Radio Kraków

kształcenie nauczycieli

O kampanii "Cyberświadomi w domu i w szkole" i zmianie na stanowisku kuratora oświaty

Co piąty uczeń w Małopolsce jest uzależniony od Internetu, a ponad 60% uczennic czwartych klas szkół średnich ma objawy depresji - tak wynika z badań przygotowanych przez Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Krakowski Instytut Logoterapii . Badania objęły ponad 11 tys. uczniów z terenu całego województwa. O kampanii "Cyberświadomi w domu i w szkole" i zmianie na stanowisku kuratora oświaty z Łukaszem Cieślikiem, dyrektorem Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli rozmawiał Jacek Bańka:

Z czego wynikają agresywne zachowania w szkole?

Ubiegły rok był jednym z najtragiczniejszych okresów pod względem liczby samobójstw wśród dzieci - tak przyznaje Rzecznik Praw Dziecka. W tym czasie odnotowano ok. 2 tys. prób samobójczych, a 143 zakończyły się śmiercią młodego człowieka. Przyczyn autoagresji jest wiele, a wśród nich m.in. dyskryminacja i zachowania agresywne w szkole. Z dr Iloną Dudzik-Garstką z Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli rozmawiał o tym Jacek Bańka.

Jak rodzą się szkolne lęki?

Ze statystyk policyjnych wynika, ze wśród młodzieży rośnie liczba prób samobójczych. Tylko w ubiegłym roku odnotowano ich ponad 2 tys. Jednym z powodów jest rosnąca także liczba przypadków przemocy szkolnej. O szkolnych lękach wywołanych przemocą z dr Iloną Dudzik-Garstką z Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli rozmawiał Jacek Bańka.

Kiedy presja rówieśnicza powinna nas zaniepokoić?

Koniec ferii zimowych i powrót do szkoły dla wielu nastolatków oznacza także powrót stanów lękowych. Wiążą się one m.in. z presją rówieśniczą, która - jeśli jest zbyt silna- nabiera charakteru toksycznego. O tym, jak przygotować dziecko do zmierzenia się z presją towarzyską z dr Iloną Dudzik-Garstką z Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli rozmawiał Jacek Bańka

Multitasking może być jedną z przyczyn rozwoju depresji

Wielozadaniowość, czyli tzw. multitasking może być jedną z przyczyn rozwoju depresji. Dotyczy to nie tylko wymagań stawianym dziś dorosłym, lecz także dzieciom. O wielozadaniowości z Jaśkiem Melą, założycielem i prezesem fundacji "Poza Horyzonty", a także ekspertem Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli rozmawiał Jacek Bańka.

Jak przekonać dziecko, że każda porażka czegoś na uczy?

Wojna w Ukrainie, a wcześniej pandemia Covid'19 pogłębiły u wielu młodych ludzi poczucie braku kontroli nad własnym życiem. Kontrola w tym kontekście, to poczucie samoregulacji, możliwości bycia i czucia się niezależnym od wszelkich wewnętrznych oraz zewnętrznych tendencji i wpływów. O tym, jak pomóc najmłodszym w takich sytuacjach z Jaśkiem Melą, założycielem fundacji "Poza Horyzonty", podróżnikiem, działaczem społecznym, a także ekspertem Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli rozmawiał Jacek Bańka.

Czy każda odmienność może być źródłem siły?

Młodzież najbardziej troszczy się o osoby ubogie oraz niepełnosprawne - tak wynika z opublikowanych niedawno badań Rzecznika Praw Dziecka. Jednocześnie młodzież jest mniej empatyczna wobec osób należących do innych wspólnot religijnych oraz o innej tożsamości płciowej. O tolerancję i odmienność Jaśka Melę, podróżnika, działacza społecznego, założyciela fundacji Poza Horyzonty i jednocześnie eksperta Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli pytał Jacek Bańka.

Czym są kompetencje 4K?

- Dziś podstawą sukcesu w szkole i życiu zawodowym są tzw. kompetencje 4K: kreatywność, kooperacja, komunikatywność i krytyczne myślenie - tak przekonuje Łukasz Cieślik, dyrektor Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Centrum, z myślą o nauczycielach i uczniach szkół ponadpodstawowych, zorganizowało warsztaty "Zostań w ojczyźnie. Bądź nowoczesnym przedsiębiorcą". Z Łukaszem Cieślikiem rozmawiał o tym Jacek Bańka.

Jak radzić sobie z przemocą szkolną?

Co dziesiąty uczeń jest w szkole systematycznie dręczony - takie są wyniki prac Instytutu Badań Edukacyjnych. Szkolna przemoc nie ma tylko wymiaru fizycznego, lecz bardzo często także werbalny. O radzeniu sobie z przemocą szkolną z Katarzyną Stawiarską, psycholożką i psychoterapeutką z Krakowskiego Ośrodka Terapii i jednocześnie ekspertką Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli rozmawiał Jacek Bańka.

Jak działa mózg nastolatka?

Gościem Jacka Bańki była Karolina Załęga, specjalistka terapii uzależnień, ekspertka Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

O terapii i rehabilitacji uzależnień młodych ludzi

Gościem Jacka Bańki była Karolina Załęga, specjalistka terapii uzależnień, ekspertka Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Jak radzić sobie z wybuchami złości u dzieci?

Gościem Jacka Bańki byłą Katarzyna Stawiarska, psycholog i psychoterapeutka z Krakowskiego Ośrodka Terapii, ekspertka Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Jakie są sygnały alarmowe depresji?

Gościem Jacka Bańki była Karolina Załęga, specjalistka terapii uzależnień, ekspertka Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Jedna trzecia przypadków depresji dotyka nastolatków

Jak tłumaczy Karolina Załęga, specjalistka terapii uzależnień, nie zawsze dominującym objawem jest ciągle odczuwalny, uświadamiany sobie smutek. Co więcej, nie każdy chory wykazuje wszystkie objawy depresji. O jej sygnałach alarmowych z Karoliną Załęgą rozmawiał Jacek Bańka.

Stres ucznia, ale i rodzica. Jak może pomóc nauczyciel?

Zaostrzające się protesty nauczycieli oraz pierwsze niepowodzenia w szkole, to przyczyny narastającego stresu zarówno rodziców, jak i uczniów. Do tego, jak podkreśla dr Ilona Dudzik-Garstka, psycholog i nauczyciel-konsultant, ekspert z Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, dzieci odbijają stany emocjonalne osób dorosłych. Z dr Iloną Dudzik-Garstką z MCDN rozmawiał o tym Jacek Bańka.

Kim jest dziecko wrażliwe i jak się je rozpoznaje?

Gościem Jacka Bańki był dr Roman Pracki z Fundacji Na Szlaku Bogdana De Barbaro, ekspert Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Rodzeństwo nieuchronnie skazane jest na rywalizację?

Gościem Jacka Bańki była Katarzyna Stawiarska, psycholog i psychoterapeuta z Krakowskiego Ośrodka Terapii, ekspertka Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli.

Dlaczego nie powinniśmy oczekiwać od dziecka samych piątek?

Związek Nauczycielstwa Polskiego zapowiada 1 września początek akcji protestacyjnej. Na razie prawdopodobnie będą to wyłącznie działania informacyjne, które nie wpłyną na funkcjonowanie szkół. O to, czy w czasach nadzwyczajnych - wojny, pandemii i protestów - powinniśmy od uczniów wymagać nieco mniej dr Romana Prackiego z Fundacji Na Szlaku Bogdana De Barbaro, eksperta Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli pytał Jacek Bańka.

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię