Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Wszyscy kłamią. Internet to potężne pole do naginania rzeczywistości

Wirtualny świat to nie tylko Facebook i Instagram, ale również portale informacyjne i strony internetowe pełne nieprawdziwych informacji. Różne pokolenia korzystają z tych platform w odmienny sposób — od baby boomersów, którzy odkrywają social media jako narzędzie do kontaktu z bliskimi, po pokolenie X, które używa ich do dzielenia się prywatnymi zdjęciami, często bez refleksji nad tym, co i komu udostępniają. Tymczasem brakuje nam świadomości, jak odróżniać prawdę od kłamstwa w cyfrowym świecie. - Wszyscy kłamią. To, jak kłamiemy i do czego wykorzystujemy social media, zależy od pokolenia, z którego jesteśmy. Pokoleniowość jest mocno związana z jakościowym wykorzystywaniem kanałów społecznościowych - mówi w rozmowie z Georginą Gryboś dr Karolina Kosyna.

Karolina Kosyna/fot. Georgina Gryboś

Karolina Kosyna/fot. Georgina Gryboś

Wszyscy kłamią. Internet to potężne pole do naginania rzeczywistości. Trzeba się zastanowić, jaka ta rzeczywistość jest i czym jest w social mediach. Świat wirtualny to nie są tylko Facebook i Instagram, ale to też kanały informacyjne, strony internetowe, potężne agregaty wiedzy, które są pełne kłamstw, deepfake'ów, a my jako społeczeństwo, mamy niewielką świadomość tego, jak sprawdzić, czy wiadomość, dana informacja jest prawdziwa. Po prostu przyjmujemy, nie zastanawiamy się i to wynika z czasów, w jakich żyjemy, do czego jesteśmy przyzwyczajeni.

To, jak kłamiemy i do czego wykorzystujemy social media, zależy od pokolenia, z którego jesteśmy. Pokoleniowość jest mocno związana z jakościowym wykorzystywaniem kanałów społecznościowych. W związku z tym, że mamy baby boomersów i wydawałoby nam się, że najstarsze pokolenie żyjące obecnie nie korzysta z social mediów. Korzysta. Nawet 80-letnie babcie mają konta w mediach społecznościowych i używają ich, mając siedmiu znajomych. Uniwersytety Trzeciego Wieku mają zajęcia, które pokazują, jak używać portali społecznościowych. Jest to dla nich sposób do zaproszenia na kawę. Pokolenie X zupełnie inaczej będzie używać social mediów, bo dla nich to jest poletko do wysyłania sobie żartów, publikacji. Nie zastanawiają się, co wysyłają i komu. Tracą godziny na przeglądaniu szortsów, wrzucaniu zdjęć z imprezy rodzinnej, które my już wiemy, jako to następne pokolenie, że to nie powinno się tam znaleźć.

Tutaj dochodzimy do milenialsów, którzy są najbardziej zróżnicowaną grupą, jeżeli chodzi o używanie social mediów i tego, jak kłamią, co publikują. Następnie jest pokolenie Z, które nazywane jest pokoleniem płatków śniegu, któremu wydaje się, że wszyscy są indywidualistami, każdy jest jedyny w swoim rodzaju i pewnie jest. Natomiast tej grupie przypisywana jest bardzo mocna kreacja wizerunku, której np. inne pokolenia nie rozumieją. Zawsze pokolenie starsze nie rozumie tego młodszego.

I jest najmłodsze pokolenie Alfa, zwane pokoleniem borsuków. Jest to pokolenie, które tak naprawdę otoczone jest z każdej strony technologią i cyfryzacją. I oni już to mają w genach. Są to dzieci urodzone od 2010 roku. Technologie mają cały czas przy sobie i nie znają życia bez internetu. Jeszcze nie są świadomi, jak wykryć fałsz. My znamy pokolenie bez telefonu, wiemy, jaki był realny świat, a dla części pokolenia Z i Alf realny świat to ten, w którym internet jest obok. Oni inaczej będą patrzeć i definiować kłamstwo w sieci, ponieważ dla nich jest to coś naturalnego.

(cała rozmowa do posłuchania)

Autor:
Georgina Gryboś

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię