Izrael w Egipcie to dzieło, które na przestrzeni wieków zmieniało swoje oblicze. Napisane jesienią 1738 roku, wykonane zostało po raz pierwszy w kwietniu 1739 roku King’s Theatre w Londynie, ale jego premiera nie spotkała się ze zbyt entuzjastycznym odbiorem publiczności. Oratorium to było w istocie dramatem chóralnym, słuchacze oczekiwali zaś dzieła przesyconego popisowymi ariami solistów. Po dziewięćdziesięciu latach od prawykonania, oratorium Izrael w Egipcie zrekonstruowane zostało przez Felixa Mendelssohna, który jako młodzieniec z entuzjazmem studiował w Londynie partytury Haendla. Dokonał on rozlicznych korekt, dodając między innymi recytatywy i potęgując instrumentacją wspaniałość Haendlowskich chórów. Zrewidowane przez niego oratorium wykonane zostało w nowej odsłonie po raz pierwszy w 1833 roku w Düsseldorfie, do niemieckiego tekstu Karla Breidensteina. Ta z kolei wersja partytury, ze względu na fakt, iż nie dotrwała w całości do czasów nam współczesnych, doczekała się kolejnej „re-rekonstrukcji” autorstwa brytyjskiego dyrygenta, Roberta Kinga. Przygotowana na potrzeby wykonania podczas Festiwalu Mendelssohna w lipskim Gewanhaus w 2014 roku, zabrzmi w tym kształcie podczas najbliższych koncertów w Filharmonii Krakowskiej. Należy podkreślić fakt, iż do krakowskiego wykonania oratorium Izrael w Egipcie pod batutą Łukasza Borowicza zaproszeni zostali soliści o światowej renomie – Alexandra Lowe sławiąca się naturalną predyspozycję do wykonywania głównych ról w dziełach Haendla czy Mozarta, Xenia Puskarz Thomas, której kariera rozbłysła podczas tegorocznego Salzburger Festspiele, James Gilchrist, współpracujący w swojej wieloletniej karierze z takimi tuzami dyrygentury, jak John Eliot Gardiner, Roger Norrington czy Richard Hickox i wreszcie Blaide Malaba – urodzony w Demokratycznej Republice Konga bas, kóry doskonalił swoje umiejętności wokalne w Royal Opera House w Covent Garden i tam zyskał pierwsze sukcesy na międzynarodową skalę, a w 2020 roku – tytuł wschodzącej gwiazdy światowej opery BBC Music Magazine.
O oratorium Izrael w Egipcie i jego niezwykłej historii, a także o twórcy dzieła – „Georgu Friedrichu Haendlu – genialnym przedsiębiorcy, który zbił fortunę” rozmawiać będziemy podczas Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra” bezpośrednio przed sobotnim koncertem – 21 grudnia br. o godz. 16.30 w Sali Złotej. Gościem specjalnym tego wydania będzie wspomniany już Łukasz Borowicz, który podzieli się z publicznością swoją rozległą wiedzą, rozmowę poprowadzi zaś Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz. Przedświąteczne wydanie DKM wzbogaci degustacja wina Maestro Primitivo z regionu Apulia w południowych Włoszech, którą poprowadzi Justyna Korn z Podróże z Winem. Wstęp na wydarzenie jest nieodpłatny.