- A
- A
- A
"Nikt nie uciecze"
Słuchowisko inspirowane średniowiecznymi moralitetami "Rozmowa mistrza Polikarpa ze śmiercią" oraz "Skarga umierającego" wyreżyserował w studiu Radia Kraków Wiesław Hołdys, krakowski reżyser, założyciel Teatru Mumerus. - Tematyka jest złowieszcza, ale oswajamy ją groteską - mówi reżyser i zapowiada opowieść "rozpiętą między egzystencjalnym dramatem śmierci, a wykrzywionym w zwierciadle satyry obrazem życia". Premiera o godz. 18.05 na antenie Radia Kraków.Słuchowiskiem zat. „NIKT NIE UCIECZE” Wiesław Hołdys debiutuje w radiowym teatrze. Pasjonat literatury rosyjskiej, tekstów Brunona Schulza i Bolesława Leśmiana, sięga tym razem do literatury średniowiecznej, która od lat stanowi dla niego źródło teatralnych inspiracji. Nowe słuchowisko Radia Kraków powstaje głównie na kanwie XV I XVI- wiecznych anonimowych tekstów: "Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią" oraz "Skarga umierającego". Usłyszymy także fragment utworu XVI-wiecznego anonima pt.:"Starzec ze Śmiercią".
Mumerus jest autorskim projektem, pochodzącego z Cieszyna Wiesława Hołdysa, jednego z najciekawszych twórców, działających w krakowskim offie. To w jednej osobie reżyser, autor scenografii i producent teatru. Artysta, którego oryginalna wyobraźnia odciska pieczęć na wszystkich działaniach sceny - od kolejnych premier, po międzynarodowe, sceniczno-muzyczne projekty edukacyjne.
- Moim celem jest poszukiwanie nowych form teatralnych, łączenie teatru z innych sztukami oraz poszukiwanie nowych przestrzeni społecznych dla istnienia teatru - deklaruje Hołdys. W styczniu 2016 roku przedstawienie w reżyserii Wiesława Hołdysa "Stół z powyłamywanymi nogami. Na stole i pod stołem" nagrodziliśmy Marką Radia Kraków. Co ciekawe, również inspirowane było literaturą średniowieczną, w tym m.in "Rozmową mistrza Polikarpa ze Śmiercią".
Komentarz reżysera: "Rozmowa mistrza Polikarpa ze Śmiercią" - tak wygląda prawidłowo zapisany tytuł średniowiecznego dialogu. W tym tytule wielkość liter ma znaczenie, tak jak znaczenie miał podział na stany w ówczesnym świecie. A więc "mistrz" z małej litery, gdyż mistrzów - choć każdy indywidualnie jest bardzo ważny i zasługuje na Wielką Literę - ale przecież jest ich dużo i w zetknięciu ze Śmiercią każdy z nich jest jedynie pyłem najmniejszej z możliwych liter. A Śmierć to osoba, zapisana tak, jak zapisuje się imiona własne, nie masowa, codzienna śmierć, lecz Pani bądź Pan Śmierć. Która rozmawia z równie osobowym, wymienionym z imienia Polikarpem - uosobieniem każdego, lecz trzeba zauważyć, że w poźnośredniowiecznych i renesansowych moralitetach Każdy był zapisywany z dużej litery, jak nazwa własna. Nawiasem mówiąc - "Rozmowa..." jest także moralitetem.
W pochodzącej mniej więcej z tego samego okresu "Skardze umierającego" (będącej częścią podręcznika umierania, "Ars Moriendi", bo i takie wtedy były) ostateczne rozliczenie umierającego z życiem jest ułożone w cykl czterowersowych, rymowanych zwrotek, z których każda zaczyna się na kolejną literę alfabetu. Spowiedź życia od A do Z. Z czego wynika to, że kiedy Każdy przebrnie przez alfabet, to znaczy przez życie i wreszcie nauczy się jego podstaw i zaczyna cokolwiek ze sztuki życia rozumieć - pora mu wypowiedzieć słowa zaczynające się od ostatniej litery alfabetu: "Zażyccież mi świeczkę! Ale, moi mili przyjaciele: dusza jidzie z krwawym potem, co mnie dzisiaj - to wam potem. Amen".
Te dwa teksty stały się podstawą adaptacji słuchowiska dla Radia Kraków. Napisane są one piękną, dźwięczną i melodyjną staropolszczyzną, w której słowa - choć czasami nie rozumiemy ich znaczenia - mają wartość muzyczną, dźwiękową. W słowach "skrżyta"(zgrzyta), " uźrzał " (ujrzał), "samojedź" (ludożerca), "nizacz" (za nic), "faści" (oszukuje), "mirziączka" (gniew), "jimienie" (posiadanie), "jidzim" (idziemy) słyszymy ostrzenie kosy o kamień, zgrzytanie zębów, jęki i płacz. A także chichot, gdyż "Rozmowa Mistrza Polikarpa" jest utworem - podobnie jak średniowieczne tańce śmierci - groteskowym. A także - paradoksalnie - dynamicznym i pełnym życia, rozpiętym pomiędzy egzystencjalnym dramatem śmierci, a - wykrzywionym w krzywym zwierciadle satyry na ludzką kondycję - obrazem życia."
"Nikt nie uciecze"
Scenariusz i reżyseria: Wiesław Hołdys
Muzyka: Michał Braszak
Obsada: Ewa Breguła, Anna Lenczewska, Jan Mancewicz, Marcin Popczyński, Robert Żurek
Zespół muzyczny: Alicja Margolin (theremin, fortepian), Gertruda Szymańska (instrumenty perkusyjne), Michał Braszak, (kontrabas, gitara basowa )
Realizacja radiowa: Wojciech Gruszka, Grzegorz Dąbek
Opieka redakcyjna: Justyna Nowicka
Premiera na antenie Radia Kraków 23 listopada o godz. 18.05
jn
Komentarze (0)
Najnowsze
-
18:39
"Gdzie gubią się zdania" - prapremiera spektaklu o literatach krakowskich
-
17:23
TARGI RZEMIOSŁA WZORY PO RAZ PIERWSZY W KRAKOWIE
-
17:15
Mieszkańcy Szczawnicy zdecydowali: nie będzie fajerwerków w sylwestra
-
16:42
Czym jest ortofotomapa i jak z niej korzysta Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa?
-
15:58
Bajkowe Poranki w Forcie Borek: „Filonek Bezogonek”
-
15:34
„Prawdziwy ból” – o filmie rozmawiamy z polską Żydówką
-
15:31
„Moje ulubione ciasto” – irański film bez hidżabu
-
15:29
Jak skonstruowany jest budżet gminy?
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze