Z Aleksandrą Kwiecień, rzeczniczką prasową Małopolskiego Oddziału NFZ rozmawia Marzena Florkowska.
Gdzie składamy skargę? Do Narodowego Funduszu Zdrowia czy do Rzecznika Praw Pacjenta?
Jeżeli odmówiono nam zapisania się do lekarza, odmówiono wykonania świadczenia Czy lekarz na przykład nie przyjmuje pacjentów w godzinach, w których powinien, składamy skargę do Narodowego Funduszu Zdrowia. Jeżeli czujemy, wiemy, że nasze prawa są łamane, nie są respektowane - składamy skargę do Rzecznika Praw Pacjenta.
Zdarzają się sytuacje, kiedy pacjenci od nas oczekują oceny podejmowanych działań medycznych przez lekarza - czy lekarz słusznie nie wystawił nam skierowania, czy słusznie odmówił na przykład diagnostyki w jakimś zakresie, czy operacja była przeprowadzona właściwie, czy niewłaściwie, czy leki zostały wypisane tak, jak oczekiwaliśmy - Narodowy Fundusz Zdrowia nie ocenia działań medycznych, nie ocenia decyzji medycznych lekarza.
W takiej sytuacji skargę możemy zgłosić albo do Rzecznika Praw Pacjenta, albo do Rzecznika Odpowiedzialności Zawodowej lekarzy czy pielęgniarek. Rzecznicy Odpowiedzialności Zawodowej są w każdej Izbie Lekarskiej i Aptekarskiej. Tam również możemy dochodzić swoich praw.
Prawem pacjenta jest uzyskanie pełnej wyczerpującej, czytelnej informacji od lekarza na temat swojego stanu zdrowia, diagnostyki, leczenia rokowań, skutków operacji. Pytajmy, zadawajmy jak najwięcej pytań, bo mamy prawo, aby wiedzieć dokładnie, co się z nami dzieje. Na lekarzu ciąży obowiązek aby w taki sposób rozmawiać z pacjentem i w taki sposób przekazać informacje, aby pacjent nie czuł się zaniepokojony. Jeżeli dochodzi do takich sytuacji, możemy również poskarżyć się na lekarza. Wówczas składamy skargę do Rzecznika Praw Pacjenta. Rzecznik Praw Pacjenta zajmuje się wszystkimi problemami na styku praw pacjenta i relacji pacjentów z medykami. W każdym szpitalu jest Rzecznik Praw Pacjenta i pomaga pacjentom w rozwiązywaniu problematycznych spraw.
Od marca działa infolinia Rzecznika Praw Pacjenta, a jednocześnie infolinia Narodowego Funduszu Zdrowia, czyli bezpłatny numer 800 190 590. Można dzwonić 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu. W ramach infolinii Rzecznika Praw Pacjenta działają eksperci, którzy mogą od razu podjąć interwencję i działać w imieniu pacjenta.