W kameralnych muzealnych wnętrzach, uczestnicy spotkania poznają świat śląskich
i małopolskich tradycji związanych z obchodami dnia św. Barbary. Wykład na ten temat wygłosi dr Beata Piecha-van Schagen, ekspertka w dziedzinie kultury społeczności górniczych, autorka projektów edukacyjnych oraz służących ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego społeczności poprzemysłowych, autorka i redaktorka licznych publikacji naukowych.

Kolejnym punktem wieczoru będzie koncert Dygającej Kapeli, pierwszej formacji muzycznej działającej przy Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”, składającej się
w głównej mierze z muzyków amatorów i miłośników śpiewu. Zespół w swym repertuarze sięga po tradycyjne pieśni górnicze ze zbiorów Profesora Adolfa Dygacza. Nazwa zespołu nie jest przypadkowa, gdyż Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie” otrzymało spuściznę po profesorze, którą obecnie digitalizuje, a Dygająca Kapela kontynuuje
i popularyzuje jego działalność we współczesnych czasach. Od 2023 roku zespół prowadzi Karo Przewłoka. Na koncercie w Muzeum Etnograficznym w Krakowie, który realizowany jest w cyklu EtnoMuzyka, zespół zaprezentuje właśnie pieśni ze zbiorów Adolfa Dygacza.

***

O gościach:

dr Beata Piecha-van Schagen - historyk, absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Zainteresowanie naukowe: historia kultury religijnej, historia kultury robotniczej, niematerialne dziedzictwo kulturowe społeczności (post)industrialnych, historia „from below”. Kierownik i uczestniczka projektów badawczych krajowych i międzynarodowych, m.in. „Narracje górnicze z terenu Zabrza” (Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, 2016), „Mów mi huto!” (Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, 2020), „Rola Kościoła i stowarzyszeń lokalnych w upamiętnianiu narodowego dziedzictwa węgla kamiennego” (Uniwersytet Śląski w Katowicach, Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, 2024-2026). Autorka projektów edukacyjnych oraz służących ochronie niematerialnego dziedzictwa kulturowego społeczności poprzemysłowych (Z Barbórką na ty!, Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, 2020). Koordynatorka działań związanych z wpisami Barbórki górników węgla kamiennego na Górnym Śląsku (2018) oraz Dnia Hutnika i tradycji hutniczych (2024) na Krajową listę niematerialnego dziedzictwa kulturowego (autorka wniosku). Koordynatorka prac nad wnioskiem wielonarodowym o wpisanie Saint Barbara’s celebrations and traditions of miners (Barbórki i tradycji górniczych; 2020-2024) na Listę Reprezentatywną Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego Ludzkości prowadzoną przez UNESCO. Autorka i redaktorka publikacji naukowych, m.in. Kult św. Barbary wśród górników węgla kamiennego na Górnym Śląsku w XIX i XX wieku, Zabrze 2018, Wytatuowani Śląskiem. Górnośląska i górnicza tożsamość wyrażona tatuażem, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach i Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu, red. B. Piecha-van Schagen, Katowice-Zabrze 2021. Obecnie pracuje
w Muzeum „Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie”.


Karo Przewłoka - absolwentka studiów podyplomowych z zakresu polskiej muzyki tradycyjnej w Akademii Muzycznej w Katowicach, pedagożka, wokalistka, skrzypaczka. Śpiewa przede wszystkim białym głosem. Uczyła się m.in. u Jurija Pastuszenki, Witka Kozłowskiego, Viktorii Hanah, Weroniki Grozdew-Kołacińskiej. Śpiewa w zespole „Krzikopa”, z którym nagrała dwie płyty. Reprezentowała Polskę na Olimpiadzie Kulturalnej zorganizowanej przy Olimpiadzie Zimowej w Korei Południowej. Laureatka konkursu Nowa Tradycja organizowanego przez Polskie Radio oraz Festivalu Andrea Parodi w Cagliari za najlepszą interpretację pieśni. Na co dzień gra i śpiewa w założonej przez siebie Kapeli „Dejcie Pozór” grającej w nurcie in crudo pieśni śląskie. Stypendystka Ministra Kultury na rok 2021 w dziedzinie animacji kultury. Od 2023 rok prowadząca nowatorski projekt „Dygająca Kapela” w chorzowskim skansenie.

Dygająca Kapela  - pierwsza formacja muzyczna działająca przy muzeum na wolnym powietrzu, składająca się w głównej mierze z muzyków amatorów i miłośników śpiewu. Podczas coczwartkowych spotkań swoje talenty muzyczne odkrywają i szlifują m.in. pracowniczka korporacji, dziennikarz, pracownik administracji czy księgowa. Wszystko pod okiem prowadzącej – Karo Przewłoki. Łączy ich jedno – miłość do muzyki. Materiału do prób grupa czerpie z ogromnego zasobu pieśni ze zbiorów Adolfa Dygacza, jednego
z najważniejszych folklorystów, znawcy śląskiej kultury, pedagoga i publicysty.

 

Ważne informacje:

  • Kiedy: 5 grudnia 2023 (wtorek), godz. 18:00
  • Gdzie: Dom Esterki, Muzeum Etnograficzne, ul. Krakowska 46, Kraków
  • Bilety: Wstęp wolny