimś bliskim. A jeśli akwizytor się na to nie zgodzi - lepiej z oferty nie korzystać.
Przypominamy też, że umowę podpisaną poza siedzibą firmy - czyli na przykład w domu - można zerwać w ciągu 10 dni, bez żadnych konsekwencji. Wystarczy przesłać stosowne oświadczenie. Jeśli sprzedawca nie będzie chciał przyjąć oświadczenia - można zwrócić się do rzecznika konsumentów, który działa w każdej gminie w Małopolsce.
( Maciej Skowronek /dw)
Komentarze (0)
Najnowsze
-
13:06
Koleje Małopolskie przez 10 lat przewiozły 60 mln pasażerów. Zaczęło się od jednego połączenia...
-
12:35
Darmowy laptop dla powodzian? Uwaga, to może być próba oszustwa!
-
12:25
Wojewoda o wyborze szefa sanepidu: W przepisach nie ma słowa o konkursie
-
11:56
Szukamy Wyczynu i Blamażu ubiegłego tygodnia. ZAGŁOSUJ
-
11:19
Maria Peszek: Szybko się zorientowałam, że bycie wyłącznie aktorką mnie nie zaspokoi, nie da mi pełni szczęścia i wolności
-
11:01
Akademia Tarnowska zaczyna kształcić przyszłych lekarzy i też chce wybudować własne prosektorium
-
10:33
Coś dla fanów rękodzieła, tańca i muzyki
-
10:30
Maria Peszek: Moje załamanie nerwowe nie wynika z tego, że w dzieciństwie zabrakło miłości
-
10:13
15-latkowie na hulajnodze potrąceni przez samochód osobowy. Lądował śmigłowiec LPR
-
09:02
Groźny wypadek na pasach w Łęgu Tarnowskim. 4,5-latek w stanie krytycznym
-
08:56
Wiatr w Tatrach osłabł. TPN przywrócił sprzedaż biletów na szlaki
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze