W 2015 roku mija 100 lat od śmierci Stanisława Witkiewicza ojca (1851–1915), malarza, krytyka, autora wielu monografii znanych malarzy, twórcy stylu zakopiańskiego, oraz 130 lat od narodzin jego syna, Stanisława Ignacego Witkiewicza – Witkacego (1885–1939). W związku z rocznicami, tak bardzo związanych ze stolicą Tatr artystów rok 2015 został ogłoszony w Zakopanem „Rokiem Witkiewiczów”.
Najważniejszym wydarzeniem "Roku Witkiewiczów" w Zakopanem jest przygotowana przez Muzeum Tatrzańskie i znanego witkacologa Stefana Okołowicza wystawa pt. "Anioł i Syn. 30 lat dialogu Stanisława i Stanisława Ignacego Witkiewiczów”. Tematem wystawy jest pokazanie kilkudziesięciu lat wspólnego egzystowania dwóch wybitnych artystów, które odcisnęło piętno na tworzonych przez nich dziełach.
Na ekspozycji po raz pierwszy pokazującej ten niezwykły twórczy dialog ojca z synem obok dziesiątek fotografii w większości rzadko lub nawet po raz pierwszy pokazywanych, obrazy Stanisława ojca, w tym akwarelki z żołnierzykami malowanymi dla małego Stasia, wczesne prace Witkacego a także listy, karty pocztowe, notatki i dedykacje. Obok tradycyjnie eksponowanych obrazów i fotografii ważną część stanowią instalacje multimedialne autorstwa Grzegorza Rogali, grafika, filmowca fotografika . - Ta różnorodność form z pewnością spodoba się wielbicielom nowoczesnych sposobów wystawiania – dodaje Anna Wende Surmiak, dyrektorka Muzeum Tatrzańskiego.
„Duchowa więź między artystami - pisze w opisie wystawy jej kurator Stefan Okołowicz – nigdy nie została naruszona. Przez wszystkie lata manifestowała się odwzajemnianymi uczuciami, podziwem i szacunkiem, umożliwiała twórczą, rzeczową, bezkompromisową dyskusję, a przy tym wzajemne zrozumienie i tolerancję. Skorzystali na tym obydwaj.
Dlatego po latach Witkacy mógł napisać odnośnie teorii Czystej Formy: ...już w 1902 roku jako szesnastolatek wykoncypowałem zasadnicze podstawy teorii tej w dyskusjach z moim Ojcem, który był przedstawicielem realizmu w malarstwie, mimo że pod koniec życia o tyle zmodyfikował swe poglądy, że konsekwentnie rozwinięte dalej musiałyby go zaprowadzić do uznania Czystej Formy jako takiej.”
Prace pokazywane na wystawie pochodzą Z Muzeum Literatury im. A. Mickiewicza w Warszawie, Muzeum Lubelskiego, Muzeum Narodowego w Gdańsku, Muzeum Narodowego w Krakowie, Muzeum Narodowego w Warszawie, Muzeum Narodowego w Poznaniu, Muzeum Okręgowego w Toruniu, Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, Muzeum Pomorza Środowego w Słupsku, Muzeum Śląskiego w Katowicach, Kolekcji Stefana Okołowicza, Stowarzyszenia Dom pod Jedlami oraz osób prywatnych
16 maja – 31 października 2015
Galeria Sztuki im. W. I J. Kulczyckich
(filia Muzeum Tatrzańskiego)
Zakopane, Droga na Koziniec 8
.
jdruzynska/mat.pras