Ekspozycja wpisuje się w obchody jubileuszu 10-lecia artystycznej działalności Zięty. Jest to mieszanka nauki i pasji, scenicznej tajemniczości i dosłownych odniesień do teatralnych tradycji miejsca, w którym zostanie zaprezentowana.
Wystawa „INFLATALES. Stalowe opowieści Oskara Zięty”, za sprawą teatralnych meandrów, prowadzi widza w świat twórczości Zięty, odsłaniając kulisy powstawania oraz istotę eksponatów – obiektów i rzeźb. Tu granica staje się tak efemeryczna, jak przejścia pomiędzy poszczególnymi scenami, z których zbudowana jest wystawa. Raz bowiem trafiamy na scenę, w której głównym bohaterem jest krzesło, aby za moment znaleźć się wewnątrz żywej instalacji przenoszącej widza do świata miraży, refleksów i kolaży świetlnych.
Mottem wystawy Zięta uczynił słowa Stanisława Lema, którego setną rocznicę urodzin będziemy w Krakowie świętować już za kilka miesięcy. Zaczerpnięte z Dzienników gwiazdowych retoryczne pytanie: „Jak można się nie przekształcać, jeżeli można się przekształcać?”, odnosi się do natury stali, którą Oskar Zięta eksploruje na wielu polach.
Przyciągające swym blaskiem bioniczne obiekty zobaczymy w nietypowej odsłonie podkreślającej zarówno ich bajkowość i tajemniczość, jak również zaawansowane metody projektowania i wytwarzania. Oskar Zięta zaskoczy widzów nowatorskim podejściem do użytkowych form takich jak stołek PLOPP czy krzesło ULTRALEGGERA i zabierze nas w podróż przez krainę niezwykłych metamorfoz. Ze świata natury udamy się w procesie „kontrolowanej utraty kontroli” do ekosystemu technologii FiDU, a następnie do parametrycznych metod projektowania.
Rzeźby i obiekty Oskara Zięty powstają w procesie kształtowania metalu metodą FiDU, w której istotnym elementem jest współpraca człowieka z maszyną. Jednak w jego stalowych opowieściach spotkamy się nie tylko z chłodną elegancją stali. Niesamowite kolory i przejścia tonalne cechujące lustra RONDO to wynik eksperymentów z pigmentami i obróbką stali. Odwiedzający Scenę MOS będą mogli podziwiać na jego dziedzińcu instalację powstałą właśnie z tych okrągłych luster. Ich wypolerowana powierzchnia, w kolorach inspirowanych gwiezdnymi konstelacjami i minerałami, odbija otaczającą przestrzeń, multiplikuje obrazy i zakrzywia rzeczywistość.
Philip Fimmano w książce A Labour of Love z 2020 roku pisze: “Nagle maszyna nie jest już przeciwieństwem nieokiełznanej innowacji, ale służebnicą projektanta; umożliwia, upiększa i rozwija produkcję. Człowiek i maszyna w końcu łączą się i stają się jednością”. Lidewij Edelkoort, druga autorka publikacji z 2020 roku, zwraca w niej natomiast uwagę na odrodzenie naszej relacji z materiałami. „INFLATALES. Stalowe opowieści Oskara Zięty” będzie pierwszą monograficzną wystawą Oskara Zięty w Krakowie. Jest ona apoteozą siły materiału, jakim jest stal i odnosi się do „neomaterialistycznego” ruchu, który potwierdza wielowiekowe przekonanie, że materiały mają własną siłę i emanują własną energią. Jednocześnie wystawa ukaże proces kreacji jako efekt ścisłej relacji człowieka z maszyną.
Sztuka, natura i technologia są w twórczości Oskara Zięty nierozłączne. To dzięki nim powstają formy, które zadziwiają wyjątkowymi właściwościami, takimi jak wytrzymałość czy lekkość. Organiczne kształty i nieziemska kolorystyka tych obiektów sprawiają, że każdy z nich jest osobną opowieścią – o zadziwiającym świecie fizyki i przekraczaniu jej granic. W stalowym teatrze Oskara Zięty jeszcze wiele może się wydarzyć…
Mecenasami wystawy są: APA Smart, Freifrau Manufaktur, Multiko, Fabricology, ES-System, HP.
Patroni medialni: Elle Decoration, Architektura Murator, Architektura i Biznes, MadWhite, Gazeta Wyborcza, Radio Kraków
Wernisaż online: 22.10 godz. 19.00.
Kanały:
GAGA – Gallery of Architecture in Garden of Arts
Zięta Studio
Teatr w Krakowie – im. Juliusza Słowackiego.
Szczegóły eventu:
https://www.facebook.com/events/366554641422646
Wystawę można zwiedzać od poniedziałku do piątku w godzinach od 11:00 – 19:00 oraz w soboty i niedziele od 10:00 – 17:00. Wstęp wolny.
--
Oskar Zięta to architekt i projektant procesów, artysta łączący w swojej twórczości zaawansowane technologie z formami, które przekraczają granice geometrii i igrają ze zmysłami. Ikonicznym przykładem jego stylu jest stołek PLOPP (2008), a także architektoniczne rzeźby w przestrzeni publicznej: WIR (2017) w warszawskiej Galeriii Północnej czy NAWA, rzeźbiarski pawilon na Wyspie Daliowej we Wrocławiu (2017).
Działalność projektowa i artystyczna Oskara Zięty była wielokrotnie nagradzana najważniejszymi wyróżnieniami, m.in. Designpreis Award, Red Dot oraz Audi Mentor Preis, Must Have, a także nominacją do Schweizer Design Preis. W 2019 roku jego NAWA zdobyła nominację do prestiżowej europejskiej nagrody Miesa van der Rohe. Ponadto, Oskar Zięta ma na swoim koncie współpracę z takimi markami jak Audi, Architonic, Rado i Pirelli. Jego prace znajdują się w kilkudziesięciu muzeach na świecie, m.in. w kolekcjach Museum für Gestaltung w Zurychu, Pinakotece w Monachium, Muzeum Jerke oraz Centrum Pompidou w Paryżu.
--
Galeria Architektury GAGA. Common Ground
"Common Ground" pod takim hasłem architekt David Chipperfield otworzył rozważania na temat miejsca architektury we współczesnym świecie podczas Międzynarodowych Biennale Architektury w Wenecji w 2012 roku. Prezentacja powiązań architektury z codziennym życiem społecznym stanowi podstawę działań prowadzonych w Gallery of Architecture in Garden of Arts, powołaną do życia w tym samym roku.
Gallery of Architecture in Garden of Arts (GAGA) to punkt odniesienia, przestrzeń wystaw, dyskusji, spotkań z architekturą, służąca promocji współczesnych rozwiązań i prezentacji osiągnięć lokalnych, krajowych i zagranicznych architektów. Prowadząc działalność wystawowo-dydaktyczną poświęconą popularyzacji architektury GAGA zrealizowała i gościła szereg wystaw i dyskusji z udziałem wielu osobowości ze świata architektury i designu.
W Galerii Architektury GAGA gościli m.in.: Bolesław Stelmach, DDJM, Medusa Group, Konior Studio, Wizja Sp. z o.o, Bulanda Mucha, Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak, Krzysztof Ingarden i Jacek Ewy, Medusa Group, Robert Konieczny z KWK Promes i wielu innych.
GAGA to galeria autorska, egalitarna prowokująca do dyskusji, stawiająca pytania z dziennikarską bezpośredniością i dociekliwością. To miejsce z charakterem i zaangażowaniem, charyzmatyczne i pozbawione uprzedzeń.
Miejscem podstawowej aktywności Galerii Architektury GAGA jest Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie należący do Teatru im. Juliusza Słowackiego - przestrzeń syntezy sztuk - gesamtkunstwerk. Obsypany nagrodami obiekt okrzyknięto nową ikoną miasta. MOS to pozbawiona formalnych barier przestrzeń dyskusji i prezentacji architektury. To wspólna ziemia. Common Ground.
Kuratorem galerii architektury GAGA, od początku jej działalności jest Dawid Hajok, publicysta i dziennikarz.