metro w Krakowie
Decyzja środowiskowa ws. krakowskiego metra: czas na uwagi mieszkańców
Do 28 stycznia można zgłaszać uwagi do raportu o oddziaływaniu budowy pierwszego etapu metra w Krakowie na środowisko. Przyjmuje je prezydent Oświęcimia, który z końcem lutego ma wydać decyzję środowiskową w tej sprawie.
Kobieta w tunelu. Inżynier Natalia Schmidt-Polończyk o wielkim drążeniu w Małopolsce
Przed nami spore drążenie tuneli w Małopolsce - najpierw linia Podłęże-Piekiełko, czterokilometrowy tunel kolejowy, potem metro w Krakowie. - Gdy otworzono tunel pod Luboniem Małym, tunel pod Świną czy tunel pod Ursynowem, pierwsze dni pokazały, jak skrajnie nieodpowiedzialne zachowania prezentują kierowcy. W Katowicach do tej pory przejeżdża złomiarz, który pcha złom. Widziałam nagrania z raperami w tunelu, z akrobatami. Każde zatrzymanie pojazdu w tunelu to sytuacja potencjalnie niebezpieczna. Największy problem w tym, że tak jak potrafimy przejechać przez tunel, tak w sytuacji zagrożenia (pożar, kolizja), to już nie wiemy, jak się zachować. I to pokazały też moje badania – opowiada doktor inżynier Natalia Schmidt-Polończyk z Wydziału Inżynierii Lądowej i Gospodarki Zasobami Akademii Górniczo-Hutniczej.
Krakowskie metro zaliczy opóźnienie?
Termin wydania decyzji środowiskowej dla inwestycji może zostać przesunięty - przekazał reporterowi Radia Kraków Urząd Miasta Oświęcimia. Decyzja środowiskowa jest niezbędna, by rozpocząć budowę metra. Miała zostać wydana do końca lutego.
Co Aleksander Miszalski robi w Danii? Chodzi o metro
Aleksander Miszalski poleciał do Danii, żeby rozmawiać o krakowskim metrze. Prezydent spotka się z ekspertami, którzy opowiedzą mu o kopenhaskiej komunikacji miejskiej.
Kurort Nowa Huta? Stanisław Mazur: "To wyjątkowy obszar - atrakcyjne ułożenie przestrzeni, zieleń"
Czy Kraków zyska na Zintegrowanych Planach Inwestycyjnych? - Czasami inwestor chce budować parking podziemny, czasami osiedle. To mogą być szkoły, przedszkola, żłobki, kolejne parki, infrastruktura sportowa. Inwestor przychodzi i mówi: to nas interesuje; miasto, w uzgodnieniu z dzielnicami, odpowiada: ok, to jest w porządku, ale nasze priorytety kształtują się w taki sposób. (...). Jeżeli uznamy, że przy określonej inwestycji jej wartość, z perspektywy inwestora, wzrosła o 30 milionów złotych, to gdyby się udało wynegocjować nie mniej niż 30 procent, to mówimy o 10 milionach. Czyli jedna inwestycja to mieszkania komunalne za 10 milionów złotych - mówił na naszej antenie Stanisław Mazur, wiceprezydent Krakowa.
Sejm odrzucił wniosek PIS ws. pieniędzy na metro w Krakowie w 2025 rok. "To była pusta wrzutka"
Poprawkę do budżetu w tej sprawie złożyło Prawo i Sprawiedliwość. Jak ustaliło Radio Kraków, Sejm odrzucił druk w tej sprawie. Równocześnie posłowie zagłosowali przeciw zabezpieczeniu pieniędzy na inny, ważny cel dla Małopolski, o który również apelowali politycy PiS: walkę ze skutkami zapadlisk w zachodniej Małopolsce. Poprawki zostały odrzucone głosami koalicji rządzącej i części Konfederacji.
Wiceprezydent Stanisław Mazur: To będzie metro, takie jak zakładaliśmy. Będzie jeździć pod ziemią
- Budujemy metro, a nie tramwaj podziemny - zapewnia Stanisław Mazur, wiceprezydent Krakowa. Władze stolicy Małopolski po kilkudziesięciu godzinach zabrały głos w sprawie kolejnej afery wokół metra.
We wtorek media obiegła informacja, że według przygotowanych dla inwestycji dokumentów Kraków ma budować "premetro", czyli tramwaj podziemny. Wiceprezydent Mazur tłumaczy, że to nieporozumienie. Faktycznie niezbędna dla rozpoczęcia budowy decyzja środowiskowa zostanie wydana dla "premetra", ale później władze miasta chcą ją zmodyfikować. Dokumenty dla premetra były już gotowe za czasów poprzedniego prezydenta, więc tak ma być szybciej i taniej.
Prof. Andrzej Szarata: metro musi być bezkolizyjne. Reszta jest mniej ważna
- Wszystko rozbija się o nazewnictwo, a powinno się dyskutować o efektach - tak o kolejnej awanturze wokół krakowskiego metra mówi profesor Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej i szef zespołu do spraw budowy metra w urzędzie miasta. Jak się okazuje, władze Krakowa wciąż nie wykluczają budowy... podziemnego tramwaju, a nie klasycznego metra, takiego jak w Warszawie. Jak tłumaczą - wszystko ma zależeć od pieniędzy.
Nie ma znaczenia, jaki rodzaj pojazdu będzie wozić pasażerów między Bronowicami a Nową Hutą. Najważniejsze, by był bezkolizyjny, jeździł często i mógł pomieścić odpowiednią liczbę podróżnych - tłumaczy Szarata.
Stacja metra obok Rynku Głównego: lokalizacja bez zmian. Urzędnik się pomylił...
Informacja o zmianie lokalizacji planowanego przystanku metra przy Teatrze Bagatela okazała się urzędniczą pomyłką. Burzę wywołała odpowiedź urzędników na interpelację radnego Łukasza Maślony, z której wynikało, że stacja na pewno nie powstanie w popularnym miejscu przesiadkowym przy Teatrze Bagatela. Miał się na to nie zgodzić wojewódzka konserwatorka zabytków.
Teraz urzędnicy prostują te doniesienia.
Wybrano gminę, która ma wydać decyzję środowiskową dla budowy krakowskiego metra
Gmina Oświęcim została wskazana przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze do postępowania związanego z wydaniem decyzji środowiskowej dla metra w Krakowie. Decyzję tę musi wydać inna gmina niż Kraków, ponieważ działki rodziny prezydenta i wiceprezydenta miasta znajdują się w strefie inwestycji.
Czy krakowskie metro utknie w zamrażarce administracyjnej?
Czy opóźni się budowa metra w Krakowie? Rodzina prezydenta Aleksandra Miszalskiego ma nieruchomości w obszarze, na który będzie oddziaływało metro, a i zastępca prezydenta, Stanisław Mazur, jest właścicielem nieruchomości położonej na trasie inwestycji. To powoduje, że nie będą mogli w tej sprawie podejmować wiążących decyzji. O problemie rozmawialiśmy z Janem Hoffmanem, przewodniczącym Rady Dzielnicy I, szef Stowarzyszenia Inicjatywa Obywatelska Kraków i Grzegorzem Stawowym z prezydenckiego klubu Koalicji Obywatelskiej.
Nieruchomości prezydenta i wiceprezydenta w pobliżu planowanego metra. Która gmina wyda teraz decyzję środowiskową?
Kolejne zamieszanie wokół budowy krakowskiego metra. Okazuje się, że w pobliżu terenów, przez które metro ma przebiegać, są nieruchomości należące do... prezydenta miasta Aleksandra Miszalskiego i jego zastępcy Stanisława Mazura. To oznacza, że najważniejsi ludzie we władzach Krakowa będą... stroną w postępowaniu i gmina nie będzie mogła zajmować się tą inwestycją.
