„Łysa śpiewaczka”, wbrew pozorom, nie opowiada tragicznej historii o piosenkarce, która nagle wyłysiała. Cóż… o niej wiemy tylko tyle, że wciąż tak samo się czesze. W takim razie czym jest pierwsza sztuka napisana przez Eugène’a Ionesco? I czy podręcznik do nauki języka angielskiego może zainspirować do napisania utworu dramatycznego? Z całą pewnością! Sztuka jest nieoczywistym spojrzeniem na relacje międzyludzkie. Teatr Eugène’a Ionesco wprowadza postaci, zamieszkujące świat, w którym nie istnieją racjonalność i czasoprzestrzeń. Autor „Łysej śpiewaczki” odczuwa złośliwą przyjemność z obnażania pustoty dialogów, która sprawia, że świat przedstawiony wypełnia „nonsens” i rozmontowane relacje międzyludzkie. Tutaj króluje paradoks i bezsens – choć komunikacja zajmuje w nim całą przestrzeń, to de facto nie mówi się już o niczym istotnym. Czyż nie przypomina to i naszej rzeczywistości?
Powstała prawie 75 lat temu sztuka „Angielski miło, łatwo i przyjemnie” miała być tylko żartem – stała się jednak jedną z najczęściej granych sztuk. Dzięki faux pas, popełnionemu przez jednego z aktorów podczas prób w 1950 r., tytuł został zmieniony na słynną „Łysą śpiewaczkę”.
Jej wystawienie dało początek jednemu z najbardziej ekscentrycznych nurtów dramaturgii – teatrowi absurdu. Co ciekawe, w czasach, kiedy postawała, dominującym modelem rozrywkowym był teatr bulwarowy, oparty na szmirze i sztampach. „Łysa śpiewaczka” stała się odpowiedzią i niezgodą na status quo ówczesnego teatru. Twórca absurdu przeprowadził genialny eksperyment nad językiem, stosunkiem do akcji i postaci. Jest to, jak sam autor nazywa „antysztuka”, prawdziwa parodia sztuki, bez szczególnych ambicji ideologicznych, w której moc szyderstwa spiera się z tradycją i bawi do dziś!
Poczujcie ducha absurdu unoszącego się nad szacownym Krakowem i okolicą!
Na „Łysą Śpiewaczkę” w reż. Jana Korwin-Kochanowskiego zapraszają aktorzy:
Sylwia Chludzińska/ Natalia Pietrasz i Jakub Wierzejski (państwo Smith), Aneta Gierat i Jakub Reizer (państwo Martin), Katarzyna Gawenda/ Maria Kopiec (służąca Mary) i Daniel Piskorz (strażak).
Spotkajmy się w Teatrze Praska 52!
Czas trwania: 1 godz. 15 min
Teatr Praska 52, ul. Praska 52
26.05.2024, godz. 19.00
Bilety: 60 PLN, 40 PLN | 50 PLN, 30 PLN – dla posiadaczy kart lojalnościowych Centrum Kultury Podgórza – Podgórze w Kulturze lub Karta Seniora CKP
Więcej na: teatrpraska52.pl