Gaja Grzegorzewska opowiada w Kole Kultury jak powstawał jej "Betonowy pałac".
Tytułowy betonowy pałac jest gdzieś w Krakowie. Każdy może sobie go umieścić w jednym z osiedli, którejś z betonowych pustyń. To tam koncentruje się akcja najnowszej książki Gai Grzegorzewskiej.
Tym razem jej główna bohaterka schodzi na drugi plan. Detektywka Julia Dobrowolska odgrywa ważną rolę w skomplikowanej intrydze, ale to Profesor, postać którą czytelnicy poznali w poprzedniej powieści Grzegorzewskiej, „Grób”, opowiada nową historię.
Zjawia się w Krakowie po kilkuletniej nieobecności i od razu zostaje uwikłany w miejscowe rozgrywki, którymi steruje Opiekun, szef mafii, poszukujący swojej żony. Młoda kobieta znikła, a Profesor ma ją odnaleźć. Propozycji nie do odrzucenia towarzyszy szantaż, brak sukcesu w poszukiwaniach żony Opiekuna życiem przypłaci właśnie Julia Dobrowolska, która Profesorowi jest bardzo bliska.
Gaja Grzegorzewska pozostaje wierna swojemu miastu, a Kraków po raz kolejny jest w jej powieści dżunglą pełną niebezpieczeństw, dziwnych miejsc, zupełnie nieturystycznych atrakcji. Sama Grzegorzewska określa się jako lokalna patriotka, choć na swoje miasto patrzy bardzo krytycznie. Ma dar słuchania i obserwacji, to widzi się w opisach i słyszy w dialogach. Jej bohaterowie mówią mocnym, często bardzo wulgarnym językiem, bo jak mówi autorka, tak właśnie porozumiewają się między sobą na przykład osiedlowi bandyci. „Chcę być wiarygodna w tym co tworzę” – podkreśla Grzegorzewska.
Fragmentów „Betonowego pałacu” słuchamy w Nocnych Delikatesach w Radiu Kraków w brawurowej interpretacji Artura Dziurmana.
Gościem programu jest Bogna Ziembicka , autorka powieść zatytułowanej "Tylko dzięki miłości" ( Otwarte 2014). To trzecia książka cyklu, ale tym razem autorka przeniosła akcję w lata tuż przed wybuchem drugiej wojny światowej , główną bohaterką czyniąc Zuzannę, która w "Drodze do Różan" i "Wiośnie w Różanach" jest postacią drugplanową. Powieść zbudowana jest z dwóch dzienników, jeden prowadzony jest przez mieszającą w Krakowie młodą Zuzannę, drugi, przez Joachima, Niemca pracującego w kolonialnej Afryce. W audycji autorka opowiada o tym jak konstruowała postaci i jak szukała wiadomości o przedwojennym Krakowie.
"Robię wszystko, żeby nie zafałszować prawdy, ale też nie gonić za sensacją".
Jak pisać biografie sławnych ludzi, których odbiorcami są młodzi czytelnicy? Czy mogą to być lekcje historii? Czy mogłyby posłużyć jako dodatkowe materiały na lekcjach historii w szkole? Jak opowiadać o dramatycznych, często okrutnych wydarzeniach w życiu bohaterów? O tym jak pisała książki o Makuszyńskim, Korczaku, Curie-Skłodowskiej czy Wedlu w Kole Kultury opowie Anna Czerwińska-Rydel, popularna i nagradzana autorka kilkunastu książek dla dzieci i młodzieży.
"To trochę praca detektywa" - mówi autorka. "Pisanie zawsze poprzedza intensywne śledztwo, stosy dokumentów, archiwa, biblioteki, podróże i wywiady. Ocena wyniku śledztwa należy do czytelników".