Przegląd otworzy rozbrajający musical dla dzieci prosto z Teatru Muzycznego ROMA dodający hartu ducha i odwagi w podążaniu za marzeniami. Dla starszych mamy kameralny pop-rockowy musical twórcy kultowego Rent, Jonathana Larsona, frywolną komedię Norma Fostera i lekko muzyczną czeską satyrę na teściowe z udziałem Ewy Gawryluk. Nie zabraknie też monodramu: zapraszamy na popis Sławomira Hollanda interpretującego tekst Antoniego Słonimskiego. Festiwal zakończy przebój francuskich scen, nazywana „piękną lekcją życia, którą należy dzielić się bez umiaru” komedia w wykonaniu Magdaleny Zawadzkiej i Sylwii Zmitrowicz.

Do zobaczenia na widowni!

Więcej: https://krakowskieforum.pl/aktualnosc-319-xiv_krakowskie_miniatury_teatralne_juz.html

PROGRAM FESTIWALU XIV Krakowskie Miniatury Teatralne

  • 14 lipca 2024, 11:00

Denver Casado, Kerry Kazmierowicztrimm, „Dzielny Głębinek”

reż. Przemysław Redkowski, wyst. Zespół Teatru Muzycznego ROMA

Teatr Muzyczny ROMA, Warszawa

The Journey of the Noble Gnarble to książka dla dzieci, która wyszła spod pióra amerykańskiego autora Daniela J. Errico i wydana została z pięknymi ilustracjami Tiffany Turrill. Błyskawicznie przypadła do gustu najmłodszym czytelnikom w USA i innych krajach. Rodzice wraz z pociechami sięgają po nią nieustannie. Potencjał tej pięknej i mądrej historii docenił autor musicali Denver Casado. Jego muzyczną opowieść o Głębinku wystawiono już w 308 miejscach na świecie. Cieszymy się, że w czerwcu zapoznamy z nią także najmłodszych widzów w Polsce. Będzie to specjalna wersja przygotowana dla Teatru Muzycznego ROMA, rozszerzona o nowe elementy.

Historia dzielnego Głębinka to opowieść o sile ducha i podążaniu za marzeniami. Mimo niepozornych rozmiarów nasz bohater ma odwagę wyruszyć w niebezpieczną podróż z dna oceanu, aż na powierzchnię. Chce zobaczyć niebo, poczuć promienie słońca i popływać z delfinami. Na swej drodze spotyka jednak różne, nie zawsze przyjazne, oceaniczne stwory: Wątłusze, Wstęgorze, Skoropuchy, Pławifoniki czy ogromnego Plinka. Jak zakończy się jego przygoda? Czego nauczy się podczas pełnej wyzwań podróży? Czy starczy mu odwagi, by zaspokoić ciekawość świata i spełnić marzenia?

„Dzielny Głębinek” na Novej Scenie Teatru Muzycznego ROMA to interaktywna bajka muzyczna, angażująca młodych widzów w akcję sceniczną, oferująca przepiękną muzykę i wpadające w ucho, niezapomniane przeboje. Wierzymy, że edukacja teatralna powinna zaczynać się już od przedszkola, opierać na najlepszych tekstach i muzyce, uczyć odwagi, samodzielności i współdziałania. Tą propozycją wprowadzamy młodego widza w magiczny świat teatru musicalowego, licząc że będzie z nami „podróżować” przez następne lata.

„Dzielny Głębinek” skierowany jest do dzieci w wieku od 5 lat.

  • 15 lipca 2024, 19:00

Jonathan Larson, tik, tik… BUM!”

reż. Wojciech Kępczyński, wyst. Marcin Franc, Piotr Janusz, Anastazja Simińska

Teatr Muzyczny ROMA, Warszawa

„tik, tik… BUM!” („tick, tick… BOOM!”) to pop-rockowy, kameralny musical na troje aktorów napisany w 1990 roku przez Jonathana Larsona (późniejszego autora „Rent”, zdobywcy nagród Tony i Nagrody Pulitzera). Bohaterem fabuły jest obchodzący trzydzieste urodziny sfrustrowany kompozytor i autor, który bezskutecznie usiłuje zrobić karierę na Broadwayu. „tik, tik… BUM!” to musical będący de facto autobiografią Larsona, przepełniony gorzkimi, ale zarazem dowcipnymi obserwacjami dotyczącymi show-biznesu, codziennego życia w Nowym Jorku w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku, świata korporacji i związków międzyludzkich.

  • 16 lipca 2024, 19:00

Norm Foster, „Historie łóżkowe”

reż. Marcin Sławiński, wyst. Beata Zarembianka, Magdalena Słowik, Kornel Pieńko, Aleksander Janiszewski, Piotr Rybak

Ave Teatr, Rzeszów

Historie łóżkowe to jedna z najlepszych komedii kanadyjskiego autora Norma Fostera, w której przedstawia on zabawne, ale też wzruszające losy mieszkańców pewnego miasteczka gdzieś... Cokolwiek by nie powiedzieć o parze uprawiającej miłość na antenie radia, podstarzałej gwieździe rocka i jego fance, włamywaczach, szefie klubu go-go, striptiserce z ręką na temblaku – to i tak wszyscy wylądują w łóżku… ewentualnie tuż obok…

Historie łóżkowe to spektakl, w którym bohaterowie, czasami zabawnie nieporadni, tak jak my wszyscy poszukują miłości, akceptacji i bliskości drugiego człowieka.

  • 17 lipca 2024, 19:00

Jakub Zindulka, „Teściowe wiecznie żywe”

reż. Olaf Lubaszenko, wyst: Katarzyna Ucherska, Izabela Dąbrowska, Ewa Gawryluk, Jakub Józefowicz

Teatr Kamienica, Warszawa

Jak tu budować wspólne gniazdo, kiedy nadopiekuńcze mamuśki nie pozwalają dorosnąć i patrzą krytycznym okiem na każdy ruch młodych? Jindra i Karel (w tych rolach Katarzyna Ucherska i Jakub Józefowicz) pozornie mają wszystko, czego potrzeba do rozpoczęcia szczęśliwego życia – własny kąt, stabilizację i przede wszystkim wielką miłość. Nie wszystko jednak zgadza się ze scenariuszami, które rozpisały im mamy – hipiska i wolny duch Gene Sedláková (Izabela Dąbrowska) oraz wzięta prosto z Dynastii bezwzględna bizneswoman Karla Králová (Ewa Gawryluk). Pozornie są różne jak ogień i woda, ale łączy je skłonność do projektowania własnych – jakże odmiennych – oczekiwań na młodą parę. W końcu dziecko zawsze pozostaje dzieckiem, prawda? Dorosnąć jednak będą musiały… same teściowe, które bez wątpienia czeka ostateczna lekcja odpuszczania. Przywykłe do pociągania za sznurki, Gene i Karla w wyniku absurdalnego zbiegu okoliczności będą musiały zaufać swoim dzieciom. Czy pokonają dzielące je różnice i nauczą się akceptować wybory Jindry i Karela? „Teściowe wiecznie żywe” to sztuka przygotowywana specjalnie na 15-lecie Teatru Kamienica wybrana jeszcze przez Założyciela i Dyrektora Kamienicy – śp. Emiliana Kamińskiego. Jakub Zindulka z lekkością i ciepłem analizuje skomplikowane relacje miłosno-rodzinne i z iście czeskim humorem zadaje pytania o sprawy najważniejsze. A to wszystko podane w formie komedii "lekko" muzycznej w mistrzowskiej reżyserii Olafa Lubaszenki.

  • 18 lipca 2024, 19:00

Antoni Słonimski, „Jak to było naprawdę”

reż. Alicja Choińska, wyst. Sławomir Holland

Warszawa

Czy można żyć bez mrzonki? To ważne pytanie Antoni Słonimski zadaje czytelnikom opowiadania „Jak to było naprawdę”, które stało się kanwą naszego monodramu. Zadaje to pytanie w roku 1966, w epoce pełnego rozkwitu gomułkowskiego PRLu, w świecie Galluxów, Komisów i bonów PKO, kiedy to poważni urzędnicy z dumą nosili na szyi wieńce z trudem zdobytego papieru toaletowego. Słonimski wykpiwa bezlitośnie ten świat, a uwikłanych w jego biurokratyczne meandry bohaterów traktuje z ciepłem i serdecznością. Wszyscy pielęgnowali wtedy złudzenie, że zły los można odwrócić. A my? Czy nie potrzebujemy mrzonki zdolnej odgrodzić nas od rzeczywistości? Być może starsi z nas potrzebują też wspomnień? Antoni Słonimski stwarza świat, w którym zwykłym, szarym ludziom pomaga nadzieja i coś, co Francuzi nazywają pięknie „au dela” coś „poza” nami. Może to wiara, może wyobraźnia, może poezja… Zanurzmy się choć na chwilę w tym pozornie tak odległym świecie, przejdźmy się ulicą Kniewskiego, (dawniej i obecnie Zgoda). Na tę wycieczkę zabierze nas Sławomir Holland, znakomity aktor teatralny, filmowy i telewizyjny, twórca wielu cieszących się powodzeniem i nagradzanych monodramów. Zobaczymy, że małe i wielkie problemy zwykłych ludzi nic się nie zmieniły. Tragedie wyrzucanych na bruk lokatorów są takie same jak dramat jednego z bohaterów Słonimskiego, krawca Rajzemana. Jemu pomogła „mrzonka”. Niech nam też pomoże.

                                                        Alicja Choińska

  • 19 lipca 2024, 19:00

Pierre Palmade, Christophe Duthuron, „Uciekinierki”

reż. Wojciech Adamczyk, wyst. Magdalena Zawadzka, Sylwia Zmitrowicz

Teatr Ateneum, Warszawa

Margot, po 20 latach monotonnego życia rodzinnego decyduje się opuścić dom, by wreszcie spróbować egzystować na swoich zasadach. W tym samym czasie Claude opuszcza dom spokojnej starości, bo czuje, że jeszcze chwila, a zanudzi się tam na śmierć. Obie bohaterki dosłownie stają sobie na drodze w realizacji marzeń o nowym życiu. Tak rozpoczyna się seria emocjonujących przygód, które stwarzają uciekinierkom szanse na przyjaźń i demonstrację kobiecej solidarności, ale przede wszystkim poczucie, że wreszcie żyją. Ta pełna emocji i humoru komedia, napisana przez duet autorski Palmade & Duthuron, podbiła serca francuskiej publiczności, szczególnie w Paryżu. Pisano nad Sekwaną, że to piękna lekcja życia, którą należy się dzielić bez umiaru! Powstała z myślą o wybornym kobiecym deblu aktorskim, który w naszym teatrze tworzą Magdalena Zawadzka i Sylwia Zmitrowicz.

Bilety: https://biletyna.pl/festiwal/XIV-Krakowskie-Miniatury-Teatralne