Jak celnie zauważyła Małgorzata Janicka-Słysz w przedmowie do koncertów, obaj twórcy prezentowanych dzieł są równolatkami (urodzeni w 1882 roku), a ich twórczość znacząco wpłynęła na kształt muzyki w XX, a co za tym idzie także XXI wieku. „Ich spotkanie w ramach jednego koncertu ma wymiar symboliczny: dwa arcydzieła baletowe, który usłyszymy w wersji koncertowej, ukazują fascynację twórców rytuałem – magiczną siłą rytmu. Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie wchodzi zatem w nowy – okrągły 80. sezon artystyczny wysoce energetycznie. A jak pisał autor Harnasiów: to przecież sztuka dźwięków ma najwięcej odżywczych witamin.”
Oba dzieła wiąże również Paryż – miejsce ich prezentacji światu, jedno bowiem i drugie dzieło wprawiło paryską publiczność w ogromne poruszenie. Premiera Święta wiosny 29 maja 1913 roku w Théâtre des Champs-Élysées wpisała się w historię muzyki dwudziestowiecznej po stronie skandali, ale jak się później okazało Strawiński swoją rewolucyjną muzyczną wizją podbił ostatecznie światową publiczność i zawładnął nią przy niemałym udziale Baletów Rosyjskich Diagilewa. Ponad dwadzieścia lat po tych wydarzeniach w Grand Opéra w Paryżu zaprezentowane zostały Harnasie Karola Szymanowskiego, które od samego początku spotkały się z entuzjastyczną recepcją i przyczyniły się do wielkiego sukcesu kompozytora, którym niestety nie mógł już zbyt długo się cieszyć. On sam natomiast odniósł się do twórczości Igora Strawińskiego publikując artykuł w dzienniku „Warszawianka” w dniu przyjazdu kompozytora do Polski 1 września 1924. Przyjęte przez niego w tekście epitety wobec jego muzyki – „przewartościowująca” czy „rewolucyjna”, a także odniesienie do genialnego Pablo Picassa z powagą ujawniają świadomość znaczenia działalności Strawińskiego i zmian, które dzięki niemu zachodzą w pojmowaniu muzyki w ogóle.
Dwa wielkie dzieła, które uznać można za apoteozę rytmu, o którym Wiesław Myśliwski napisał, iż rządzi nie tylko muzyką, ale także i życiem (Traktat o łuskaniu fasoli) staną się również przedmiotem rozmowy w ramach Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra”, który odbędzie się w sobotę, 21 września 2024 roku o godzinie 16.30 w Sali Błękitnej Filharmonii Krakowskiej. Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz zaprosiła do rozmowy prof. Alicję Jarzębską, przed którą fenomen Strawińskiego nie ma żadnych tajemnic oraz Alexandra Humalę, który wybrał oba dzieła na inaugurację jubileuszowego sezonu Filharmonii Krakowskiej i prowadzi jej zespoły podczas ich wykonania. Nagranie dyskusji z udziałem publiczności będzie następnie dostępne na stronie Radia Kraków w formie podkastu. Wstęp na spotkanie jest bezpłatny.