Otwarcie muzeum odbędzie się w dwóch etapach z zachowaniem wszelkich procedur bezpieczeństwa. 12 czerwca zostaną otwarte Prywatne Apartamenty Królewskie (1 piętro), a 27 czerwca Reprezentacyjne Komnaty Królewskie (2 piętro). Oprawą muzyczną dla wydarzeń będą koncerty znakomitych muzyków: Adama Pierończyka oraz Stanisława Słowińskiego, transmitowane na żywo w mediach społecznościowych.
Już 12 czerwca na gości Zamku czeka wiele niespodzianek – zgodnie z zapowiedzią każdy zwiedzający Prywatne Apartamenty Królewskie będzie mógł po raz pierwszy zobaczyć dotychczas niedostępny Gabinet Włoski z wyjątkową kolekcją renesansowych obrazów Lanckorońskich. Na miłośników porcelany czeka specjalny pokaz, pośród bogatej, wawelskiej kolekcji porcelany miśnieńskiej znajduje się dzieło wyjątkowej klasy – serwis Sułkowskiego, wzbogacony ostatnio o nowe nabytki. Cały komplet będzie specjalnie eksponowany z okazji otwarcia. Zwieńczeniem tego wyjątkowego wydarzenia będzie transmitowany na żywo na profilu Facebook koncert saksofonowy Adama Pierończyka.
27 czerwca zapraszamy wszystkich do Reprezentacyjnych Komnat Królewskich gdzie na wawelskich gości czekają zmiany: nowe dzieła sztuki na ekspozycji, pokaz nowego nabytku – arcydzieła jubilerstwa renesansowego oraz dostępne wnętrza Gabinetu Holenderskiego i Gabinetu Kolekcjonera. W Sali Poselskiej zamontowane zostanie lustro, by ułatwić podziwianie stopu ze słynnymi głowami wawelskimi. Aby Wawel był jeszcze bardziej dostępny dla opiekunów z dziećmi przygotowana zostanie przy Sali pod Planetami zupełnie nowa przestrzeń – ich własny, królewski pokój. Otwarciu Reprezentacyjnych Komnat Królewskich towarzyszyć będzie na wawelskim facebooku koncert skrzypka Stanisława Słowińskiego transmitowany na żywo z Dziedzińca Arkadowego.
Prywatne Apartamenty Królewskie to historycznie sale, które służyły niegdyś monarchom, dworowi oraz gościom podejmowanym przez króla. Na eksponowane w nich wyposażenie, składają się renesansowe obrazy z kolekcji Lanckorońskich, a także meble
i stropy modrzewiowe, w tym dwa z barwną dekoracją na fryzach. Ponadto, w północnym skrzydle Zamku znajdują się dwie sale z eksponatami czasów saskiej dynastii Wettynów, m.in. zbiór porcelany miśnieńskiej, a także srebra stołowe.
Kolekcja Lanckorońskich
W renesansowych salach I piętra w skrzydle wschodnim eksponowane są przede wszystkim obrazy z daru Karoliny Lanckorońskiej. 87 dzieł, które w roku 1994 wzbogaciły kolekcję malarstwa Zamku Królewskiego na Wawelu, to część słynnych wiedeńskich zbiorów jej ojca – Karola Lanckorońskiego, miłośnika Włoch i Quattrocenta, kolekcjonera malarstwa włoskiego z wieków od XIV do XVI, którą zgromadził w ostatnim dwudziestoleciu wieku XIX i w pierwszych latach wieku XX.
Zainteresowanie ówczesnych kolekcjonerów, odwiedzających pałac Lanckorońskiego przy Jacquingasse 18 w Wiedniu budziło zwłaszcza malarstwo o tematyce świeckiej – obrazy stanowiące niegdyś ścianki skrzyń posagowych (cassoni), elementy łóżek dziennych zwanych lettucci czy też spalliere – kompozycje wieszane na ścianach na wysokości ramienia. Ich tematyką są sceny z „Metamorfoz” Owidiusza, z utworów Wergiliusza i Apulejusza, z dzieł Homera, z historii Rzymu Tytusa Liwiusza. Eksponowana w sali zwanej Sypialnią spalliera z Orfeuszem grającym na lirze da braccio pochodzi z rozproszonego dziś cyklu trzech kompozycji ilustrujących dzieje śpiewaka. W tej samej sali można obejrzeć też dwa obrazy stanowiące niegdyś zapewne zapiecki łóżka (lettuccio) – ich tematem są „mędrcy upokorzeni” czy też tryumf miłości nad rozumem: Wergiliusz ośmieszony przez córkę cezara oraz historia Arystotelesa, który służył za wierzchowca Filis. Epizody z „Odysei” Homera zostały zilustrowane na dwóch obrazach, stanowiących niegdyś frontowe ścianki skrzyni posagowej.
Wnętrza wypełniają także obrazy religijne, pochodzące z klasztorów i kościołów włoskich. Badacze próbują odtworzyć ich pierwotny kontekst – wawelski Św. Franciszek Taddea di Bartolo był częścią retabulum z kościoła San Francesco w Pizie, Madonna z Dzieciątkiem Bernarda Daddi – z kościoła Santa Maria del Carmine we Florencji, a Anioł to najprawdopodobniej część zwieńczenia poliptyku Simone Martiniego, namalowanego dla jednego z kościołów w Orvieto.
Porcelana miśnieńska i serwis Sułkowskiego w zbiorach wawelskich
W roku 1966 Wawel otrzymał w darze od Tadeusza Wierzejskiego 150 przedmiotów pochodzących z Królewskiej Manufaktury w Miśni. Przez kolejne półwiecze otrzymaną kolekcję rozbudowywano – w efekcie stworzono najważniejszą kolekcję muzealną w Polsce, liczącą ponad 450 obiektów.
https://www.facebook.com/watch/?v=245914643381860
Części serwisu Aleksandra Józefa Sułkowskiego
Liczący pierwotnie ponad tysiąc sztuk zespół naczyń zwany serwisem Sułkowskiego został wykonany w latach 1735–37 dla hrabiego Aleksandra Józefa Sułkowskiego (1695–1762) i jego żony, Marii Anny Franziski von Stein zu Jettingen (1712–1741). Projektem serwisu zajął się rzeźbiarz Johann Joachim Kaendler (1706–1775). Ponieważ był to pierwszy w historii porcelany europejskiej tak duży serwis, część naczyń wzorowano na barokowych naczyniach srebrnych augsburskiego złotnika Johannesa Billera (1692–1762), należących do kompletu wykonanego na królewski ślub w roku 1719. Serwis Sułkowskiego był prawdopodobnie pierwszym porcelanowym kompletem, którym posłużono się na ceremonialnym królewskim stole przy pierwszym daniu. Jak wynika z przekazów archiwalnych, był używany w czasie uroczystości weselnych księcia Jerzego Ignacego Lubomirskiego (1687-1753) i Joanny von Stein zu Jettingen. W dekoracji malarskiej serwisu dominuje duży wiązany herb Sułkowski-Stein, podtrzymywany przez dwa lwy. Kartusz z herbem Sułkowskiego-Sulima opasano wstęgą Orderu Orła Białego, całość zwieńczono złotą koroną. Dekoracji dopełniają pojedyncze drobne kwiaty i gałązki w stylu Kakiemon. Charakterystyczna bordiura w formie reliefowej, koszykowej plecionki, nazwana „wzorem Sułkowskiego” (Sułkowski-Ozierrelief), była później wielokrotnie stosowana w manufakturze miśnieńskiej. Komplet uległ rozproszeniu w latach siedemdziesiątych wieku XIX. W muzeach polskich znajdują się m.in. dwa półmiski w Muzeum Narodowym we Wrocławiu i Muzeum Narodowym w Warszawie oraz flasza w Muzeum Narodowym w Poznaniu. Wśród kolekcji zagranicznych wymienić należy zwłaszcza Uměleckoprůmyslové Museum w Pradze, kolekcję Ernsta Schneidera, Arnholdów i Ralpha Henry’ego Warka.
