Balladyna w Tatrze Groteska, fot. B. Ropski
80-lecie Teatru Groteska
Centralnym punktem obchodów 80-lecia jest spektakl jubileuszowy, który zaplanowano na wrzesień. Będzie to wyjątkowe widowisko, oparte na „Cyrku Tarabumba” – legendarnym przedstawieniu, które w latach 40. ubiegłego wieku wzbudzało ogromne zainteresowanie. Prasa tamtych czasów pisała: „Jeśli w domu masz osobę nudną i zrzędzącą, przyprowadź teściową na Tarabumbę”.
Spektakl jubileuszowy będzie wykorzystywał formy lalek mimicznych i żyworękich, popularnie znane pod terminem muppety. Będzie to powrót "Cyrku Tarabumba". Tekst napisała najgenialniejsza współczesna dramaturżka teatru lalkowego, czyli Marta Guśniowska, a spektakl wyreżyseruje Magdalena Miklasz – mówi Karol Suszczyński.
Teatr Groteska od samego początku swojego istnienia starał się przełamać stereotyp, że teatr lalkowy jest przeznaczony wyłącznie dla dzieci. Już pierwsze premiery, takie jak „La serva padrona” Pergolesiego, czy „Męczeństwo Piotra Ocheja” Sławomira Mrożka, skierowane były do dorosłej widowni. Dziś teatr kontynuuje tę tradycję, zachęcając dorosłych do odkrywania piękna teatru lalkowego.
Trzy premiery w Grotesce
Zanim jednak publiczność będzie mogła uczestniczyć w spektaklu jubileuszowym, Groteska zaprasza na trzy premiery, które odbędą się jeszcze przed wakacjami.
"Dzień osiemdziesiąty piąty” jest adaptacją opowiadania Ernesta Hemingwaya „Stary człowiek i morze”. Spektakl będzie miał premierę 1 lutego 2025 roku, a za reżyserię i adaptację odpowiada Aga Błaszczak. Duodrama z udziałem Pawła Kuźmy i Dominiki Guzek wykorzystuje rzadko spotykaną w Polsce formę manekina, co nadaje opowieści unikalny charakter.
W marcu natomiast na scenę powróci „Miś Tymoteusz”, klasyk teatru lalkowego, który przez lata kształtował wyobraźnię dzieci. Reżyserem tego spektaklu jest Wojtek Stachura, a uwspółcześnienie tekstu powierzono Sandrze Szwarc.
"Miś Tymoteusz" to jeden z najważniejszych tekstów pisanych dla teatru lalek w połowie ubiegłego wieku. To był dramat, na którym wychowały się naprawdę setki, jak nie tysiące dzieci, we wszystkich teatrach lalkowych w Polsce – mówi Karol Suszczyński.
Majowa premiera „Śmiesznego staruszka”, skierowana do dorosłej widowni, to kolejne wyjątkowe wydarzenie. Tekst, który do tej pory tylko raz pojawił się w teatrze lalek, porusza trudne tematy związane z przeszłością bohatera. Reżyserem spektaklu jest Rafał Szumski, a główną rolę zagra Krzysztof Grygier, któremu partnerować będzie Diana Jędrzejewska-Szumska.
Karol Suszczyński, dyrektor Teatru Groteska, w studiu Radia Kraków, fot. Sylwia Paszkowska
Nowa siedziba Teatru Groteska i współpraca z Akademią Sztuk Pięknych
Jednym z największych wyzwań, przed jakimi stoi obecnie Teatr Groteska, jest budowa nowej siedziby. Obecny budynek teatru, wynajmowany od wielu lat, nie spełnia wszystkich wymogów technicznych, takich jak odpowiednia hydraulika sceny czy dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Nowa siedziba ma być nowoczesnym ośrodkiem teatralnym, który zaoferuje znacznie więcej niż tylko spektakle i warsztaty. Planowane jest stworzenie miejsca, które będzie edukować i angażować widzów w każdym wieku, od najmłodszych po seniorów.
Parę tygodni temu Prezydent Miasta Krakowa Aleksander Miszalski ogłosił przygotowania do budowy nowej siedziby, zarówno Biblioteki Kraków pod hasłem Mediateki, jak i siedziby teatru Groteska. To nowe miejsce jest nam dzisiaj bardzo potrzebne – mówi Karol Suszczyński.
Groteska nie zapomina również o edukacji i rozwijaniu talentów młodych artystów.
Dosłownie kilka dni temu podpisaliśmy umowę o współpracę z Akademią Sztuk Pięknych w Krakwie. My i tak współpracujemy już od ponad roku z ASP, dlatego że studenci tej akademii przychodzą do naszych pracowni na praktyki. Teraz to porozumienie jest dużo szersze. Niedługo ogłosimy konkurs na nowe logo teatru. Teatr lalek to teatr plastyki w ruchu i współpraca z wykładowcami, ale też ze studentami Akademii Sztuk Pięknych, na pewno przyniesie znakomite efekty. Pierwsze z nich zobaczymy w ramach najbliższej, czerwcowej Parady Smoków – zapowiada Karol Suszczyński.
W tym roku formuła parady zostanie zmieniona, by dostosować ją do oczekiwań współczesnych widzów i unikać kontrowersji związanych z fajerwerkami. Planowane są innowacyjne pokazy, takie jak finałowy pokaz dronów, aria operowa na rzece oraz taniec na barkach i brzegu Wisły.
"Męczeństwo i śmierć Marata" w Teatrz Groteska, fot. Bartek Warzecha
Nagradzany spektakl "Męczeństwo i śmierć Marata"
Spektakl „Męczeństwo i śmierć Marata” zdobył nagrodę za scenografię na festiwalu w Toruniu. Przedstawienie to, reżyserowane przez Konrada Dworakowskiego, z wyjątkową scenografią Mariki Wojciechowskiej, pokazuje historię rewolucji francuskiej w oryginalny sposób, wykorzystując formy lalkowe do przedstawienia bohatera w dwóch stanach – żyjącym i martwym.
Tytułowego bohatera przedstawiamy równocześnie w dwóch stanach ontologicznych – w żywym planie, ale też w formie manekina, czyli tego Marata, którego znamy z obrazów. Relacje, które budują się na linii postaci żywej i umarłej, są możliwe do pokazania właśnie tylko dzięki lalkowym środkom wyrazu – mówi Karol Suszczyński.
Teatr Groteska zaprasza na spektakl 18 stycznia 2025 o godzinie nie 19:00. Więcej informacji o repertuarze: [TUTAJ]
(Cała rozmowa do posłuchania)