Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Jak wspomóc dzieci z doświadczeniem migracji?

O tych dzieciach często zapominamy w rozpędzonej machinie edukacji. Tymczasem ich liczba stale rośnie. Dzieci z doświadczeniem migracji pojawiły sie w wielu szkołach. Jak im pomóc, aby mogły się rozwijać i wtopiły się w system edukacji? Jak wesprzeć ich psychologicznie, aby rozwijały się w najlepszym dla nich tempie i zgodnie ze swoim temperamentem?

"MICREATE - Dzieci migrujące i społeczności w zmieniającej się Europie" - to projekt, który w centrum zainteresowania stawia dzieci z doświadczeniem migracji. Kraje europejskie i ich systemy edukacyjne napotykają różnorodne wyzwania związane z rosnącą różnorodnością etniczną, kulturową i językową, dlatego tak ważne jest stworzenie wsparcia dla dzieci wyrwanych ze swojego dotychczasowego otoczenia. Ewa Szkurłat rozmawiała z dr Jakubem Kościółkiem, prezesem stowarzyszenia Interkulturalni.pl, pracownikiem Wydziału  Studiów Międzykulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego.

 

Dzieci od kilku tygodni pozostają w domach i uczą sie zdalnie. Każdy rodzic poczuł już smak trudnych do rozwiązania zadań i niemożności udzielenia pomocy, bo już dawno zapomnieliśmy czego sami uczyliśmy się kiedyś w szkole.Z jakimi problemami zmagają się teraz dzieci z doświadczeniem migracji ?  "Niektóre słabo sobie radzą z językiem polskim i nie mogą liczyć na wsparcie otoczenia" - mówi  Urszula Majcher-Legawiec pedagog w Specjalistycznej Poradni  Psychologiczno Pedagogicznej przy ulicy św. Gertrudy w Krakowie, prezes Fundacji im. Mikołaja Reja.

Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna przy ulicy św. Gertrudy w Krakowie uruchomiła konsultacje telefoniczne dla dzieci, które mają trudności z realizowaniem zdalnych zadań i lekcji. Z oferty mogą również skorzystać rodzice obcojęzyczni i dzieci migrantów. Wsparcia online udzielają psycholodzy i pedagodzy

Eksperci pracują online od poniedziałku do piątku, w godzinach od ósmej do dziewiętnastej. Funkcjonuje również miejski telefon wsparcia dla uczniów, którzy  potrzebują dodatkowego wsparcia przy realizacji podstaw programowych. Dzieci i rodzice z doświadczeniem migracji mogą liczyć na pomoc specjalistów, którzy posługują się językiem angielskim, hiszpańskim, portugalskim i rosyjskim. Warto przypomnieć, że w krakowskich szkołach pracują również asystenci międzykulturowi oferujący wsparcie m.in. w języku rosyjskim, ukraińskim, włoskim czy tureckim.

Audycję przygotowała Ewa Szkurłat

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię