Dyskusja o podwyżce cen biletów wywoływała sporo emocji, zwłaszcza po tym jak miasto zaprezentowało pierwszy projekt nowego cennika. Ostatecznie ustalono, że bilet 20-minutowy będzie kosztował 4 złote, godzinny 6, a aż 8 złotych zapłacimy za 90-minutowy bilet. Spore zmiany wprowadzono też w ofercie biletów sieciowych. 

"W przypadku biletu okresowego - oczywiście bilet mieszkańca, najbardziej popularny, sieciowy - to jest bilet za 80 zł. Nie ma biletu już na dwie linie, on znika z oferty. Pozostaje bilet na jedną linię, ale tylko w strefie pierwszej. To, co jest istotne - znika bilet semestralny. To jest bilet, który był najczęściej wykorzystywany przez uczniów czy studentów. W zamian jest bilet półroczny. To jest bilet, który można albo jednorazowo kupić, albo płacimy za 5 miesięcy, czyli jak za semestralny, natomiast ostatni miesiąc to jest tylko 20 zł" - wyjaśnia Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego. Podkreślił, że pandemia koronawirusa i wprowadzane ograniczenia mocno odbiły się na budżecie komunikacji miejskiej, bo wpływy z biletów spadły o 1/3.

"Z biletów to jest około 100 milinów złotych mniej. Planowane było około 300 milionów. Pewne też oszczędności były po stronie tego, że wiosną mocno zredukowaliśmy ofertę, teraz również w trakcie zimowego lockdownu, więc ta oferta jest dopasowywana do mniejszej ilości pasażerów. W tej chwili korekta taryfy i nowe ceny biletów mają w jakimś sensie pomóc odbudować i załatać tę dziurę, ale trudno dzisiaj cokolwiek planować" - dodaje Franek.

Zgodnie z przegłosowanymi przez miejskich radnych zmianami ceny biletów wyniosą:

- 20-minutowy – 4 zł
- 60-minutowy lub jednoprzejazdowy – 6 zł
- 90-minutowy – 8 zł
- miesięczny na jedną linię – 54 zł (z Kartą Krakowską), 80 zł (bez Karty Krakowskiej)
- miesięczny sieciowy na I strefę – 80 zł (z Kartą Krakowską), 148 zł (bez Karty Krakowskiej)
- półroczny na I strefę – 420 zł (z Kartą Krakowską), bez Karty Krakowskiej bilet półroczny nie obowiązuje.

Radny Łukasz Sęk z klubu Koalicji Obywatelskiej przyznaje, że nowa taryfa biletowa to efekt kompromisu, który po wielu burzliwych dyskusjach udało się wypracować.

"Wydaje mi się, że spotkaliśmy się nawet nie pośrodku, ale trochę poniżej oczekiwań tego, jak wyglądała propozycja urzędników, tak żeby te przyjęte już ceny nie odstraszały od korzystania z komunikacji miejskiej. Założenie przy tych zmianach było takie, żeby jak najmniej odczuli te podwyżki ci, którzy korzystają z komunikacji miejskiej na co dzień, czyli ci, którzy posiadają bilety okresowe" - komentuje Sęk

Zupełnie innego zdania jest wiceprzewodniczący rady miasta - Michał Drewnicki z klubu Prawa i Sprawiedliwości, który podkreślał, że oszczędności i pieniędzy na ratowanie komunikacji miejskiej można było poszukać w innym miejscu.

"Uważamy, że komunikacja miejska jest priorytetową dziedziną funkcjonowania miasta, a więc prezydent powinien poszukać tych źródeł finansowania w innych miejscach, między innymi, na przykład pobieranie opłat za nielegalne reklamy w mieście, czy też działania związane z opłatą reklamową za billboardy od wielkich korporacji" - ocenia Drewnicki.

To, że pandemia nie jest najlepszym momentem na podnoszenie cen sygnalizuje również radny Łukasz Maślona z klubu Kraków dla Mieszkańców. Jak mówi - szczególnie dotkliwa będzie podwyżka biletów jednorazowych. 

"Wiele osób jednak dotknął kryzys związany z pandemią koronawirusa. Przede wszystkim odzwierciedla się to w tym, że zarówno miejsca pracy jak i różne instytucje są czasowo zamykane. Dlatego mieszkańcy nie kupują tak często już biletów okresowych długoterminowych i korzystali z tych biletów jednorazowych. Tak znaczna podwyżka na tych biletach spowoduje w mojej opinii, że będą wybierać inny środek lokomocji, a przecież chodzi nam o to, żeby komunikacja zbiorowa byłą na tyle atrakcyjna, żeby mieszkańcy rezygnowali z samochodów" - ocenia Maślona.

"Podjęliśmy decyzję wyprzedzającą trochę, pokazując też mieszkańcom, że transport zbiorowy cały czas funkcjonuje, że zachęcamy do podróżowania w tym sensie, że nie wiąże się ono z większym ryzykiem, niż na przykład kupowanie w sklepie. Stąd tramwaje co 7,5, co 15 minut, czyli tak, jak przywykliśmy do tego przed pandemią. Autobusowo również szereg wzmocnień. Poza takimi liniami, które były ukierunkowane na studentów - na przykład 429".

Do rozkładów jazdy wracają też część linii zawieszonych z powodu małego zainteresowania.

 

Szczegółowy cennik:

Bilety czasowe do kasowania, tzw. krótkoczasowe:

- 20-minutowy – 4 zł normalny, 2 zł ulgowy
- 60-minutowy lub jednoprzejazdowy – 6 zł normalny, 3 zł ulgowy
- 90-minutowy – 8 zł normalny, 4 zł ulgowy
- 70-minutowy (wspólny z Kolejami Małopolskimi) – 7 zł normalny, 3,50 zł ulgowy

Ceny biletów są jednakowe dla wszystkich stref biletowych.

