Podczas badania osoby słyszące słyszały rytmiczne dźwięki, a osoby głuche oglądały jedynie migające kółka. Pokazywano je dokładnie w tym samym rytmie, co dźwięki w badaniu osób słyszących. Obydwie grupy osób musiały oceniać czy dwie następujące po sobie serie rytmów były takie same czy też różne. Aby móc obserwować mózg badanych użyto rezonansu magnetycznego.
- "Okazało się że na rytmy wzrokowe u osób głuchych reaguje kora słuchowa. Dokładnie ta sama cześć mózgu, która u osób głuchych odbiera rytmy wzrokowe, służy osobom słyszącycm do postrzegania rytmu słyszanego przez uszy. To jest nowość. Po raz pierwszy pokazujemy, że kora słuchowa nie jest do końca słuchowa i może zająć się przetwarzaniem bodźćów z innych zmysłów, w szczególności rytmu widzianego " - tłumaczy w rozmowie z Radiem Kraków dr hab. Marcin Szwed.
„Właściwie nie wiadomo było czym kora słuchowa zajmuje się u głuchych. Wiedziano, że pewna jej część pomaga korze wzrokowej widzieć <kątem oka>, czyli służy głuchym do wyłapywania rozmaitych bodźców których głusi nie mogą usłyszeć, np. nadjeżdżających samochodów. Pozostała jej część pozostawała jednak niewiadomą. Bo choć nie może słyszeć, to nie jest też martwa” – mówi dr hab. Marcin Szwed.
W filmie występują: Marcin Szwed, Maria Zimmermann, Łukasz Bola - Instutut Psychologii, Wydział Filozoficzny, UJ
Jak podkreśla dr hab. Marcin Szwed, wyniki eksperymentu świadczą o plastyczności mózgu i podważają ścisły, podkręcznikowy podział kory na słuchową i wzrokową. Jak dotąd nie ma nowych metod uczenia bazujących na teorii, ale to kolejny dowód na to, że mózg jest bardziej plastyczny niż dotychczas sądzono. - "Na początku zeszłego roku udowodniliśmy, że osoby widzące są w stanie nauczyć się alfabetu Braille'a, choć wydawało się to niemożliwe. Te wyniki to kolejny dowód, że mózg jest plastyczny i rehabilitacja działa. Jeśli ktoś jest w trakcie rehabilitacji powinien wierzyć, że mózg może się wiele nauczyć i może się przeorganizować" - dodaje dr hab. Marcin Szwed.
Badanie zrealizowano w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego we współpracy z Pracownią Lingwistyki Migowej Uniwersytetu Warszawskiego i Instytutem Biologii Doświadczalnej im. M. Nenckiego.
Wyniki badań zespołu naukowców opublikowano w prestiżowym czasopiśmie naukowym PNAS (Proceedings of the National Academy of Sciences).
Przeczytaj o poprzednich badaniach: Naukowcy z Uniwersytetu Jagiellońskiego odkryli nowe możliwości ludzkiego mózgu
Aleksandra Ratusznik/materiały prasowe