Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Słowo i gest budują mosty do zrozumienia i emocji. Czym różni się poezja migowa od pisanej?

W świecie, w którym codzienność pędzi, Noc Poezji przynosi chwilę zatrzymania, oferując prawdziwą magię słowa. Podczas dzisiejszej rozmowy wybiegniemy trochę w przyszłość, ku weekendowi, kiedy to Kraków stanie się areną poetyckiego świata. Wczorajsze wydarzenie, nagroda Nike 2024 za tom wierszy, będące wprowadzeniem do tej specjalnej nocy, pokazało, jak ważna w naszym życiu jest poezja. W studiu z Sylwią Paszkowską rozmawiały Karolina Opatowicz, kierowniczka Centrum Kultury Podgórza Strefa Sokolska, Joanna Augustyniak z Fundacji Grupa Migawki oraz poetka i pisarka Jadwiga Malina.

Zdjęcie ilustracyjne/Fot. pexels

Święto poezji w Krakowie

Nagroda Nike 2024 powędrowała do Urszuli Kozioł za tom wierszy „Raptularz”. Jest to wielkie święto dla środowiska związanego z poezją, a sukces poetki to nie tylko wyraz uznania dla jej talentu, ale także przypomnienie, jak ważna jest poezja w naszych życiach, zwłaszcza w dzisiejszym, pełnym zgiełku i nadmiaru świecie. Kozioł, mówiąc o ciszy, podkreślała, że poezja jest jej przeciwwagą – czymś, co pomaga nam znaleźć równowagę.

Urszula Kozioł wybitna poetka, bardzo skromna osoba, która mogłoby się wydawać, że w ostatnim czasie była troszeczkę schowana i niewidoczna na polu literackim, choć regularnie wydaje tomy poezji, więc Nike to dla nas wielka radość – mówi Jadwiga Malina.

Poezja migowa - język ciszy

Noc Poezji w Krakowie to także wyjątkowa okazja do zapoznania się z poezją migową – zupełnie odmienną formą wyrazu, która różni się od tradycyjnej poezji fonicznej.

Joanna Augustyniak z Fundacji Grupa Migawki wyjaśnia, że poezja migowa to sztuka wizualna, której nie można zapisać słowami – można ją jedynie zobaczyć i doświadczyć na żywo. Poezja migowa nie ma formy pisanej, jest przedstawiana za pomocą gestów, mimiki i ruchów ciała. Poezja ta ma niesamowitą moc łączenia różnych kultur, co jest szczególnie widoczne podczas Nocy Poezji Migowej, która odbywa się w Centrum Kultury Podgórza.

Poezja w języku polskim i w każdym innym języku fonicznym diametralnie różni się od poezji migowej, poezji języka migowego. Nie ma ona formy pisanej, można ją tylko pokazać, nagrać, obejrzeć – mówi Joanna Augustyniak.

Święto Poezji w Krakowie

Nagroda Nike 2024 powędrowała do Urszuli Kozioł z to wierszy „Raptularz”. Jest to wielkie święto dla środowiska związanego z poezją, a sukces poetki to nie tylko wyraz uznania dla jej talentu, ale także przypomnienie, jak ważna jest poezja w naszych życiach, zwłaszcza w dzisiejszym, pełnym zgiełku i nadmiaru świecie. Kozioł, mówiąc o ciszy, podkreślała, że poezja jest jej przeciwwagą – czymś, co pomaga nam znaleźć równowagę.

- Urszula Kozioł wybitna poetka, bardzo skromna osoba, która mogłoby się wydawać, że w ostatnim czasie była troszeczkę schowana i niewidoczna na polu literackim. Choć regularnie wydaje tomy poezji, jakoś niedostatecznie była dostrzegana, więc Nike to dla nas wielka radość – mówi Jadwiga Malina.

Poezja Migowa - język ciszy

Noc Poezji w Krakowie to także wyjątkowa okazja do zapoznania się z poezją migową – zupełnie odmienną formą wyrazu, która różni się od tradycyjnej poezji fonicznej.

Joanna Augustyniak z Fundacji Grupa Migawki wyjaśnia, że poezja migowa to sztuka wizualna, której nie można zapisać słowami – można ją jedynie zobaczyć i doświadczyć na żywo. Poezja migowa nie ma formy pisanej, jest przedstawiana za pomocą gestów, mimiki i ruchów ciała. Poezja ta ma niesamowitą moc łączenia różnych kultur, co jest szczególnie widoczne podczas Nocy Poezji Migowej, która odbywa się w Centrum Kultury Podgórza.

- Poezja w języku polskim i w każdym innym języku fonicznym diametralnie różni się od poezji migowej, poezji języka migowego. Nie ma ona formy pisanej, można ją tylko pokazać, nagrać, obejrzeć – mówi Joanna Augustyniak.

Poezja migowa nie jest skierowana wyłącznie do osób niesłyszących – jest to wydarzenie dwujęzyczne, podczas którego poezja migowa i foniczna przenikają się nawzajem. Warsztaty prowadzone w ramach tego wydarzenia pozwalają uczestnikom lepiej zrozumieć kulturę głuchych i zbudować most między światem słyszących a niesłyszących. To także doskonała okazja do nauki podstaw języka migowego oraz zrozumienia, jak wiele można wyrazić bez użycia słów.

Poezja jako most między kulturami

Poezja może być pomostem między osobami posługującymi się różnymi językami i wywodzącymi się z odmiennych kultur. Od siedmiu lat Fundacja Grupa Migawki organizuje Noc Poezji Migowej i z każdym rokiem udowadnia, że poezja ma niezwykłą moc łączenia ludzi.

Jadwiga Malina, Karolina Opatowicz i Joanna Augustyniak, fot. Sylwia Paszkowska

Jadwiga Malina, Karolina Opatowicz i Joanna Augustyniak, fot. Sylwia Paszkowska

Poezja migowa nie jest skierowana wyłącznie do osób niesłyszących – jest to wydarzenie dwujęzyczne, podczas którego poezja migowa i foniczna przenikają się nawzajem. Warsztaty prowadzone w ramach tego wydarzenia pozwalają uczestnikom lepiej zrozumieć kulturę głuchych i zbudować most między światem słyszących a niesłyszących. To także doskonała okazja do nauki podstaw języka migowego oraz zrozumienia, jak wiele można wyrazić bez użycia słów.

Poezja jako most między kulturami

Poezja może być pomostem między osobami posługującymi się różnymi językami i wywodzącymi się z odmiennych kultur. Od siedmiu lat Fundacja Grupa Migawki organizuje Noc Poezji Migowej i z każdym rokiem udowadnia, że poezja ma niezwykłą moc łączenia ludzi. Język wpływa na nasze poczucie tożsamości i postrzeganie rzeczywistości.

(cała rozmowa do posłuchania)

Tematy:
Autor:
Sylwia Paszkowska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię