To trzecia wersja elektryczna i pierwszy w Polsce bolid autonomiczny skonstruowany przez studentów Koła Naukowego AGH Racing w Krakowie. Algorytymy sterujące pojazdem oparte są na sztucznej inteligencji a sam bolid korzysta z lidaru, systemu, który pozwala określić jego położenie. W Krakowskim Parku Technologicznym młodzi konstruktorzy pokazali efekty blisko czteroletniej wytężonej pracy nad wynalazkiem.
o konstrukcjach spalinowych i elektrycznych przyszedł czas na stworzenie pojazdu w pełni autonomicznego. Najnowszy bolid skonstruowany przez studentów bazuje na platformie jednego z poprzedników, modelu elektrycznego. Moduł obliczeniowy obsługujący jazdę autonomiczną zamontowany jest w tylnej części bolidu. Oprócz niego do bolidu dodany jest lidar kamery stereo oraz inne czujniki, które dostarczają informacje niezbędne do określenie prawidłowego toru jazdy. Najnowszy bolid RTD1.0 wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy 80 kW. Pojazd waży 190 kg, a pierwszą setkę osiąga w 3,8 s.
- Dla całego naszego zespołu jest to duże osiągniecie. Warto pamiętać, że przez ostatnie 10 lat pracowaliśmy nad pojazdami spalinowymi i elektrycznymi. Rezultatem tych prac było zaprezentowanie dwóch pierwszych w kraju bolidów elektrycznych. Teraz całe nasze dotychczasowe doświadczenie, wiedza naszych poprzedników zaowocowała i dzięki temu możemy pochwalić się pierwszą w Polsce konstrukcją w pełni autonomiczną. Pozwoli nam to na starty w konkurencjach Formuły Student dla pojazdów autonomicznych. Na nadchodzący sezon spoglądamy z dużym optymizmem i nadziejami na zdobycie kolejnych trofeów - podkreśla lider zespołu Bartosz Gajewski.
fot. materiały prasowe/ AGH
Twórcy podkreślają, że największym wyzwaniem było przejście z etapu symulacji do rzeczywistych przejazdów bolidem. Autonomiczny pojazd RTD1.0 bazuje na sprawdzonej elektrycznej konstrukcji bolidu LEM. Pojazdy elektryczne z modułami jazdy autonomicznej to aktualnie zyskujący coraz większe znaczenie segment branży motoryzacyjnej wpisujący się w trend elektromobilności. Zespół koncentruje się obecnie na dalszym rozwoju nowoczesnych technologii w motoryzacji, z naciskiem na wykorzystanie ekologicznych źródeł zasilania oraz materiałów neutralnych dla środowiska.
Zaprezentowany bolid to dziesiąta z rzędu konstrukcja Koła Naukowego AGH Racing. Możliwości najnowszej maszyny studenci będą mogli sprawdzić już niebawem na zawodach międzynarodowych na Węgrzech, w Hiszpanii i we Włoszech.
Radio Kraków informuje,
iż od dnia 25 maja 2018 roku wprowadza aktualizację polityki prywatności i zabezpieczeń w zakresie przetwarzania
danych osobowych. Niniejsza informacja ma na celu zapoznanie osoby korzystające z Portalu Radia Kraków oraz
słuchaczy Radia Kraków ze szczegółami stosowanych przez Radio Kraków technologii oraz z przepisami o ochronie
danych osobowych, obowiązujących od dnia 25 maja 2018 roku. Zapraszamy do zapoznania się z informacjami
zawartymi w Polityce Prywatności.