- A
- A
- A
Na czym polega magia witryn sklepowych?
Od trzech do ośmiu sekund - tyle czasu ma właściciel sklepu, by przykuć naszą uwagę i zachęcić do zrobienia zakupów. To dokładnie tyle czasu, ile potrzebuje człowiek, by wyrobić sobie zdanie na temat drugiej osoby. Witryna sklepowa w procesie sprzedaży jest więc ważniejsza od samego sprzedawcy. Zaniedbana potrafi skutecznie odstraszyć. Dobrze przygotowana jest jak myśliwy, który poluje na niczego nieświadomych przechodniów.Jak o naszą uwagę walczą sprzedawcy? Jaką rolę pełni wystawa sklepowa i przestrzeń w butikach? I wreszcie czym zajmuje się visual merchandiser? O tym rozmawiamy z gościem programu "Przed hejnałem" dr. Jerzym Gawłem, dyrektorem Krakowskich Szkół Artystycznych.
- Zdarzyło się panu, że wołała do pana witryna sklepowa - wejdź?
Jestem trochę odporny. Patrzę na wystawy z obowiązku. Zastanawiam się, jak to jest zrobione i jak to się zmienia z perspektywy lat. Wystawy się zmieniają, a ludzie tego nie zauważają. Jeżdżąc do Nowego Jorku, widziałem te zmiany. Dawniej zmieniały się co dwa tygodnie, teraz zmieniają się co sezon.
- Większość z nas nie dostrzega, że to jest odrębna sztuka. Czym jest visual merchandising?
To cicha sprzedaż. Polega na tym, by nic nie mówić do klienta, a klient, mijając witryny sklepowe, do jednego sklepu wejdzie, do drugiego nie.
- Klient zostaje zwabiony?
Prawie zawsze wychodzi z innym towarem niż z tym, który go zwabił.
- Jakie są najważniejsze elementy tej witryny?
20, 30 lat temu co 2 tygodnie zmieniały się wystawy. Rodziny umawiały się, by oglądać wystawy. To była sztuka. Teraz czasy się zmieniły. To co jest na wystawie, możesz kupić w sklepie. Wystawa odnosi się do wyobraźni zakupowej.
- Jak to jest, że na manekinie wszystko leży cudownie?
Mało kto z nas ma idealną figurę. Wzorem manekinów jest człowiek. Są one obrabiane z modelek. Troszkę się je zwęża w pasie, bo modelki nie mają wcięcia w pasie. W biodrach zachowują 90 cm.
- Na ile zawód visual merchandiser to kwestia znajomości trendów - na ile psychiki ludzkiej?
To zawód jak każdy inny. Ci ludzie muszą znać kanony, którymi posługują się poszczególne firmy.
- Dlaczego w sklepach jest gorąco? W galeriach zwłaszcza.
To jest psychologia hotelowa. Nie wiem, z czego to wynika. Ktoś musiał stwierdzić, że musisz ściągnąć płaszcz i zostać.
- Pamięta pan piękne wystawy z dawnych czasów?
W Krakowie każdy pamięta Modę Polską na Grodzkiej, gdzie wystawy zmieniały się co 2-3 tygodnie i były dziełami sztuki. W środku było drogo, więc nie było tłoczno. Podobnie na rynku wystawa Delikatesów. Pachniało kawą aż na rynek, bo kawę mielono na bieżąco.
- Odpowiedni zapach to też element visual merchandisingu?
Zapach i muzyka. To jest dziedzina na pograniczu sztuki i rzemiosła. Musi być symetria między tym, co na wystawie, a tym, co w danym miejscu klient chce kupić.
- Jak uczycie manipulować naszymi emocjami?
Dajemy ogólne wykształcenie plastyczne. Na II roku jest wiedza, jak układać towary na półkach, jak mają wyglądać wystawy. Visual merchandiser jest w stanie stworzyć własny obraz marki.
- W tym zawodzie można dobrze zarabiać?
W każdym zawodzie można dobrze zarabiać.
- Jest taki must have świątecznej wystawy?
Trudno uniknąć elementów mikołajkowych, światełek. Teraz pojawiają się lampy fotograficzne. Klient utożsamia się z kimś, kto będzie fotografowany.
- W jakim kraju najbardziej pan lubi oglądać wystawy? Ja mam wrażenie, że te włoskie się wyróżniają.
Włoskie są fantastyczne. W Wiedniu też podobają mi się wystawy. Poszczególne filie potrafią się wyróżniać.
- Czy to jest tak, że my sami tego chcemy? Wchodząc do galerii szukamy okazji, by wydać pieniądze?
Ten nastrój świąteczny nas niesie, by zakupić coś nowego. Dzięki świątecznym wystawom jest podniosły nastrój, Warto poszukać go na rynku w Krakowie.
Komentarze (0)
Najnowsze
-
22:00
Piramidy, krwawe ofiary i cykliczne końce świata. Dr Piotr G. Michalik o religii ludów Mezoameryki
-
21:42
Abakanowicz. Bez reguł. Rzeźby w ogrodach królewskich
-
18:05
„Piłeś? Nie jedź. Ale wciąż jeżdżą…” – Polska nie radzi sobie z pijanymi kierowcami
-
17:56
Nigdy więcej nienawiści i antysemityzmu
-
17:30
Zmiany w tarnowskim budżecie obywatelskim. Łatwiej będzie zgłaszać projekty
-
16:51
Wiosna w ulu. Pierwszy nakrop i nadzieja na miód z mniszka w pasiece w Kamiannej
-
16:44
Tarnów wprowadza „bon dla pierwszaka”. 700 zł na sport z oszczędności po likwidacji dyżurów dla nietrzeźwych
-
16:13
Szukasz ubezpieczenia samochodu? Zobacz, jakie to proste!
-
15:36
Pijany mężczyzna, który śmiertelnie potrącił 10-latka k. Limanowej usłyszał zarzuty
-
15:23
Małopolska na fali w 2024 roku! Rosnąca liczba turystów, coraz większe wpływy i termy, które stały się hitem
-
15:14
Ruch Muzyczny na fali: Krzysztof Stefański rozmawia z Jakubem Gucikiem i Krzysztofem Pietraszewskim