Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Pod lupą: Grzegórzki

To tutaj znajdowały się sadzawki rybne i pola uprawne. Także z Grzegórzek sprowadzano materiały budowlane np. do wznoszenia zamku wawelskiego. Mieszkańcy Grzegórzek wreszcie w ramach posług feudalnych zajmowali się oczyszczaniem Krakowa. Od połowy XIX wieku rozwijał się tu przemysł. W tym tygodniu Pod lupę bierzemy Grzegórzki. Naszymi przewodnikami będą dr Wacław Szczepanik z Muzeum Historycznego Miasta Krakowa, kurator wystaw „Zwierzyniec zaprasza Grzegórzki” i Marzena Florkowska.

Budowa Hali Targowej. Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa Most na Wiśle w okolicy Hali Targowej. Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa

Zaczynamy od symbolu tej części miasta, która wbrew powszechnemu przekonaniu do Grzegórzek nie należy, czyli od Hali Targowej. 

 

Zdjęcie lotnicze Grzegórzek z reliktami Bastionu VI 1936 r. Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa

 

 

(Marzena Florkowska/ew)

 

Zakład Berson-Semperit. Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa

 

Twierdza Kraków, bastiony i forty – to kolejne oblicze Grzegórzek. To także pytanie o to, czy Grzegórzki staną się modną dzielnicą Krakowa.

 

Wnętrze hali w Zakładach Zieleniewskiego, 1928 r. Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa

Parowiec Melsztyn wyprodukowany w Stoczni Zakładów Zieleniewskiego po 1925 r. Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa

Most Marszałka Piłsudskiego. Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa

 

„Suchard”, wytwarzający słodycze, Zakłady Reprodukcyjne „Akropol”, jedna z największych drukarni w Krakowie czy też produkujący wyroby gumowe „Semperit”. To trasa kolejnej wycieczki. 

 

Widok na zabudowania rzeźni miejskiej. Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa

 

Wozy chłopskie przed rzeźnią. Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa

Rzeźnia miejska ok. 1926.Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa


Zakłady Zieleniewskich produkujące np. mosty, wagony kolejowe, statki rzeczne, to był „olbrzym Grzegórzek”. Siła myśli technicznej, czego przykładem odbudowa po wojnie mostu Piłsudskiego. 
 

Zakłady Zieleniewskiego z lotu ptaka. Fot. dzięki uprzejmości Muzeum Historycznego Miasta Krakowa

 

 

Rzeźnia Miejska i mieszkanie hycla – to były miejsca charakterystyczne dla Grzegórzek. Do dziś pozostał ślad w nazwie ulicy Rzeźniczej. A prowadzą tam drogi prosto ze ścisłego centrum Krakowa. 

Tematy:
Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię