recenzje filmowe
Urszula Wolak poleca: „Maudie”
Grająca główną rolę w filmie Sally Hawkins – charakterystyczna, brytyjska aktorka znana choćby z takich filmów jak „Happy Go Lucky” Mike'a Leigh czy nagrodzonego w tym roku z Złotymi Lwami w Wenecji „Kształtu wody” Guilermo del Toro – po raz kolejny udowadnia, że jej siła emocjonalnego oddziaływania na wielkim ekranie jest ogromna. Hawkins nie szarżuje jednak wcielając się w postać żyjącej w rzeczywistości kanadyjskiej malarki Maude Lewis.
Zwycięskie filmy z FPFF w Gdyni niebawem wejdą do kin
Kinowyprawy o filmach nagrodzonych na 42. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, które niebawem wejdą do kin.
Urszula Wolak poleca: The Square
Na „The Square” – określonym mianem najzabawniejszego filmu w historii Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Cannes, który zachwycił jury zdobywając tegoroczną Złotą Palmę – wcale nie będziemy się dobrze bawić.
"The Square": Opuszczamy bezpieczną strefę komfortu
Piękni, ale samotni, inteligentni, ale zblazowani, bogaci, ale zmagający się z wewnętrzną pustką. "The Square" - zdobywca Złotej Palmy w Cannes zmusza swoich bohaterów do opuszczenia bezpiecznej strefy komfortu. Ula Wolak zaprasza na "Kinowyprawy" o godz. 18.30.
Urszula Wolak poleca: „Mięso”
"To horror – opowiadający w nowatorski sposób o bolesnych problemach dojrzewania, inicjacji seksualnej, rozbudzonej kobiecości, przekraczaniu granic, a także o toksycznej siostrzanej więzi i patologiach życia rodzinnego – w którym ręce, nogi i mózg... trafiają na ścianę" - pisze Urszula Wolak.
Urszula Wolak poleca: „Na pokuszenie”
Cztery kobiety i on jeden. To sytuacja, która w wyobraźni niejednego mężczyzny może obudzić szereg erotycznych skojarzeń. Czy jednak przewaga płci pięknej nad męską wiąże się wyłącznie z przyjemnymi doświadczeniami? „Na pokuszenie” Sofii Coppoli pokazuje, że generuje raczej napięcia. Od erotycznego zachłyśnięcia niedaleko bowiem do stanu – jak podpowiada reżyserka – w którym tracimy kontrolę nad emocjami burzącymi trzeźwość umysłu.
„Frantz” - przewrotna historia miłosnego trójkąta
W „Kinowyprawach” w Radiu Kraków o „Frantzu” i twórczości Francois Ozona. Gościem programu była szefowa Kina Pod Baranami – Marynia Gierat. Posłuchaj audycji:
Urszula Wolak poleca: „Frantz”
"Niby „Frantz” jest poprawnie skrojonym romansem, w którym nie wszystko jest tym na co wygląda. Niby jest próbą rozliczenia się z wojenną historią, która po stronie katów miała też i swoje ofiary. To również opowieść o miłości, która rozpoczyna się w miejscu, gdzie kończy się żałoba po stracie ukochanego" - pisze Urszula Wolak.
"Piękne dni" - gdzie podział się dawny Wim Wenders?
Dziś o godz. 22.05 w "Kinowyprawach" w Radiu Kraków krytyczka filmowa Maria Malatyńska (i wspaniała prowadząca cykl spotkań "Dojrzałego kina" w Kinie Pod Baranami) rozprawia się z nowym filmem Wima Wendersa "Piękne dni". Co zrobić, gdy aktorzy zamiast wyrażać emocje na ekranie, grają jak drewniane kukły? Gdzie podział się Wim Wenders znany z "Paryż, Teksas", "Nieba nad Berlinem"; czy "Lisbon Story", w których udowadniał, że najważniejsze są przecież obrazy, bo w myśleniu można się pogubić i oddalić od rzeczywistości? Maria Malatyńska zna odpowiedź nie tylko na te pytania.
Urszula Wolak poleca: „Dunkierka”
Twórca tak głośnych filmów, jak „Memento”, „Incepcja” i „Mroczny rycerz” ma szansę ze swym najnowszym dziełem zdobyć upragnioną nominację do Oscara w kategorii „najlepsza reżyseria”. Tak przynajmniej wieszczą zagraniczni krytycy, których „Dunkierka” Christophera Nolana uwiodła inscenizacyjnym rozmachem. Opowieść o historycznej próbie ewakuacji prawie 400 tys. żołnierzy brytyjskich z Dunkierki (leżącej w północnej Francji) do Wielkiej Brytanii podczas II wojny światowej zachwyca jednak nie tylko w tym aspekcie. Nolan ucieka bowiem od konwencjonalnych sposób przedstawienia obrazu wojny na ekranie skupiając się przede wszystkim na praktyce wciągnięcia widzów (m.in. przez zmysły) w wir dramatycznych wydarzeń.
Kinowyprawy o rodzicielstwie "po męsku"
Współcześni ojcowie już nie walczą na ekranie o prawo do opieki nad dziećmi, ale o prawo do okazywania miłości. O rodzicielstwie "po męsku" i wyjątkowej więzi jaka łączy ojców z ich dziećmi - w "Kinowyprawach". Gościem Urszuli Wolak będzie dr Amelia Wichowicz. Zapraszamy!
Urszula Wolak poleca: „Lady M.”
„Kobieta uwięziona w sztywnym gorsecie obyczajów, to niebezpieczna kobieta” – możemy przeczytać w materiałach prasowych poświęconych filmowi „Lady M.” w reżyserii Williama Oldroyda. To spostrzeżenie, choć intryguje, nie powinno jednak dziwić, gdyż akcja filmu rozgrywa się w XIX wieku na angielskiej prowincji, gdzie rządzą konserwatywne wartości.
"Kinowyprawy" wprowadzą nas do świata "Czerwonego żółwia"
Pokora, miłość, przemijanie i związek z naturą. "Kinowyprawy" wprowadzą nas do świata "Czerwonego żółwia". Gościem programu będzie Barbara Szczekała; filmoznawczyni UJ i redaktorka czasopisma „EKRANy”. Zaprasza Urszula Wolak.
Urszula Wolak poleca: „Czerwony żółw”
"Opowieść o rozbitku rzuconym przez fale oceanu na grzbiet bezludnej wyspy tylko początkowo przywodzi na myśl dobrze znaną historię Robinsona Kruzoe" - "Czerwonego żółwia", animowaną opowieść dla dorosłych nominowaną do Oscara.
Magnetyzm gwiazdy Hollywoodu Jessiki Chastain
Blond farbę i usługi plastycznego chirurga zamieniła na mądrość, rozsądek i własne zdanie. Na czym polega magnetyzm gwiazdy Hollywoodu Jessiki Chastain, którą oglądać możemy właśnie w „Samej przeciw wszystkim”? O tym w "Kinowyprawach" Urszuli Wolak w piątek o 22.05.
"Kinowyprawy" podryfują po "Martwych wodach"
Film Bruno Dumonta wchodzi do kin. O "zaskakująco postrzelonej" komedii francuskiego artysty Ula Wolak rozmawia z dr Rafałem Syską, wykładowcą Instytutu Sztuk Audiowizualnych UJ i dyrektorem Narodowego Centrum Kultury Filmowej w Łodzi.
Urszula Wolak poleca: „Martwe wody”
Zacznę od smutnej – dla filmoznawcy – konstatacji: „Martwe wody” Bruno Dumonta na pewno nie przyciągną do polskich kin tłumów, choć to film wybitnie odważny w forowaniu tezy, że nic na świecie nie zmieniło się od prawie 130 lat. Odnoszący triumfy i doceniany na festiwalu w Cannes francuski reżyser o nieskrępowanej wyobraźni i przenikliwym spojrzeniu pozostaje bowiem u nas wciąż mało znany. Może dlatego, że jego twórczość dystansuje się od konwencjonalnej estetyki kina głównego nurtu – z linearnie prowadzoną narracją, pogłębionymi psychologicznie postaciami, soczystymi dialogami, widowiskowymi scenami i ilustracyjną muzyką.
Kinowyprawy i "Klient". Irańska historia - bliska czy odległa Europejczykom?
Udajemy się do kulturowo odległego nam Iranu, skąd pochodzi jeden z najważniejszych współczesnych reżyserów - Asghar Farhadi. Do kin wszedł jego nagrodzony Oscarem film "Klient". Bliska czy odległa jest nam - Europejczykom - opowiedziana w filmie historia? Odpowiedzi szukamy w rozmowie Uli Wolak z Arturem Zaborskim, krytykiem filmowym.
Najnowsze
-
17:42
Piłkarski weekend czas zacząć, Kotwica - Bruk-Bet. TRANSMISJA I RELACJA LIVE
-
17:17
Piędzik przedzimek – motyl, który zwiastuje zimę
-
16:51
Odwaga, humor i proza życia. Dlaczego warto zobaczyć "Matki pingwinów"?
-
16:28
Nowa Huta. Nie chcieli apartamentowca, to będą go mieli. I na dodatek wytną im drzewa
-
15:39
ANAKLASIS na fali | Krzysztof Herdzin - IMPRESSIONS ON PADEREWSKI
-
15:36
Film „Zła nie ma” Hamaguchiego – czy człowiek jest jak jeleń?
-
15:21
Nowi inwestorzy i miejsca pracy – dla nawet 200 osób
-
15:16
Pomysł na krótsze kolejki w sądach? Więcej kompetencji dla notariuszy
-
14:53
Tarnów gotowy do akcji "Zima", na którą nie ma pieniędzy
-
14:52
Za długi tramwaj, za krótki peron. Wiemy już, co było powodem skrócenia przystanku