Radio Kraków

metro w Krakowie

Kurort Nowa Huta? Stanisław Mazur: "To wyjątkowy obszar - atrakcyjne ułożenie przestrzeni, zieleń"

Czy Kraków zyska na Zintegrowanych Planach Inwestycyjnych? - Czasami inwestor chce budować parking podziemny, czasami osiedle. To mogą być szkoły, przedszkola, żłobki, kolejne parki, infrastruktura sportowa. Inwestor przychodzi i mówi: to nas interesuje; miasto, w uzgodnieniu z dzielnicami, odpowiada: ok, to jest w porządku, ale nasze priorytety kształtują się w taki sposób. (...). Jeżeli uznamy, że przy określonej inwestycji jej wartość, z perspektywy inwestora, wzrosła o 30 milionów złotych, to gdyby się udało wynegocjować nie mniej niż 30 procent, to mówimy o 10 milionach. Czyli jedna inwestycja to mieszkania komunalne za 10 milionów złotych - mówił na naszej antenie Stanisław Mazur, wiceprezydent Krakowa.

Sejm odrzucił wniosek PIS ws. pieniędzy na metro w Krakowie w 2025 rok. "To była pusta wrzutka"

Poprawkę do budżetu w tej sprawie złożyło Prawo i Sprawiedliwość. Jak ustaliło Radio Kraków, Sejm odrzucił druk w tej sprawie. Równocześnie posłowie zagłosowali przeciw zabezpieczeniu pieniędzy na inny, ważny cel dla Małopolski, o który również apelowali politycy PiS: walkę ze skutkami zapadlisk w zachodniej Małopolsce. Poprawki zostały odrzucone głosami koalicji rządzącej i części Konfederacji.

Wiceprezydent Stanisław Mazur: To będzie metro, takie jak zakładaliśmy. Będzie jeździć pod ziemią

- Budujemy metro, a nie tramwaj podziemny - zapewnia Stanisław Mazur, wiceprezydent Krakowa. Władze stolicy Małopolski po kilkudziesięciu godzinach zabrały głos w sprawie kolejnej afery wokół metra. We wtorek media obiegła informacja, że według przygotowanych dla inwestycji dokumentów Kraków ma budować "premetro", czyli tramwaj podziemny. Wiceprezydent Mazur tłumaczy, że to nieporozumienie. Faktycznie niezbędna dla rozpoczęcia budowy decyzja środowiskowa zostanie wydana dla "premetra", ale później władze miasta chcą ją zmodyfikować. Dokumenty dla premetra były już gotowe za czasów poprzedniego prezydenta, więc tak ma być szybciej i taniej.

Prof. Andrzej Szarata: metro musi być bezkolizyjne. Reszta jest mniej ważna

- Wszystko rozbija się o nazewnictwo, a powinno się dyskutować o efektach - tak o kolejnej awanturze wokół krakowskiego metra mówi profesor Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej i szef zespołu do spraw budowy metra w urzędzie miasta. Jak się okazuje, władze Krakowa wciąż nie wykluczają budowy... podziemnego tramwaju, a nie klasycznego metra, takiego jak w Warszawie. Jak tłumaczą - wszystko ma zależeć od pieniędzy. Nie ma znaczenia, jaki rodzaj pojazdu będzie wozić pasażerów między Bronowicami a Nową Hutą. Najważniejsze, by był bezkolizyjny, jeździł często i mógł pomieścić odpowiednią liczbę podróżnych - tłumaczy Szarata.

Stacja metra obok Rynku Głównego: lokalizacja bez zmian. Urzędnik się pomylił...

Informacja o zmianie lokalizacji planowanego przystanku metra przy Teatrze Bagatela okazała się urzędniczą pomyłką. Burzę wywołała odpowiedź urzędników na interpelację radnego Łukasza Maślony, z której wynikało, że stacja na pewno nie powstanie w popularnym miejscu przesiadkowym przy Teatrze Bagatela. Miał się na to nie zgodzić wojewódzka konserwatorka zabytków. Teraz urzędnicy prostują te doniesienia.

Wybrano gminę, która ma wydać decyzję środowiskową dla budowy krakowskiego metra

Gmina Oświęcim została wskazana przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze do postępowania związanego z wydaniem decyzji środowiskowej dla metra w Krakowie. Decyzję tę musi wydać inna gmina niż Kraków, ponieważ działki rodziny prezydenta i wiceprezydenta miasta znajdują się w strefie inwestycji.

Czy krakowskie metro utknie w zamrażarce administracyjnej?

Czy opóźni się budowa metra w Krakowie? Rodzina prezydenta Aleksandra Miszalskiego ma nieruchomości w obszarze, na który będzie oddziaływało metro, a i zastępca prezydenta, Stanisław Mazur, jest właścicielem nieruchomości położonej na trasie inwestycji. To powoduje, że nie będą mogli w tej sprawie podejmować wiążących decyzji. O problemie rozmawialiśmy z Janem Hoffmanem, przewodniczącym Rady Dzielnicy I, szef Stowarzyszenia Inicjatywa Obywatelska Kraków i Grzegorzem Stawowym z prezydenckiego klubu Koalicji Obywatelskiej.

