Chórmistrz Teresa Majka - Pacanek
W programie: Joseph Haydn – Missa cellensis / Msza Cecyliańska Hob. XXII: 5 

 

1 października 2020 r. godz. 19.00 Centrum Sztuki Mościce

 
Msza cecyliańska Josepha Haydna będzie pierwszym wydarzeniem inaugurującym współpracę pomiędzy Centrum Sztuki Mościce a Filharmonią Krakowską. Jak informowaliśmy, porozumienie w tej sprawie pomiędzy trzema Instytucjami Kultury Województwa Małopolskiego – Filharmonią Krakowską, Centrum Sztuki Mościce oraz Centrum Kultury Sokół w Nowym Sączu, podpisano w Krakowie, 3 września br.  
Każdy początkujący artysta z niecierpliwością czeka na chwilę, w której jego kariera zawodowa nabierze tempa. Objęcie stanowiska wicekapelmistrza na dworze węgierskich arystokratów Esterházych w Eisenstadt okazało się punktem zwrotnym w drodze do sławy, którą miał osiągnąć J. Haydn. Zamówiona przez księcia Esterházego Missa Cellensis z 1766 roku przeznaczona była dla kościoła Mariazell w Styrii, jednego z najsłynniejszych ośrodków kultu maryjnego w Europie Środkowej. Oryginalny tytuł mszy Missa Cellensis („Msza z Zell”),  który pojawia się na jedynym zachowanym fragmencie partytury Haydna, odnalezionym w 1970 roku w Budapeszcie, przypisuje jej powstanie kultowi pielgrzymek do Mariazell. Aż do tego odkrycia dzieło to było jednak znane jako Missa Sanctae Caeciliae, a alternatywny tytuł funkcjonował od XIX wieku. Być może odnosił się on do tradycji wykonania mszy przez wiedeńską wspólnotę muzyków – kongregację św. Cecylii, jednak według obecnego stanu wiedzy informacja o związkach mszy Haydna z postacią świętej pozostaje jedynie w kręgu spekulacji. Oparta na późnobarokowej tradycji Missa Cellensis bywa często nazywana „mszą kantatową” i stanowi znakomity przykład wykorzystania techniki polifonicznej. Rękopis dzieła spłonął w pożarze, ale w 1773 roku kompozytor postanowił odtworzyć dzieło z pamięci, wprowadzając przy tym pewne zmiany.  
Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie rozpoczęła swą działalność w lutym 1945 roku, jako pierwsza polska orkiestra symfoniczna po zakończeniu II wojny światowej. Mimo oczywistych trudności panujących w powojennej Polsce orkiestra krakowskiej Filharmonii od samego początku prezentowała wysoki poziom artystyczny. Pierwszym powojennym dyrektorem, a zarazem dyrygentem pamiętnego był Zygmunt Latoszewski. Później, na przestrzeni 73 lat, na czele zespołu stali inni wybitni mistrzowie batuty: Walerian Bierdiajew, Witold Krzemieński, Bohdan Wodiczko, Stanisław Skrowaczewski, Witold Rowicki, Andrzej Markowski, Henryk Czyż, Jerzy Katlewicz, Tadeusz Strugała, Gilbert Levine (USA), Roland Bader (Niemcy),  Marek Pijarowski, Vladimir Ponkin (Rosja), Tomasz Bugaj, Jan Krenz, Paweł Przytocki i Michał Dworzyński. Dyrektorem Artystycznym Filharmonii był w latach 1988-90 Krzysztof Penderecki, który od 1993 piastował stanowisko honorowego Dyrektora Artystycznego. Orkiestra FK wielokrotnie miała okazję towarzyszyć znakomitym solistom, wśród nich byli m.in. Yehudi Menuhin, Artur Rubinstein, Światosław Richter, Arturo Benedetti Michelangeli, Lew Oborin, Bella Dawidowicz, Maurizio Polini, Mścisław Rostropowicz, Nigel Kennedy, Kevin Kenner, Yo-Yo Ma, Garrick Ohlsson, Gidon Kremer oraz koncertować pod batutą takich sław jak chociażby Hermann Abendroth, Roberto Benzi, Paweł Klecki, Rafael Kubelik, Kiriłł Kondraszyn, Carlo Zecchi, Antal Dorati, Giuseppe Sinopoli, Helmuth Rilling, Christopher Hogwood, Jerzy Semkow, Kazimierz Kord, Gabriel Chmura, Antoni Wit, Jerzy Maksymiuk, Jacek Kaspszyk czy Marek Pijarowski. Zespół FK koncertował w ponad 30 krajach, w tym w większości europejskich, w niektórych wielokrotnie, grywał w znamienitych salach koncertowych na całym świecie. W dorobku krakowskiej orkiestry filharmonicznej znajdują się liczne prawykonania utworów kompozytorów XX wieku oraz nagrania fonograficzne, które dwukrotnie zwieńczone zostały najważniejszymi wyróżnieniami: Pasja Krzysztofa Pendereckiego pod dyrekcją Henryka Czyża w 1967 otrzymała „Grand Prix du Disque”, Polonica Franciszka Liszta pod dyrekcją Tadeusza Strugały nagrodzone zostały w 1988 „Grand Prix International du Disque”. Od wielu dziesięcioleci zespół prowadzi bogatą, regularną działalność koncertową, włącza się także w działalność edukacyjną Filharmonii, prezentując najwybitniejsze dzieła młodym słuchaczom. Orkiestra realizuje ok. 50 programów w każdym sezonie artystycznym na koncertach symfonicznych, a także razem z chórem mieszanym i chórem chłopięcym podczas koncertów oratoryjnych. W jej szerokim repertuarze znajdują się utwory z różnych epok – od Bacha aż do Pendereckiego.

 
Wojciech Rodek
Dyrygent, urodzony w 1977 roku w Brzegu. Gry na fortepianie uczył się od 8 roku życia w PSM I st. w Namysłowie i w PSM II st. we Wrocławiu u Jacka Gębskiego i Krystyny Puchały-Kajdasz. W latach 1998-2003 studiował dyrygenturę w klasie prof. Marka Pijarowskiego w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, gdzie debiutował w 2000 roku z Orkiestrą Symfoniczną AM. Ukończył również Filologię Słowiańską na Uniwersytecie Wrocławskim. Studiował w instytucie Języka Rosyjskiego im. Puszkina w Moskwie. W 2005 roku wygrał konkurs na stanowisko asystenta Antoniego Wita w Filharmonii Narodowej w Warszawie, gdzie pracował w latach 2005-2007. Prowadzi klasę dyrygentury w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Posiada tytuł doktora sztuki. Laureat II nagrody na III Przeglądzie Dyrygentów im. Witolda Lutosławskiego w Białymstoku (2002). W 2011 roku został wyróżniony Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii: Najlepszy Dyrygent. W 2015 roku odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze-Gloria Artis”. Od 2005 roku związany z Filharmonią Lubelską jako dyrygent i dyrektor artystyczny, a obecnie dyrektor naczelny. Był kierownikiem muzycznym Gliwickiego Teatru Muzycznego, dyrektorem artystycznym Filharmonii Dolnośląskiej, dyrektorem artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi.  
Dyrygował wieloma zespołami symfonicznymi m.in. Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą „Sinfonia Varsovia”, Narodową Orkiestrą Polskiego Radia w Katowicach, Polską Orkiestrą Radiową, Orkiestrą „Sinfonia Iuventus”, orkiestrami filharmonicznymi w Gdańsku, Koszalinie, Szczecinie, Poznaniu, Bydgoszczy, Białymstoku, Kielcach, Łodzi, Zielonej Górze, Wrocławiu, Opolu, Wałbrzychu, Katowicach, Rzeszowie, Krakowie, Lwowie, Weronie, orkiestrami w Toruniu, Płocku, Łomży, zespołami kameralnymi „Capella Bydgostiensis”, „Capella Cracoviensis”, „Leopoldinum”. Współpracuje z Ankara Presidential Symphony Orchestra, Antalya State Symphony Orchestra, Bursa Regional Symphony Orchestra, Izmir State Symphony Orchestra, European Johann Strauss Orchestra, INSO-Lviv, Lviv Philharmonic Orchestra, Royal Camerata Bucharest, Ostrava Janacek Philharmonic Orchestra, teatrami operowymi w Polsce i za granicą. Występował z wybitnymi solistami (m.in. Rafał Blechacz, Konstanty A. Kulka, Tomasz Strahl, Idil Biret, Ingolf Wunder, Michael Vaiman, Olga Rusina, Alexandre Dubach, Krzysztof Jakowicz, Marcin Zdunik, Paweł Wakarecy, Gavriel Lipkind, Lukas Geniusas, Jakub Jakowicz, Johannes Moser, Soyoung Yoon, Gautier Capucon, Gulsin Onay, Alexander Markov).  
Wojciech Rodek przygotowywał premiery dla Theatre Montansier w Wersalu (Mozart Apollo i Hiacynt), Teatru Muzycznego „Capitol” we Wrocławiu (Loewe My Fair Lady), festiwalu „Wratislavia Cantans” (Britten Mały Kominiarczyk), Gliwickiego Teatru Muzycznego (Lehar Wesoła wdówka, Strauss Noc w Wenecji, Rodgers The Sound of Music, Lippa The Addams Family – Teatralna Nagroda im. J. Kiepury 2015 za najlepszy spektakl), Teatru Wielkiego-Opery Narodowej (Zubel Oresteja), Teatru Wielkiego w Łodzi /Mozart Don Giovanni, Strauss Noc w Wenecji, Czajkowski Eugeniusz Oniegin, Moniuszko Halka, Chaczaturian Spartakus/. Występował w najważniejszych salach koncertowych Europy i Chin m.in. w: Bazylei, Bernie, Dreźnie, Hamburgu, Monachium, Salzburgu, Wiedniu, Zurichu, Pekinie, Szanghaju. Brał udział w renomowanych festiwalach: „Wratislavia Cantans”, „Xanten Sommerfestspiele”, „Sinfonia Varsovia swojemu miastu”, „Wirtuozi” we Lwowie, Międzynarodowym Festiwalu im P. Czajkowskiego i N. von Meck w Winnicy. Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki symfonicznej i filmowej m.in. z  Orkiestrą Filharmonii Narodowej w Warszawie, Orkiestrą „Sinfonia Varsovia”, NOSPR, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie. Obecnie kontynuuje cykl nagrań z Orkiestrą Filharmonii Lubelskiej dla wytwórni Acte Prealable z zapomnianą muzyką polską. Dyskografia Wojciecha Rodka zawiera nagrania muzyki symfonicznej, filmowej i rozrywkowej.

 
Centrum Sztuki Mościce
1 października 2020 r. godz. 19.00 Sala widowiskowa 
Cena biletu: 20 zł
Sprzedaż biletów: on-line: www.csm.tarnow.pl i kasa CSM
ul. Traugutta 1, 33 - 101 Tarnów
tel. 14 633 46 04