Wiceprezydent Stanisław Mazur: Duzi inwestorzy chcą budować krakowskie metro
W rozmowach o finansowaniu budowy metra używamy bardzo logicznych argumentów - bez niego Kraków będzie miastem, które straci potencjał rozwojowy. Potrzebujemy bezpiecznego, szybkiego i ekologicznego transportu. Potrzebujemy, i to też nie jest bez znaczenia w czasach, w których żyjemy - miejsca, które może pełnić funkcję schronu. I te argumenty absolutnie trafiają – tłumaczył na naszej antenie prof. Stanisław Mazur, zastępca prezydenta Krakowa.
Prof. Andrzej Szarata: Trasa Pychowicka, Zwierzyniecka i metro, to „dynamiczna ewolucja”
Możemy pomyśleć o tym, żeby kiedyś zwęzić Aleje Trzech Wieszczów do jednego pasa. A może w przyszłości będzie tu miejsce na tramwaj? Może oddamy tę przestrzeń pieszym, rowerzystom i stworzymy naprawdę ładną aleję wielkomiejską – zastanawia się prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, który był gościem Radia Kraków. Czy to realne? Tak, pod warunkiem, że powstaną Trasy Pychowicka, Zwierzyniecka i… metro.
Rektor Politechniki Krakowskiej: Żeby budować metro, musimy wiedzieć, w jakim kierunku rozwinie się miasto
Jeżeli założymy, że będziemy rozwijali Kliny i tam powstanie dużo mieszkań, musimy do tego dostosować budowę linii metra. A za 10 lat, jak już metro będzie rozkopywane, powiemy sobie: może jednak nie Kliny, może raczej Rybitwy. I co? Nie przesuniemy wydrążonego tunelu z Klinów na Rybitwy – mówił prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, który był gościem Radia Kraków.
Byli zaangażowani w budowę metra w Warszawie - pomogą zbudować je w Krakowie?
W Krakowie powołano specjalną radę naukowo-techniczną do spraw metra. W jej skład wchodzi siedemnastu specjalistów z całej Polski, w tym eksperci z krakowskich uczelni.
Mniej autobusów z Nowej Huty do centrum Krakowa. To na tej trasie miałoby jeździć metro
Znamy już jesienne rozkłady autobusów i tramwajów w Krakowie. Jedną ze zmian jest ograniczenie kursowania linii 189, która pokrywa się z trasą planowanego metra. Urzędnicy przekonują, że w transporcie publicznym między Nową Hutą a Bronowicami konieczne są cięcia.
Prof. Stanisław Mazur: w kwestii budowy metra będziemy pytać mieszkańców o każdą rzecz
"Nie da się takiego projektu przeprowadzić obok czy wbrew opinii mieszkańców. Zaznaczę tylko, że te inwestycje będą mniej dotkliwe, niż wielu z nas sądzi. To jest głęboko pod powierzchnią ziemi. Większość z nas tego nie będzie dostrzegać" - mówił w porannej rozmowie Radia Kraków prof. Stanisław Mazur, wiceprezydent Krakowa.
Najnowsze
-
20:47
Bezpieczniej na Babiej Górze. Zmalało zagrożenie lawinowe
-
19:14
Niespodziewane podwyżki cen na kolei. Za ile będziemy jeździć po Małopolsce?
-
18:19
Stany Zjednoczone mają 47. prezydenta. Amerykanista: Przychodzi polityk zmotywowany
-
17:37
Z jakim bilansem finansowym Grupa Azoty skończyła 2024 rok?
-
17:05
Budowa tramwaju do Mistrzejowic powodem zalania piwnicy? Wykonawca: to nie nasza wina
-
15:45
Ulubiony niemiecki zespół? To trudne pytanie
-
15:35
Zmarł ceniony archeolog i prehistoryk prof. Janusz Krzysztof Kozłowski
-
15:20
"Witki opadają", czyli o sprawach beznadziejnych
-
15:20
Ograniczenia prędkości, zamknięcia drogi oraz objazdy. Testy na Północnej Obwodnicy Krakowa
-
15:02
Carolina Pietyra: "Mocą dobrej oferty kulturalnej jest jej różnorodność"
-
15:01
Decyzja środowiskowa ws. krakowskiego metra: czas na uwagi mieszkańców
-
13:30
Rozmowy o Ukrainie powinny toczyć się wyłącznie między USA i Rosją? "Będzie Jałta bis"