W sali koncertowej Filharmonii Krakowskiej zabrzmi muzyka filmowa i teatralna Zygmunta Koniecznego – jednego z najwybitniejszych twórców gatunku, utwory znane z kultowych obrazów Jana Jakuba Kolskiego, Andrzeja Wajdy, Konrada Swinarskiego – w aranżacjach Stanisława Słowińskiego. Pieśni dedykowane Joannie Słowińskiej, inne znane też z repertuaru Ewy Demarczyk („Grande Valse Brillante”, „Pocałunki”, „Karuzela z madonnami”), kompozycje do tekstów wybitnych poetów (Stanisław Wyspiański, Maria Pawlikowska- Jasnorzewska, Krzysztof Kamil Baczyński, Julian Tuwim, Miron Białoszewski, Wojciech Młynarski, Agnieszka Osiecka i in.) definiujące dzisiaj rangę i kanon gatunku piosenki literackiej.

 

Wykonawcy:

Joanna Słowińska – śpiew
Karol Śmiałek – śpiew

Stanisław Słowiński Quintet:
Stanisław Słowiński – skrzypce
Przemysław Sokół – trąbka
Franciszek Raczkowski – fortepian
Szymon Frankowski – kontrabas
Dawid Fortuna – perkusja

Sonos String Quartet:
Marta Huget-Skiba – skrzypce
Gabriela Kubarska – skrzypce
Anna Grzybała – altówka
Joanna Urbańska- Mikszta – wiolonczela

oraz: Grupa Śpiewacza z Wesołej

muzyka: Zygmunt Konieczny
aranżacje i kierownictwo muzyczne: Stanisław Słowiński

 Przepływa przez nią dźwięk, energia z jakiegoś innego świata. I tak jak mówiono o Ewie Demarczyk, że jest Czarnym Aniołem, Joanna Słowińska jest Świetlistym Aniołem.
Dziękuję Joanno, orfickie to było śpiewanie. Wszystkich nas zmienia. Ogromna wdzięczność!
[ Robert Piaskowski / Festiwal Muzyki Filmowej ]

 Osobowość na miarę Cesarii Evory, Omary, Lila’i Downs (tej, co śpiewała we Fridzie). Polskie saudade, polska morna i fado, wcale nie mniej przejmujące od tamtych, a z pewnością równie oryginalne i piękne. Gorąco polecam!
[ Wojciech Ossowski, Polskie Radio “Trójka” ]

 Joanna Słowińska – pierwsza dama polskiego folku. Jedna z najbardziej fascynujących wyrazistych wokalistek na polskiej scenie muzycznej.
[ Tomasz Janas, Polskie Radio, „Dwójka” ]

Joanna Słowińska mnie zachwyciła. Pomyślałem, że chciałbym z nią pracować, chciałbym dla niej pisać. Zupełnie inna od Ewy Demarczyk, a ma też tę ekspresję, która tak działa na ludzi. Jest wszechstronną artystką. Wszystko znakomicie robi, z wyczuciem stylu. Podziwiam ją zawsze.
[ Zygmunt Konieczny ]

 Nie ma dla niej w muzyce terenów niedostępnych. W Modlitwie Stanisława Wyspiańskiego Słowińska pokazała, że jej talent w żaden sposób nie ustępuje talentowi Demarczyk. Nie wierzyłam, że usłyszę kiedykolwiek na żywo coś podobnego!
[ Zofia Noworól, Małopolski Instytut Kultury ]

 Stanisław Słowiński: znamienity wirtuoz jazzowej tradycji i godny spadkobierca Michała Urbaniaka, Krzesimira Dębskiego, Zbigniewa Seiferta.
[ Dionizy Piątkowski, jazz.pl ]

  [ HCH / Jacek Hawryluk & Bartek Chaciński ]: 

[ Jacek Hawryluk ]: Przed laty Zygmunt Konieczny miał swoją muzę, miał diwę, Ewę Demarczyk. Od kilku lat Zygmunt Konieczny zachwycony jest głosem Joanny Słowińskiej. Trudno odmówić Koniecznemu tej fascynacji.

[ Bartek Chaciński ]: Joanna jest równie wszechstronna jako wokalistka, jako wykonawczyni, jak Zygmunt Konieczny jako kompozytor. No bo ten wachlarz - jeśli chodzi o nurty, stylistyki, o przemieszczanie się bardzo sprawne pomiędzy piosenką literacką, a choćby wspaniałą muzyką ilustracyjną, muzyką do teatru, muzyką filmową jest w wypadku Koniecznego imponująca. 

[ Jacek Hawryluk ]: To artystka, która jest głodna różnego repertuaru, pamiętamy jej znakomite interpretacje muzyki folkowej, związki z muzyką klasyczną, to, co robi jeśli chodzi o piosenkę literacką - to wszystko tworzy taki bardzo kompletny portret tej artystki, która, jak się okazało świetnie odnalazła się w tym właśnie zmiennym idiomie muzycznym Koniecznego. 

[ Bartek Chaciński ]: Zmiennym, ale też jednocześnie zawsze adresowanym bardzo osobiście, bo Konieczny lubi pisać dla konkretnego teatru albo dla konkretnej osoby albo dla głosu. Wspomniałeś Ewę Demarczyk, Joanna Słowińska jest oczywiście kolejną tego typu postacią.

 

  [ HCH / Jacek Hawryluk & Bartek Chaciński ]:

– Zygmuntowi Koniecznemu udało się wyjście poza źródła amerykańskie. Różne konwencje, różne style piosenki amerykańskiej i ich przemożny wpływ na to, co się dzieje w Europie często poddawał krytyce i wydaje mi się, że udawało mu się tym konwencjom uciec. I dzisiaj też będziemy się poruszać pomiędzy konwencjami. Kwintet Stanisława Słowińskiego – w bardzo mocnym składzie, zespół młodego skrzypka – bardzo ciekawa postać polskiej sceny jazzowej przede wszystkim, ale nie tylko: znów z takim wyjściem w świat muzyki ludowej.

 – No ale jak się wychodzi z takiego domu – jak mama śpiewa, a zaśpiewa: Joanna Słowińska, którą państwo znają doskonale z naszej sceny folkowej, tradycyjnej – no to trudno zamykać się w jednym gatunku.

 – Zdecydowanie. To jest – wiemy już pewnie – rodzinne muzyczne przedsięwzięcie, które bardzo dobrze działa.

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

ZYGMUNT KONIECZNY
Jeden z najwybitniejszych polskich kompozytorów muzyki filmowej, teatralnej, form kantatowych. Twórca gatunku polskiej piosenki literackiej. Zadebiutował w 1959 w krakowskim kabarecie Piwnica pod Baranami, z którym silnie związany był do 1967. Skomponował wiele piosenek dla wykonawców Piwnicy, zwłaszcza dla Ewy Demarczyk, z którą współpracował od 1962. Jako kompozytor muzyki teatralnej zadebiutował w 1959 muzyką do sztuki Arthura Millera 'Widok z mostu' (w reżyserii Jerzego Grzegorzewskiego). Od 1963 związany z Teatrem Starym w Krakowie, dla którego napisał sporo partytur, m.in. 'Noc listopadową' (1977). Komponuje również muzykę do filmów fabularnych, krótkometrażowych i animacji. Jest m.in. autorem ścieżki dźwiękowej do filmów Jana Jakuba Kolskiego (np. 'Pornografia', 'Jasminum'). Konieczny jest laureatem wielu nagród za piosenki, muzykę sceniczną i filmową m.in. Krzyż Komandorski Orderu Odrodzenia Polski (2012), Złoty Krzyż Zasługi (1979), Nagroda Miasta Krakowa (1974). Za swoją pracę został trzykrotnie nagrodzony zarówno Polską Nagrodą Filmową, jak i nagrodą Festiwalu Filmowego w Gdyni.

JOANNA SŁOWIŃSKA
Charyzmatyczna pieśniarka, fanom etno i piosenki literackiej – znana z repertuaru inspirowanego polską i słowiańską muzyką tradycyjną. Solistka form kantatowych Zygmunta Koniecznego (m.in. “Noc listopadowa” oraz “Serce moje gram” do sł. St. Wyspiańskiego, “Litania polska” do słów ks. J. Twardowskiego) koncertowała pod batutą wybitnych dyrygentów (m.in. Marek Moś, Jerzy Maksymiuk, Alexander Liebreich, Łukasz Borowicz, Diego Navarro, Michał Dworzyński). Laureatka prestiżowych nagród fonogranicznych (m.in. ZPAV) oraz festiwali, m.in. Festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja – GRAND PRIX (z zespołem Muzykanci), GRAND PRIX 2004, Folkowy Fonogram Roku Polskiego Radia (2005), Festiwalu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu (2004), Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu (2009). Współtworzy zespół Muzykanci – jedną z najciekawszych grup polskiej sceny etno. Koncertowała w USA (NY Broadway Symphony Space, Chicago Cultural Center), w Azji (Gruzja, Korea Południowa, Indie), w Ameryce Południowej (WOMAD Chile) i większości krajów Europy (m.in. w ramach prestiżowego brytyjskiego festiwalu WOMAD UK). Przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorowana medalem Gloria Artis – Zasłużony Kulturze (2013), przez Prezydenta Krakowa Nagrodą Miasta Krakowa (2022) oraz odznaczeniem: Honoris Gratia – przyznanym za szczególne zasługi dla kultury Krakowa i promocji kultury Krakowa na świecie (2022).

STANISŁAW SŁOWIŃSKI
Jeden z najwybitniejszych skrzypków europejskiej sceny jazzowej i sceny muzyki improwizowanej, kompozytor i aranżer mający w swoim dorobku m.in.: I Koncert Skrzypcowy "Visions" (Premiera 2018 – Stanisław Słowiński, Stanisław Słowiński Septet, Marek Moś, AUKSO), muzykę do spektaklu baletowego "Bursztynowe Drzewo" (premiera 2018), I Koncert Skrzypcowy – opracowanie na wielką orkiestrę symfoniczną i chór (premiera 2019), Słowiński X Chopin – Impressions (autorskie opracowania orkiestrowe muzyki Fryderyka Chopina – premiera 2020), I Symfonię, "Symfonię drogi" (premiera lato 2021), II Symfonię, "Symfonię czterech stron świata" (premiera w ICE Kraków X 2021), kompozycje: Metafory – inspirowaną dziełami Karola Szymanowskiego (premiera: 03.2022, Filharmonia Krakowska), Polonia Nova – inspirowaną Symfonią h-moll I.J. Paderewskiego (premiera: 10.2022, Zamek Królewski na Wawelu). Laureat Grand Prix 39. Międzynarodowego Konkursu Młodych Zespołów Jazzowych Jazz Juniors z autorskim projektem Stanisław Słowiński Quintet. Laureat Nagrody Publiczności na I Międzynarodowym Jazzowym Konkursie Skrzypcowym im. Zbigniewa Seiferta. Laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Wielokrotnie nominowany w kategoriach "Skrzypce" oraz "Nowa nadzieja" w ankiecie Jazz Top czytelników Jazz Forum. Jako lider projektów autorskich, sideman oraz współpracując z kilkunastoma orkiestrami kameralnymi i symfonicznymi (m.in. AUKSO, Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, Krakowska Orkiestra Kameralna) koncertuje regularnie w całej Polsce oraz za granicą (m.in. Korea Południowa, Chile, Chiny, Włochy, Francja, Norwegia, Islandia, Anglia, Ukraina, Czechy, Gruzja, Austria, Węgry). Uczestniczył w realizacji projektów z udziałem artystów o międzynarodowej renomie; m.in. Brian Eno, Ben Frost, Daniel Bjarnason, Elliot Goldenthal, Diego Navarro, Ludwig Wicki, Joe Hisaishi, Robert Kabara, Joanna Słowińska, Paweł Kaczmarczyk, Piotr Orzechowski. Jako lider projektów autorskich, muzyk sesyjny nagrywa m.in. dla Hevhetii, For Tune, Kayaxu.

STANISŁAW SŁOWIŃSKI QUINTET
Zespół złożony z rozchwytywanych muzyków jazzowych polskiej sceny muzycznej. Liderowi formacji towarzyszą artyści o niezwykle bogatym muzycznym portfolio, odwiedzający regularnie sceny sal koncertowych i festiwali całego świata, muzycy mający na swoim koncie współpracę z takimi artystami jak m.in.: Tomasz Stańko, Hadrien Feraud, Paweł Kaczmarczyk, Adam Bałdych, Zbigniew Namysłowski, Leszek Możdżer, Marcin Wasilewski, Stanisław Soyka.

Kwartet Smyczkowy SONOS
Kwartet wspótworzą instrumentalistki związane na co dzień z Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO. Kwartet koncertuje w kraju i za granicą (Niemcy, Austria, USA). Występuje również na festiwalach muzycznych (m.in. Międzynarodowy Festiwal im. Michała Spisaka, Sosnowieckie Dni Muzyki Znanej i Nieznanej). Zespół jest laureatem nagród w konkursach: Vivaldi International Music Competition i Tiziano Rossetti International Music Competition. Poza koncertami, które przedstawiają publiczności ciekawe interpretacje i aranżacje utworów klasycznych, zespół angażuje się w projekty łączące muzykę ze słowem. Współtworzy projekty kameralne oraz współpracuje z artystami takimi jak: Miłosz Wośko, Czesław Mozil, Gaba Kulka, Mateusz Nagórski, Natalia Niemen, Joanna Słowińska, Kuba Badach, Magda Steczkowaska, Andrzej Lampert, Dorota Miśkiewicz, Sławek Kurkiewicz, Philip Dizack, Asi Mina. Członkinie kwartetu swoje umiejętności w grze solowej, kameralnej i orkiestrowej doskonaliły na studiach podyplomowych i kursach mistrzowskich prowadzonych m.in. przez Wandę Wiłkomirską, Kurta Levina, Christopha Wynekena, Matsa Lidstroma, Johna Walza. Są laureatkami międzynarodowych konkursów solowych jak i kameralnych oraz stypendystkami, m.in. Ministra Kultury i Marszałka Województwa Śląskiego. Instrumenty smyczkowe, na których grają instrumentalistki to instrumenty zabytkowe, zakupione ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 

Organizator:

InfraArt & Rozstaje: u Zbiegu Kultur i Tradycji. Stowarzyszenie