Nieruchomości prezydenta i wiceprezydenta w pobliżu planowanego metra. Która gmina wyda teraz decyzję środowiskową?

Kolejne zamieszanie wokół budowy krakowskiego metra. Okazuje się, że w pobliżu terenów, przez które metro ma przebiegać, są nieruchomości należące do... prezydenta miasta Aleksandra Miszalskiego i jego zastępcy Stanisława Mazura. To oznacza, że najważniejsi ludzie we władzach Krakowa będą... stroną w postępowaniu i gmina nie będzie mogła zajmować się tą inwestycją.

Wiceprezydent Stanisław Mazur: Duzi inwestorzy chcą budować krakowskie metro

W rozmowach o finansowaniu budowy metra używamy bardzo logicznych argumentów - bez niego Kraków będzie miastem, które straci potencjał rozwojowy. Potrzebujemy bezpiecznego, szybkiego i ekologicznego transportu. Potrzebujemy, i to też nie jest bez znaczenia w czasach, w których żyjemy - miejsca, które może pełnić funkcję schronu. I te argumenty absolutnie trafiają – tłumaczył na naszej antenie prof. Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa.

Prof. Andrzej Szarata: Trasa Pychowicka, Zwierzyniecka i metro, to „dynamiczna ewolucja”

Możemy pomyśleć o tym, żeby kiedyś zwęzić Aleje Trzech Wieszczów do jednego pasa. A może w przyszłości będzie tu miejsce na tramwaj? Może oddamy tę przestrzeń pieszym, rowerzystom i stworzymy naprawdę ładną aleję wielkomiejską – zastanawia się prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, który był gościem Radia Kraków. Czy to realne? Tak, pod warunkiem, że powstaną Trasy Pychowicka, Zwierzyniecka i… metro.

Rektor Politechniki Krakowskiej: Żeby budować metro, musimy wiedzieć, w jakim kierunku rozwinie się miasto

Jeżeli założymy, że będziemy rozwijali Kliny i tam powstanie dużo mieszkań, musimy do tego dostosować budowę linii metra. A za 10 lat, jak już metro będzie rozkopywane, powiemy sobie: może jednak nie Kliny, może raczej Rybitwy. I co? Nie przesuniemy wydrążonego tunelu z Klinów na Rybitwy – mówił prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, który był gościem Radia Kraków.

Byli zaangażowani w budowę metra w Warszawie - pomogą zbudować je w Krakowie?

W Krakowie powołano specjalną radę naukowo-techniczną do spraw metra. W jej skład wchodzi siedemnastu specjalistów z całej Polski, w tym eksperci z krakowskich uczelni.

Mniej autobusów z Nowej Huty do centrum Krakowa. To na tej trasie miałoby jeździć metro

Znamy już jesienne rozkłady autobusów i tramwajów w Krakowie. Jedną ze zmian jest ograniczenie kursowania linii 189, która pokrywa się z trasą planowanego metra. Urzędnicy przekonują, że w transporcie publicznym między Nową Hutą a Bronowicami konieczne są cięcia.

Prof. Stanisław Mazur: w kwestii budowy metra będziemy pytać mieszkańców o każdą rzecz

"Nie da się takiego projektu przeprowadzić obok czy wbrew opinii mieszkańców. Zaznaczę tylko, że te inwestycje będą mniej dotkliwe, niż wielu z nas sądzi. To jest głęboko pod powierzchnią ziemi. Większość z nas tego nie będzie dostrzegać" - mówił w porannej rozmowie Radia Kraków prof. Stanisław Mazur, wiceprezydent Krakowa.

Padła data początku budowy metra w Krakowie. Pierwszy etap z Nowej Huty do ulicy Piastowskiej

Budowa metra w Krakowie rozpocznie się po 2025 roku - zapowiada Stanisław Mazur, wiceprezydent miasta. Pierwszy, tak zwany "centralny" etap metra będzie prowadził z Nowej Huty do okolic ulicy Piastowskiej. Będzie miał 6 kilometrów długości i ma kosztować 3 miliardy złotych.

Czy Kraków stać na metro?

28 sierpnia na sesji Rady Miasta Krakowa mamy poznać plany dotyczące budowy metra w stolicy Małopolski. "Znam systemy metra w 80 czy 100 miastach i nie znam takiego przypadku, żeby metro nie było prorozwojowe dla miasta" - mówił w programie Co Niesie Dzień Andrzej Rogiński ze Społecznego Komitetu Budowy Metra, autor książki "Metro w Polsce".

Powraca temat metra w Krakowie. Kandydaci na prezydenta miasta uważają, że jest konieczne

Kolejna kampania i temat-bumerang, czyli metro w Krakowie. Metra jak nie było, tak nie ma, ale wszyscy ubiegający się o urząd prezydenta uważają, że jego budowa to konieczność.

Kraków: pierwszy odcinek premetra będzie się pokrywał z nową trasą tramwajową do Mistrzejowic

Pierwszy odcinek tzw. premetra w Krakowie na odcinku ok. 1,5 km będzie się pokrywał z nową linią tramwajową, która powstanie do krakowskich Mistrzejowic w formule partnerstwa publiczno-prywatnego – poinformował w czwartek Urząd Miasta Krakowa.

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię