Inspiracją do powstania projektu artystycznego „Bajania ludowe” było przywiązanie tworzących go muzyków do rodzimych utworów folklorystycznych. Ich niezwykle osobisty stosunek do polskiej tradycji i kultury stał się motywacją do syntezy tych wartości z bogactwem otaczającego nas świata muzycznego – zarówno tego osadzonego w przeszłości, jak i nam współczesnego. Artyści postanowili zaprosić publiczność do wysłuchania muzycznej (trwającej ok. 75 minut) opowieści o jedynym w swoim rodzaju polskim folklorze, ludowej tradycji śpiewania pieśni, a także swojej fascynacji współczesną muzyką zza oceanu.
Podróż przez krainę melodii, rytmów i harmonii
W programie koncertu znalazły się zarówno popularne pieśni i piosenki ludowe, takie jak: „Jadą goście, jadą”, „Dwa serduszka”, czy „Lipka”, jak i te mniej znane, m.in.: „Zaświeć mi miesiączku”, „Sowa na gaju”, „Śliczna jesień świeci”, „Wyszłabym za dziada”, czy „Trudno”. Artyści wykonają je w nowatorskich aranżacjach – z wykorzystaniem delikatnego, ciepłego wokalu (Iga Krzaczyńska), w towarzystwie imitującego całą orkiestrę brzmienia akordeonu (Jacek Kopiec) oraz porywającej warstwy rytmicznej instrumentów perkusyjnych (Tomasz Czaderski). Będzie to wyjątkowa fuzja muzyki klasycznej, ethno, jazzu, i improwizacji z wywodzącą się z polskiej tradycji i kultury muzyką ludową.
Bilety na koncert „Bajania ludowe” w Klubie Płaszów – w cenie 35 zł (normalny)/30 zł (dla posiadaczy karty Podgórze w Kulturze lub Karty Seniora CKP) można kupić online na plaszow.ckpodgorza.pl lub osobiście w biurze Klubu Płaszów (ul. Gumniska 32).
Wyjątkowe trio
Projekt „Bajania ludowe” powstał w 2022 roku. Tworzy go trójka bardzo doświadczonych scenicznie muzyków, którzy – w ramach różnorodnych inicjatyw artystycznych – współpracują ze sobą już od ponad 10 lat.
Iga Krzaczyńska (1994) jest wokalistką i pedagogiem śpiewu, absolwentką Akademii Muzycznej w Krakowie na Wydziale Wokalno-Aktorskim. Ukończyła studia na kierunku śpiew operowy, jednak sercem zawsze była blisko musicalu, polskiej poezji śpiewanej oraz brzmień jazzowych i bałkańskich. Występowała na deskach Opery Krakowskiej, brała udział w inscenizacjach muzyki klasycznej, takich jak opera „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego (2018) i „Juliusz Cezar” G.H. Händla (2019). Współpracowała z Chórem Polskiego Radia, koncertowała m.in. w NOSPR w Katowicach, w Centrum Kongresowym ICE w Krakowie oraz pojawiała się w audycjach radiowych.
Jacek Kopiec (1991) – inicjator projektu – to pochodzący z Krakowa znakomity akordeonista, kompozytor i producent muzyczny. Jest absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie i doktorem sztuk muzycznych. Wielokrotnie był laureatem konkursów i festiwali o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej. Otrzymał liczne stypendia, między innymi Sapere AUSO oraz dyplom uznania Prezydenta Miasta Krakowa za szczególne osiągnięcia artystyczne. Od 2010 roku prowadzi aktywną działalność fonograficzną, kompozytorską i koncertową. Występował w całej Polsce i Europie (na jego bogate doświadczenie sceniczne składa się ponad 600 zagranych koncertów). Był zaangażowany w szereg różnorodnych muzycznie projektów, z powodzeniem współpracował ze znakomitymi i uznanymi międzynarodowo artystami.
Tomasz Czaderski (1990) specjalizuje się natomiast w grze na instrumentach perkusyjnych z różnych regionów świata (darbuka, doumbek, riq, conga, bongosy, cajon, tapan itd.). W swoim warsztacie łączy instrumenty tradycyjnego zestawu perkusyjnego wraz z egzotycznymi perkusjonaliami, dzięki czemu tworzy unikatową warstwę rytmiczną o niespotykanym brzmieniu. Współpracuje z wieloma znakomitymi zespołami, między innymi Kapelą Hanki Wójciak, Sokół Orchestra, Balkanscream, Legend of Kazimierz, Dirilevsky czy Vechi Acum.
Estetyczne inspiracje wykonawcy czerpią z wielu różnorodnych źródeł: polskiej sztuki ludowej, melodyki i rytmiki bałkańskiej, muzyki popularnej i rozrywkowej, a także z kręgów kulturowych bliskiego i dalekiego wschodu. W twórczości tria silnie odczuwalne jest także „skandynawskie” spojrzenie na kształtowanie przestrzeni muzycznej. Ze względu na swoje akademickie wykształcenie artyści dbają o każdy detal prezentowanej muzyki – od przemyślanego zakomponowania formy, po barwną harmonizację i bogatą w zróżnicowane pomysły rytmizację. Korzystają ponadto z elementów muzyki poważnej różnych epok, od renesansu i baroku, przez klasycyzm i romantyzm, aż do sztuki współczesnej XX i XXI wieku. To właśnie synteza wszystkich tych czynników, w połączeniu z bezgranicznym zamiłowaniem artystów do muzyki jazzowej i improwizacji sprawia, że brzmienia które proponują są tak oryginalne i ujmujące.
Więcej na: https://www.ckpodgorza.pl/oferta/wydarzenie/bajania-ludowe