Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Śnić Czechowa. Festiwal MATERIA PRIMA

Oczarowanie, szczęście, katharsis, błogość, wzruszenie, radość – te słowa najczęściej wypowiadali widzowie po piątkowej polskiej premierze spektaklu „Donka – list do Czechowa” Compagnii Finzi Pasca. Było to wielkie emocjonalne przeżycie, któremu towarzyszył uśmiech, podziw i nostalgia. Przedstawienie, pełne poetyckich obrazów, przepiękne w warstwie wizualnej i dźwiękowej, było snem. Snem, z którego nie chciałam się obudzić. Publiczność długo oklaskiwała artystów, nagradzając ich występ owacją na stojąco. W ten właśnie sposób rozpoczął się Festiwal MATERIA PRIMA, który jest organizowany przez krakowski Teatr Groteska. I choć bardzo mi żal, że ten spektakl mam już za sobą, to jednak cieszę się, że przed nami jeszcze osiem dni festiwalu, podczas którego mam nadzieję, że przeżyję wiele zachwytów.

fot: Viviana Cangialosi

Compagnia Finzi Pasca, założona przez charyzmatycznego Daniele’a Finzi Pascę, reżysera, inscenizatora, aktora, wizjonera teatru, twórcę sukcesów Cirque du Soleil i Cirque Éloize, a także podziwianych ceremonii otwarcia i zamknięcia Igrzysk Olimpijskich, to mistrzowie w dziedzinie teatru formy.  Kunszt artystów pozwala na prezentację spektakli niezwykłych, w których popisy akrobatyczne na trapezach, wiszących szarfach czy z kołami, przeplatają się z tańcem, żonglerką, oraz z dowcipnymi i nostalgicznymi scenami.

I właśnie takie było pokazane po raz pierwszy w Polsce, 15 lutego na scenie teatralnej ICE Kraków, przedstawienie „Donka – list do Czechowa”. Spektakl stał się popisem wirtuozowskim artystów, w którym pomysłowość scen fascynowała. Było tu niemal wszystko, od teatru cieni, poprzez cyrkowe popisy pełne niemożliwych wręcz akrobacji. Wszechstronność aktorów zadziwia, a zwłaszcza ich sprawność fizyczna. W tym przedstawieniu nie było rzeczy niemożliwych.

„Donka – list do Czechowa” przedstawienie będące hołdem dla rosyjskiego pisarza i dramaturga to opowieść, w której odnaleźć można postaci z dramatów Czechowa, a także wiele obrazów subtelnie nawiązujących do biografii pisarza. Zresztą subtelność, wręcz oniryczność, to cechy tego spektaklu, w czym niewątpliwie pomaga niezwykłe oświetlenie, scenografia i kostiumy. W wersji plastycznej, to przedstawienie jest fascynujące. Aż trudno uwierzyć, że ten świat Czechowa wyczarowuje tylko 12 artystów, którzy jeszcze świetnie śpiewają i grają na różnych instrumentach.

Zanim mieliśmy okazję oklaskiwać artystów Compagnii Finzi Pasca, na scenie teatru Groteska można było zobaczyć zabawne przedstawienie ”Circus Funestus”, w którym lalki, muzyka i efekty specjalne tworzą komiczną, pełną magii opowieść prosto z cyrku. Dwuosobowy lakowy Sofie Krog Teater pokazał przedstawienie cyrkowe, które wymyka się z pod kontroli. A wszystko dlatego, że pan Pchała wyznał miłość uroczej słonicy. Piękna opowieść pełna zaskakujących zwrotów akcji pokazała jak wielką wyobraźnię mają twórcy tego teatru i jak fantastycznie można bawić współczesnych widzów małymi lalkami.

5. Międzynarodowy Festiwal Teatru Formy MATERIA PRIMA potrwa do 23 lutego. W ramach festiwalu pokazanych zostanie 12 wybitnych przedstawień wybranych z wielu prestiżowych wydarzeń teatralnych świata. Zaprezentują się teatry z Francji, Szwajcarii, Niemiec, Belgii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Finlandii,  Grecji, Danii, Hiszpanii i Rosji. Wystawione zostaną przedstawienia odkrywcze ale i różnorodne.

Z wielu fantastycznych tytułów przede wszystkim pragnę polecić, hit ostatniego roku, którego prezentacje na wielu światowych scenach wzbudzają ogromne zainteresowanie:  „Requiem pour L.”. To najbardziej brawurowe dzieło duetu twórczego: kompozytora Fabrizia Cassola  i reżysera Alaina Platela. Artyści w odważny sposób pokazują drogę, którą wszyscy będziemy musieli przejść. Dotykają tabu, w czym pomaga im muzyka: Requiem Mozarta. Ta najsłynniejsza w historii msza żałobna staje się kanwą spektaklu, punktem wyjścia do stworzenia współczesnej, wielokulturowej ceremonii żałobnej i pożegnalnej. Kompozytor Fabrizio Cassol skorzystał z tego, że  Requiem Mozarta jest ostatnim utworem kompozytora i to utworem niedokończonym i „rozebrał” Requiem na to co jest i nie jest Mozarta, wplatając Mozartowskie tematy, harmonie i struktury w tkankę innych gatunków muzycznych. I tak oto powstało uniwersalne misterium żałobne, utkane z różnych muzycznych kultur. Ten niezwykły spektakl i bardzo poruszający zostanie pokazany 19 i 20 lutego w ICE Kraków. Warto się wybrać, tym bardziej, że jest jeszcze resztka biletów.

Więcej o festiwalu i bilety: www.materiaprima.pl. Nie wolno tej imprezy przegapić, bo takich gwiazd teatru na co dzień nie ma w Polsce!

 

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię