Radio Kraków

recenzje filmowe

Urszula Wolak poleca: „Pomiędzy słowami”

  • date_range 2018-02-16
„Wymagam od widza, żeby czuł wszystko tak intensywnie, jak postaci, które obserwuje” – mówi w jednym z wywiadów Urszula Antoniak, której pragnienie wynika z głębokiego, osobistego zaangażowania w sztukę tworzenia filmu. Jej najnowsze dzieło „Pomiędzy słowami” weszło dziś na ekrany polskich kin. Opowieść – o młodym prawniku Michale (Jakub Gierszał), który niespodziewanie poznaje swojego (uważanego za zmarłego) ojca (Andrzej chyra) – utrzymana w chłodnych kolorach czerni i bieli, nie odbiega od dotychczasowego – zmysłowego stylu reżyserki (stworzonego w „Nic osobistego”, „Code Blue” i „Strefie nagości”).

Urszula Wolak poleca: "Niemiłość"

  • date_range 2018-02-07
"Seans nowego filmu Andrieja Zwiagincewa jest dla widza udręką. Są sceny, w których oglądanie „Niemiłości” staje się wręcz nie do zniesienia. Podniesienie się z fotela i opuszczenie kina nie jest jednak możliwe, gdyż dzieło Zwiagincewa jest zarówno odrzucające jak i fascynujące" - pisze Urszula Wolak i poleca tym razem rosyjskie kino.

Urszula Wolak poleca: „Wszystkie pieniądze świata”

  • date_range 2018-02-02
"Zmiana wyszła „Wszystkim pieniądzom świata” na dobre. Plummer starszy od Spaceya doskonale sprawdził się w kreacji samotnego, ale wyrachowanego i owładniętego żądzą pieniądza Getty'ego, który mając wszystko – nie potrafił kochać" - Urszula Wolak poleca „Wszystkie pieniądze świata” Ridleya Scotta.

"Atak paniki" w "Kinowyprawach"

  • date_range 2018-02-02
O "Ataku paniki" z Pawłem Maśloną rozmawia Urszula Wolak.

Urszula Wolak poleca: „Trzy billboardy, za Ebbing, Missouri”

  • date_range 2018-01-26
"McDonagh po mistrzowsku opowiada historię Mildred. Wykorzystując w tym celu konwencję westernu, wyraziście rysuje portret samotnej matki przepracowującej żałobę po stracie ukochanej córki, która jedyne czego pragnie w życiu to zemsty na brutalnych sprawcach jej nieszczęścia. Film spodoba się szczególnie miłośnikom twórczości braci Coen" - pisze Urszula Wolak.

Rozmawiamy z reżyserką filmu "Najpiękniejsze fajerwerki ever"

  • date_range 2018-02-09
W "Kinowyprawach" po raz pierwszy rozmawiamy o filmie krótkometrażowym. "Najpiękniejsze fajerwerki ever" to historia trójki młodych przyjaciół, którzy stoją w obliczu nadchodzącej katastrofy. Film wyreżyserowała Aleksandra Terpińska, którą w Radiu Kraków gościła Urszula Wolak. Posłuchajcie:

Urszula Wolak poleca: „Pomniejszenie”

  • date_range 2018-01-12
„Pomniejszenie” Alexandra Payne'a, które otworzyło tegoroczny Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Wenecji gości od dziś na ekranach polskich kin. Dzieło tak bardzo wyczekiwane przez publiczność na wyspie Lido nie rozczarowuje, ale pozostawia też lekki niedosyt. Od twórcy znakomitej „Nebraski”, przebojowych „Spadkobierców” i poruszających „Bezdroży” spodziewamy się bowiem głębszej refleksji na temat kondycji współczesnego świata stanowiącej przedmiot eksploracji reżysera w „Pomniejszeniu”.

"Zabicie świętego jelenia" - z kina niszowego do kina głównego nurtu

  • date_range 2017-12-27
W "Kinowyprawach" o "Zabiciu świętego jelenia" i o jego greckim reżyserze Yorgosie Lanthimosie. Urszula Wolak rozmawia z Moniką Żelazko, filmoznawczynią z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

W "Kinowyprawach" o "Cichej nocy" Piotra Domalewskiego

  • date_range 2017-12-11
W audycji "Kinowyprawy" "Cicha noc" Piotra Domalewskiego, czyli film, którego akcja dzieje się tuż przed Świętami. Matka oczywiście w kuchni, ojciec naprawia samochód, dzieci z nosami w komórkach. Na kilka godzin przed wieczerzą próg domu przekracza Adam, najstarszy syn żyjący na co dzień w Holandii. Jego powrót na prowincję stanowi dla reżysera punkt wyjścia do opowieści o życiu na emigracji, relacjach rodzinnych, jak i o miłości do najbliższych, której wyzbyć się równie trudno jak własnej tożsamości. Zaprasza Urszula Wolak, która o "Cichej nocy" rozmawia z Maciejem Gilem, filmoznawcą.

Urszula Wolak poleca: „Zabicie świętego jelenia”

  • date_range 2017-12-08
Gdzie jest wina – tam musi być i kara. Gdzie jest zbrodnia – tam musi być i sprawiedliwy, gdzie jest miłość – tam musi być nienawiść, gdzie jest spokój – tam musi pojawić się chaos. Nowy film Yorgosa Lanthimosa (znanego z tak znakomitych filmów jak „Kieł”, „Alpy” czy „Lobster”) dokonuje wnikliwej wiwisekcji kondycji współczesnego człowieka stawiając go przed dokonaniem fundamentalnego wyboru: wziąć odpowiedzialności za własne czyny i gorzko zapłacić za popełnione błędy, czy zamknąć się w pancerzu hipokryzji wyznając Sartre'owską zasadę: piekło to inni?

Co wyszło ze współpracy George'a Clooneya z braćmi Cohen?

  • date_range 2017-11-27
Urszula Wolak zaprasza na "Suburbicon" George'a Clooneya - film, który powstał we współpracy z braćmi Cohen. W "Kinowyprawach" rozmawiamy o tym z filmoznawcą z Uniwersytetu Jagiellońskiego - Marcinem Malecko.

Urszula Wolak poleca: "Najlepszy" Łukasza Palkowskiego

  • date_range 2017-11-24
"Palkowski już w „Bogach” udowodnił, że potrafi kręcić chwytające za serce historie bohaterów, którzy, choć zaliczali niejeden upadek, nie wypuścili z rąk steru życia. Podobnie czyni w „Najlepszym” opowiadając – w iście Hollywoodzkim stylu – o Jerzym Górskim; narkomanie, który został mistrzem morderczego triatlonu" - pisze Urszula Wolak i zaprasza do kin.

Urszula Wolak poleca: „Mother!”

  • date_range 2017-11-03
Najnowszy film twórcy „Requiem dla snu” (2000) można uznać za najgorętszą premierę tego piątku. Ciągnie się jednak za nim czarny marketing, gdyż „Mother!”, czyli „Matka!” nie spodobała się publiczności podczas pierwszego na świecie pokazu na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Wenecji. Dzieło Aronofsky'ego zostało wygwizdane, wybuczane i wyśmiane. I nie pomogła mu nawet doborowa – i co ważne trafiona – obsada: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris i Michelle Pfeiffer. Reżyser nie wyglądał jednak na zawiedzionego. Na spotkaniu z dziennikarzami ze spokojem powiedział, że jego film nie musi podobać się wszystkim: „To wybuchowy koktajl, a doświadczenie jego odbioru przypomina przejażdżkę szybką kolejką w wesołym miasteczku. Zawrót głowy gwarantowany”.

O miłości, która staje się chorobliwym uzależnieniem

  • date_range 2017-10-27
W Kinowyprawach rozmawiamy o filmie "Ana, mon amour" Calina Petera Netzera i najwyższych osiągnięciach nowego kina rumuńskiego. Gościem Uli Wolak jest Miłosz Stelmach, filmoznawca UJ i zastępca red. naczelnego czasopisma "EKRAN-y".

Urszula Wolak poleca: „Ana, mon amour”

  • date_range 2017-10-27
Tytuł filmu Netzera słusznie przywodzi na myśl nowofalowe dzieło Alaina Resnaisego pt. „Hiroshima, mon amour” opowiadające o zmaganiach głównej bohaterki z traumatycznymi wspomnieniami i żałobą po stracie ukochanego. Netzera zainspirował nie tylko temat poruszany przez francuskiego reżysera, ale też i zachwycająca forma jego filmu cechującego się nielinearną narracją, historią opowiadaną w strzępkach; wyrażającą wewnętrzne rozbicie bohaterki. W „Anie, mon amour” jest podobnie.

Czy "Blade Runner: 2049" powtórzy sukces "Łowcy androidów"?

  • date_range 2017-10-13
"Kinowyprawy" o kultowym filmie "Łowcy androidów" Ridleya Scotta. Czy "Blade Runner: 2049" D. Villeneuve'a powtórzy sukces pierwszej części? Gościem Uli Wolak będzie filmoznawca Oskar Wanat.

Urszula Wolak poleca: „Blade Runner: 2049”

  • date_range 2017-10-13
Dzieło Denisa Villeneuve'a jest kontynuacją kultowego „Łowcy androidów” Ridleya Scotta z 1982 roku, który zawładną wyobraźnią widzów dzięki widowiskowemu przedstawieniu świata przyszłości, w którym ludzie żyją wśród replikantów – androidów. Napięcie na linii człowiek – maszyna stało się również tematem wiodącym w filmie „Blade Runner: 2049”. Charakter konfliktu nie przybiera jednak wyłącznie kształtu konwencjonalnego buntu czy rewolty, jak to najczęściej bywa w kinie science-fiction. Jego zarzewie tkwi w egzystencjalnych stanach bohaterów, którzy próbują odpowiedzieć na pytanie, kim są – gdzie kończy, a gdzie zaczyna się człowieczeństwo?

Urszula Wolak poleca: „Ptaki śpiewają w Kigali”

  • date_range 2017-10-12
"Odległe nam, zdawać by się mogło, terytorialnie i kulturowo dramatyczne wydarzenie staje się dzięki „Ptakom śpiewają w Kigali” bliższe. Nie tylko za sprawą poruszanych w filmie uniwersalnych tematów związanych choćby z przeżywaniem żałoby i przepracowywaniem traumy, ale też dzięki konsekwentnemu i odważnemu budowaniu przez reżyserów podobieństw między ludobójstwem w Afryce a Holocaustem" - pisze Urszula Wolak.

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię