Cykl piętnastu prac rysunkowych powstał w nawiązaniu do czterotygodniowego, pedagogiczno-teatralnego epizodu w artystycznej wędrówce twórcy Teatru Cricot 2. W roku 1986 Kantor decyduje się poprowadzić wykłady i warsztaty w Civica Scuola D’Arte Drammatica w Mediolanie, na zaproszenie Ranato Palzziego – swojego przyjaciela, krytyka sztuki i ówczesnego rektora uczelni. Praca dydaktyczna zaowocowała stworzeniem we współpracy z mediolańskimi studentami cricotage’u pt. Ślub w manierze konstruktywistycznej i surrealistycznej, który zaprezentowany został trzykrotnie na zakończenie warsztatów. Prezentacje miały miejsce w Sali Błękitnej Piccolo Tatro di Milano.
W trakcie swojej miesięcznej pracy w Mediolanie Kantor naszkicował podzielony na 12 części – nazwanych lekcjami – tekst komentarza, który w praktyce przyjął formę sprawozdania, opisującego proces twórczy podjęty wspólnie z włoskimi artystami. Lekcje mediolańskie były jednak czymś więcej, w przedmowie do pierwszego polskiego wydania ich pełnego tekstu Ranato Palazzi nazwie je „rytuałem inicjacji w awangardzie”. Refleksje dotyczące istotnych prądów w sztuce XX wieku: abstrakcji, konstruktywizmu czy surrealizmu, przefiltrowane przez bogate, indywidualne doświadczenia i interpretacje Kantora, stanowiły istotny punkt wyjścia dla budowania przestrzeni do twórczych eksploracji aktorów i poszukiwania UR-MATERIE teatru.
Pracując z adeptami sztuki scenicznej, Tadeusz Kantor stworzył swoisty dla swojego trybu pracy, wielowymiarowy artystyczny kosmos. W oparciu o ćwiczenia z aktorami powstawały zręby sytuacji scenicznych, zalążki etiud i kolejne sceny przyszłego cricotage’u. Sam artysta, owładnięty już przymusem archiwizowania, czynił liczne notatki i zlecił nagrania swoich spotkań z aktorami. Z tego uniwersum tropów oraz inspiracji wyłania się również przygotowany przez Kantora cykl 15 rysunkowych reprezentacji, które – w otoczeniu materiałów archiwalnych, poświadczających bogactwo procesu twórczego – chcemy zaprezentować w ramach planowanej ekspozycji.
Wystawę otworzymy już 25 listopada 2024 w Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora przy ul. Siennej. Ekspozycji towarzyszyć będzie – realizowany w przestrzeni wystawienniczej – program wydarzeń wprowadzających w temat Lekcji mediolańskich. Na dzień otwarcia zaplanowaliśmy oprowadzanie kuratorskie połączone z wykładem Tomasza Pietruchy. 9 grudnia zaprosimy natomiast na otwarty warsztat aktorski, który poprowadzi artysta Teatru Cricot 2, Bogdan Renczyński.
Dzięki dofinansowaniu z Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego: Narodowa Kolekcja Sztuki Współczesnej 2024, przy wsparciu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Cricoteka po raz kolejny powiększyła swoje zbiory. W roku 2024 zakupiliśmy cykl prac rysunkowych Tadeusza Kantora Lekcje mediolańskie. Wystawa jest więc okazją do świętowania i prezentacji nowych nabytków. Sam zakup wpisuje się zaś w szereg podejmowanych już od kilku lat starań o rozwój i uzupełnianie zbiorów Cricoteki o kolejne dzieła plastyczne.
***
Realizację zadania: Zakup cyklu prac Tadeusza Kantora pt. Lekcje mediolańskie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.
Otwarcie: 25.11.2024 r.
