"MICREATE - Dzieci migrujące i społeczności w zmieniającej się Europie" - to projekt, który w centrum zainteresowania stawia dzieci z doświadczeniem migracji. Kraje europejskie i ich systemy edukacyjne napotykają różnorodne wyzwania związane z rosnącą różnorodnością etniczną, kulturową i językową, dlatego tak ważne jest stworzenie wsparcia dla dzieci wyrwanych ze swojego dotychczasowego otoczenia. Ewa Szkurłat rozmawiała z dr Jakubem Kościółkiem, prezesem stowarzyszenia Interkulturalni.pl, pracownikiem Wydziału Studiów Międzykulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Dzieci od kilku tygodni pozostają w domach i uczą sie zdalnie. Każdy rodzic poczuł już smak trudnych do rozwiązania zadań i niemożności udzielenia pomocy, bo już dawno zapomnieliśmy czego sami uczyliśmy się kiedyś w szkole.Z jakimi problemami zmagają się teraz dzieci z doświadczeniem migracji ? "Niektóre słabo sobie radzą z językiem polskim i nie mogą liczyć na wsparcie otoczenia" - mówi Urszula Majcher-Legawiec pedagog w Specjalistycznej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej przy ulicy św. Gertrudy w Krakowie, prezes Fundacji im. Mikołaja Reja.
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna przy ulicy św. Gertrudy w Krakowie uruchomiła konsultacje telefoniczne dla dzieci, które mają trudności z realizowaniem zdalnych zadań i lekcji. Z oferty mogą również skorzystać rodzice obcojęzyczni i dzieci migrantów. Wsparcia online udzielają psycholodzy i pedagodzy
Eksperci pracują online od poniedziałku do piątku, w godzinach od ósmej do dziewiętnastej. Funkcjonuje również miejski telefon wsparcia dla uczniów, którzy potrzebują dodatkowego wsparcia przy realizacji podstaw programowych. Dzieci i rodzice z doświadczeniem migracji mogą liczyć na pomoc specjalistów, którzy posługują się językiem angielskim, hiszpańskim, portugalskim i rosyjskim. Warto przypomnieć, że w krakowskich szkołach pracują również asystenci międzykulturowi oferujący wsparcie m.in. w języku rosyjskim, ukraińskim, włoskim czy tureckim.
Audycję przygotowała Ewa Szkurłat