Para lichtarzy z serwisu Aleksandra Józefa Sułkowskiego, to nowe nabytki, które wzbogacą serwis – wysmukłe świeczniki z dekoracją reliefową Sułkowski Ozier oraz nakładanymi dwustronnie kartuszami z malowanymi herbami Sułkowski-Stein, ponadto z dekoracją malarską w drobne kwiaty i złocenia podkreślające formę. Są to przedmioty wyjątkowe, które podobnie jak inne części pierwszego prywatnego serwisu obiadowego wykonano w Manufakturze Królewskiej. Na Wawelu dotąd przechowywanych było 5 elementów tego cennego kompletu, a rozszerzenie o kolejne części podnosi wartość naszych, najważniejszych w Polsce, zbiorów porcelany miśnieńskiej.
KONCERT ONLINE
- 12 czerwca 2020
- godzina 18:00
Koncert na Dziedzińcu Arkadowym, transmitowany na żywo na stronie Facebook Zamku Królewskiego na Wawelu. W programie utwory z płyty solowej pt. "The Planet Of Eternal Life", która ukazała się nakładem wytwórni Jazzwerkstatt Berlin, a także nowe autorskie kompozycje oraz improwizacje oraz standardy jazzowe. Piękne brzmienie, proste melodie oraz skomplikowane i rzadko spotykane wyprawy, eksplorujące na ogół niedostępne rejestry tego wymagającego instrumentu jakim jest saksofon sopranowy.
Recital ten miał miejsce w wielu prestiżowych instytucjach takich jak m. in. Muzeum Powstania Warszawskiego, Fabryka Schindlera, Forum Europejskie w Szwecji, Polskiej Akademii Nauk, galerii sztuki w Nowym Orleanie, Rosyjskiej Bibliotece Państwowej
w Moskwie, a także w Nowym Jorku, Casablance, Paryżu, Berlinie, Pradze, Budapeszcie
i Wiedniu.
ADAM PIEROŃCZYK
Według międzynarodowej prasy, jeden z najbardziej interesujących i kreatywnych muzyków europejskich, a także jeden z największych innowatorów w polskim jazzie.
Pod własnym nazwiskiem wydał ponad 20 płyt, za które zdobył wiele nagród i wyróżnień,
w tym m.in.18 nominacji oraz 2 główne nagrody Fryderyk jako Jazzowy Muzyk Roku.
Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Kultura w sieci
INFORMACJE DLA ZWIEDZAJĄCYCH
wystawa czynna:
- wtorek – niedziela 9.30–17.00, ostatnie wejście o 16.15
przerwa sanitarna: 13.00-13:30, ostatnie wejście przed przerwą – 12.30
bilety: 25 normalny, 15 ulgowy; zwiedzanie indywidualne.
istnieje możliwość zarezerwowania zwiedzania z przewodnikiem – grupy max. 9 osób + przewodnik; opłata za usługę przewodnicką według obowiązującego cennika
- limit osób przebywających jednocześnie na terenie wystawy - 157
Zasady bezpieczeństwa:
- należy poruszać się wyznaczonymi ciągami komunikacyjnymi i stosować się do poleceń obsługi trasy
- zwiedzający zobowiązani są do zachowania odpowiedniego dystansu (2 m) i używania indywidualnych środków ochrony
- przy wejściu dostępny będzie dla zwiedzających płyn do dezynfekcji rąk
- stanowiska kasowe i recepcyjne zostały zabezpieczone przeźroczystymi przegrodami, pracownicy wyposażeni w maseczki, środki dezynfekujące