Program nosi nazwę "Learn at any time, at any place via any device" - czyli ucz się w każdym czasie, w każdym miejscu, i przez każde urządzenie. A jego liderem jest Polska, którą reprezentuje matematyk, prof. Tomasz Szemberg z Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. „Nie można negować tego, że otoczenie wokół nas się zmienia. To nie może być pruska, XIX-wieczna szkoła z nauczycielem stojącym pod tablicą i wymachującym linijką, a tak to wygląda. Nadal w wielu polskich i europejskich szkołach nauczanie odbywa się metodą tradycyjną: nauczyciel wygłasza pewne prawdy, a uczniowie często się nudzą” - podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków prof. Szemberg.
Jak tłumaczy prof. Szemberg, wszystko zaczęło się od… rozmów z uczniami. - Pytałem o to, co moi uczniowie oglądają, w jakie gry grają i rozmowa zatrzymała się właśnie przy grze League of Legends. Jest tam wiele różnych postaci, przedmiotów, trzeba opracować strategię. Zapytałem więc, w jaki sposób nauczyli się grać w tę grę. Usłyszałem odpowiedź: oglądaliśmy filmy wideo. I na tym oparła się druga część naszego projektu. Czyli jak przygotować film z materiałem naukowym dla ucznia, który pomoże mu zrozumieć ten materiał” - tłumaczy prof. Szemberg.
Koniec z zasadą "wyłączamy komórki na lekcji" @UPwKrakowie w Krakowie poprowadzi międzynarodowy projekt "Learning at Any Time, at Any Place via any Device” nauki #matematyka z użyciem smartfonów i laptopów które należą do uczniów. Więcej po 17.00 w @RadioKrakow pic.twitter.com/TyAergLNiN
— Joanna Gąska (@joanna_gaska) October 26, 2021
Filmy będą powstawać w trzech wersjach: od krótkiej 15-minutowej do wydłużonej, trwającej nawet 45 minut. „I nasz pomysł polega na tym, że uczeń wcześniej otrzyma film, a podczas zajęć będziemy dyskutować to, co jest tematem” - dodaje prof. Szemberg i mówi, że uczniowie grający w różne gry komputerowe nie zdają sobie sprawy, że w trakcie często się uczą. „Na przykład świetnie rozumieją procenty. Okazuje się, że wiedzą doskonale co to, znaczy, że ich siły wzrosną o 50%, jak zdobędą jakiś przedmiot” - zauważa prof. Szemberg.
Pojawiają się jednak obawy – jak utrzymać uwagę ucznia na materiale zajęć, a nie np. na tym, co się aktualnie dzieje w mediach społecznościowych. „Z tym problemem mierzyliśmy się w już w grupie krakowskiej, gdy odwiedziliśmy parę okolicznych szkół. Nie jest to łatwe, trzeba umieć skupić uwagę ucznia. Stąd też nasza rola w tym projekcie. Opracować założenia takiej lekcji, nauczyć się przygotowywać filmy w sposób atrakcyjny” - podkreśla prof. Szemberg.
Projekt pilotażowy wystartuje w styczniu. Na zbudowanie programu i stworzenie platformy dla nauczycieli naukowcy otrzymali prawie 200 tysięcy euro w ramach europejskiego programu Erasmus+ KA220 Partnerstwa Strategiczne dla Szkół.