 

Bilety jednoprzejazdowe do kasowania, grupowe do 20 osób:

- Na I strefę biletową – 50 zł normalny, 25 zł ulgowy
- Na wszystkie strefy – 60 zł normalny, 30 zł ulgowy

 

Bilety czasowe do kasowania, tzw. długoczasowe:

Na I strefę biletową:

- 24-godzinny – 17 zł normalny, 8,50 zł ulgowy
- 7-dniowy – 56 zł normalny, 28 zł ulgowy

Na wszystkie strefy biletowe:

- 24-godzinny – 22 zł normalny, 11 zł ulgowy
- 48-godzinny – 35 zł normalny, 17,50 zł ulgowy
- 72-godzinny – 50 zł normalny, 25 zł ulgowy
- 7-dniowy – 68 zł normalny, 34 zł ulgowy
- weekendowy rodzinny – 25 zł

 

Bilety okresowe imienne (dla posiadaczy statusu Karty Krakowskiej):

Bilety miesięczne:

- na jedną linię w I strefie biletowej – 54 zł normalny, 27 zł ulgowy
- sieciowy na I strefę biletową – 80 zł normalny, 40 zł ulgowy
- sieciowy na I i II strefę biletową – 103 zł normalny, 51,50 zł ulgowy
- sieciowy na I, II i III strefę biletową – 116 zł normalny, 58 zł ulgowy

Bilety półroczne:

na I strefę biletową – 420 zł normalny, 210 zł ulgowy
na I i II strefę biletową – 515 zł normalny, 257,50 zł ulgowy
na I, II i III strefę biletową – 580 zł normalny, 290 zł ulgowy
5+1 na I strefę biletową – 420 zł normalny, 210 zł ulgowy

 

Bilety okresowe imienne (dla osób nieposiadających statusu Karty Krakowskiej):

- na jedną linię w I strefie biletowej – 80 zł normalny, 40 zł ulgowy

Bilety sieciowe:

- na I strefę biletową – 148 zł normalny, 74 zł ulgowy
- na II strefę biletową – 79 zł normalny, 39,50 zł ulgowy
- na III strefę biletową – 37 zł normalny, 18,50 zł ulgowy
- na I i II strefę biletową – 158 zł normalny, 79 zł ulgowy
- na II i III strefę biletową – 96 zł normalny, 48 zł ulgowy
- na I, II i III strefę biletową – 179 zł normalny, 89,50 zł ulgowy

 

Bilety sieciowe specjalne (przy zakupie co najmniej 30 sztuk):

- na I strefę biletową – 110 zł
- na I i II strefę biletową – 126 zł
- na I, II i III strefę biletową – 146 zł

 

Bilety sieciowe socjalne:

- na I strefę biletową – 30 zł
- na I i II strefę biletową – 50 zł
- na I, II i III strefę biletową – 70 zł

 

Bilety aktywizujące dla osób bezrobotnych:

- na I strefę biletową – 50 zł
- na I i II strefę biletową – 100 zł
- na I, II i III strefę biletową – 140 zł

 

Miesięczne bilety imienne zintegrowane – na przejazdy łączone:

- na I strefę biletową – 133 zł normalny, 66,50 zł ulgowy
- na II strefę biletową – 71 zł normalny, 35,50 zł ulgowy
- na III strefę biletową – 33 zł normalny, 16,50 zł ulgowy
- na I i II strefę biletową – 142 zł normalny, 71 zł ulgowy
- na I, II i III strefę biletową – 161 zł normalny, 80,50 zł ulgowy

 

Istnieć będzie również możliwość zakupu grupowego – przez organizatorów wydarzeń lub imprez masowych dla ich uczestników – uprawnień do wielokrotnych przejazdów w I i II strefie biletowej (do 100 osób):

- na jedną dobę – 300 zł
- na dwie doby – 580 zł
- na trzy doby – 810 zł
- na cztery doby – 1100 zł
- każda kolejna doba – 200 zł

 

Biura podróży będą miały możliwość wyrobienia dla swoich klientów imiennej Krakowskiej Karty Turystycznej uprawniającej posiadaczy do wielokrotnych przejazdów na obszarze wszystkich stref:

- 1-dniowa – 17 zł
- 2-dniowa – 45 zł
- 3-dniowa – 50 zł

 

Opłaty dodatkowe (w przypadku uiszczenia w terminie siedmiu dni od wystawienia wezwania do zapłaty wysokość opłaty obniżona jest do 50 proc. lub 30 proc. wartości):

- za brak ważnego biletu (dokumentu przewozu lub dokumentu poświadczającego uprawnienia do przejazdu bezpłatnego) – 240 zł
- za brak ważnego dokumentu poświadczającego uprawnienia do przejazdu ulgowego – 160 zł
- za naruszenie przepisów o przewozie rzeczy i zwierząt – 160 zł
- za spowodowanie nieuzasadnionego zatrzymania lub zmiany trasy pojazdu – 520 zł

 

Inne opłaty:

- za czynności związane z pobraniem opłaty dodatkowej lub wystawieniem wezwania do zapłaty w przypadku ich umorzenia – 16 zł
- za powtórne i kolejne wydanie karty elektronicznej (nośnika biletów okresowych i biletów wolnej jazdy) – 8 zł
- nie pobiera się opłat za pierwsze wydanie karty elektronicznej (nośnika biletów okresowych)
- nie pobiera się opłat za przewóz zwierząt i bagażu

 

 

Joanna Orszulak/łk

 

 

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy


Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku  oraz Twitterze.