Katarzyna Oleś -Blacha jest solistką Opery Krakowskiej i profesorem w Akademii Muzycznej im. K.Pendereckiego w Krakowie. Dla studentów jest nie tylko mistrzem, ale i opiekunem. Jest szczera we wszystkich swoich działaniach, perfekcyjnie przygotowana do każdej roli.
"Mentalnie dusi swoją długą frazą" i "jest panią każdego dźwięku". Katarzyna Oleś-Blacha, solistka #opera w #Kraków, "świeżo upieczona" profesorka, będzie bohaterką reportażu w niedzielę o 16.05 w @RadioKrakow #kultura #scena #sopran pic.twitter.com/2FoirIFPoc
— ewa szkurlat (@EwaSzkurlat) June 16, 2021
W 2001 r. ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno – Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie prof. Wojciecha Jana Śmietany. Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów i festiwali m. in. w 2010 r. otrzymała III nagrodę w kategorii głosów żeńskich na VII Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, a w 2012 roku została uhonorowana Teatralną Nagrodą Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepsza śpiewaczka”. W lipcu 2014 roku została Laureatką nagrody: „Ars Quaerendi” za wybitne działania na rzecz promocji kultury. Jest solistką Opery Krakowskiej, gdzie po raz pierwszy wystąpiła w 2001 r. w partii Królowej Nocy w „Czarodziejskim flecie” Mozarta.
Za szczególnie ważne w dorobku artystki należy uznać role: Rozyna („Cyrulik sewilski” Rossiniego), Gilda („Rigoletto” Verdiego), Roksana („Król Roger” Szymanowskiego), Fiorilla („Turek we Włoszech” Rossiniego), Zerbinetta („Ariadna na Naksos” R.Straussa), Violetta („La Traviata” G. Verdiego), Olimpia, Antonia, Giulietta, Stella („Opowieści Hoffmanna” J.Offenbacha), Norma („Norma” V.Belliniego), Anna („Anna Bolena” G.Donizettiego) oraz najczęściej wykonywana przez nią partia Królowej Nocy („Czarodziejski flet” Mozarta). Partią Łucji („Lucia di Lammermoor” G.Donizettiego) debiutowała w Operze Narodowej w Warszawie.
Artystka ma w swoim bogatym dorobku ponad 40 pierwszoplanowych ról operowych, operetkowych i musicalowych, które prezentowała w 50 różnych realizacjach premierowych, festiwalowych oraz repertuarowych wielu teatrów operowych w Polsce i zagranicą.
W reportażu udział wzięli : Monika Korybalska, Zuzanna Caban, Paula Maciołek, Zuzanną Hwang- Cempla, dr Marta Mołodyńska – Wheeler, Tomasz Tokarczyk, Bogusław Nowak, Robert Gierlach i Adrian Domarecki. W audycji wykorzystano nagrania: arii "Casta Diva" z Normy V. Belliniego, "Olimpii" z "Opowieści Hoffmana" J.Offenbacha, „Duetu kwiatów” z "Lakme" L. Delibesa oraz fragmentu "Cosi fan tutte" W.A. Mozarta. Podczas zajęć z z Katarzyną Oleś- Blachą śpiewała Zuzanna Hwang- Cempla.
#kultura