PROGRAM TOWARZYSZĄCY:
25.11 Wykład wprowadzający Tomasza Pietruchy Lekcje mediolańskie – tropy [w ramach cyklu Dalej już nic?], oprowadzanie kuratorskie (17:00–19:00)
W ramach wykładu Tomasz Pietrucha opowie o najważniejszych założeniach wypływających z tekstu Tadeusza Kantora Lekcje mediolańskie i jego łączności z cyklem wizualnym o tej samej nazwie. Przystępny, popularno-naukowy charakter prelekcji sprawia, że jest ona przeznaczona także dla osób, które nie miały dotąd okazji, by zetknąć się z twórczością teatralną, wizualną i teoretyczną Tadeusza Kantora.
Cykl rysunków powstał w 1986 roku w Mediolanie i odnosi się wprost do pedagogiczno-teatralnego epizodu w artystycznej wędrówce twórcy Teatru Cricot 2, który decyduje się poprowadzić wykłady i warsztaty w Civica Scuola D’Arte Drammatica na zaproszenie Renato Palazziego. Praca dydaktyczna oraz warsztatowa Tadeusza zaowocowała powstaniem cricotage’u Ślub w manierze konstruktywistycznej i surrealistycznej. Spektakl został zaprezentowany na zakończenie miesięcznego kursu trzykrotnie. Autorskie wykłady Kantor nazwał właśnie Lekcjami mediolańskimi.
Prelekcja w formie spisanego tekstu oraz nagrania audio z myślą o osobach z różnymi potrzebami zostanie również udostępniona na stronie internetowej Cricoteki.
09.12 Lekcja o Lekcjach – warsztat aktorski z Bogdanem Renczyńskim (14:00–16:00)
Dopełnieniem programu wystawienniczego nowych nabytków staną się działania edukacyjne, wypływające wprost z Kantorowskiej tradycji łączenia działań artystycznych z namysłem filozoficzno-teoretycznym nad nimi. Kiedy Tadeusz Kantor zdecydował się poprowadzić swoje autorskie warsztaty w Civica Scuola D’Arte Drammatica w Mediolanie w roku 1986, połączył formę wykładu z pracą artystyczną nad realizacją cricotage’u Ślub w manierze konstruktywistycznej i surrealistycznej Powracając do pomysłu artysty, chcemy w ramach programu edukacyjnego reprodukować właśnie tę naukowo-artystyczną formułę.
Dlatego wykład poświęcony cyklowi prac rysunkowych Lekcje mediolańskie będzie dopełniał się z otwartym warsztatem aktorskim – 9 grudnia zaprosimy do Galerii-Pracowni Tadeusza Kantora na spotkanie z artystą Teatru Cricot 2 Bogdanem Renczyńskim. Prowadzony przez niego warsztat ma dać szansę uczestnikom i uczestniczkom na konfrontację z techniką pracy scenicznej Tadeusza Kantora. Zakupiony cykl rysunków oraz tekst teoretyczny Lekcji mediolańskich wraz z ich szczególną historią staną się pretekstem do poszerzenia wiedzy o sztuce współczesnej, ale przede wszystkim inspiracją do poszukiwań twórczych w ramach warsztatów. Warsztat przeznaczony jest dla osób dorosłych
Tomasz Pietrucha – adiunkt w Dziale Archiwum i Zbiorów Bibliotecznych Muzeum Tadeusza Kantora w Cricotece. Absolwent studiów z zakresu teatrologii oraz zarządzania kulturą i mediami na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. Współpracował przy realizacji wielu projektów z małopolskimi i pomorskimi instytucjami kultury oraz organizacjami pozarządowymi. Na Wydziale Polonistyki UJ prowadzi zajęcia z zakresu zarządzania kulturą.
Bogdan Renczyński – pracował z Tadeuszem Kantorem w latach 1980–1990. Aktor Teatru Cricot 2 w latach 1982–1992, Teatru Compagne de Singulier w latach 1994–1996, Teatru MIST w latach 1996–1997. Występował w spektaklach Tadeusza Kantora Umarła klasa, Niech sczezną artyści, Wielopole Wielopole, Nigdy tu już nie powrócę i Dziś są moje urodziny. Od 1980 roku pracuje w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka. Kurator licznych wystaw oraz autor warsztatów w Polsce i za granicą.