Zanim o budżecie województwa na rok 2025 pytanie o zarząd samorządowej spółki Kraków Nowa Huta Przyszłości. To jest spółka założona przez miasto i województwo, chociaż dzisiaj udziały małopolski w spółce są niewielkie. Jak pan ocenia owoce dziesięciu lat działalności tej spółki, która miała przygotować tereny Nowej Huty pod inwestycje?
W tej spółce województwo ma mniejszościowe udziały, niemniej jednak uważam, że powinna bardziej dynamicznie rozwijać się, bardziej dynamicznie zachęcać inwestorów. W ostatecznym czasie otwarto Północną Obwodnicę Krakowa, S7. To jest bardzo atrakcyjny teren dla Krakowa, ale też dla Małopolski. Dlatego uważam, że powinny być większe starania, aby ten teren był zaproponowany inwestorom.
Czyli nie jest pan zadowolony z owoców pracy spółki do tej pory.
Uważam, że ta spółka powinna lepiej działać.
Dziś rada nadzorcza zdecyduje o losie zarządu spółki Kraków Nowa Huta Przyszłości, ale też do pana podobno wcześniej wiceprzewodniczący Krakowskiej Rady Miasta apelował o to, żeby zmienić zarząd spółki.
Tak jak pan powiedział, spotyka się rada nadzorcza i nie chciałbym tutaj przesądzać, jaką decyzję ona podejmie. Natomiast ufam, że te decyzje będą podyktowane pewnymi analizami czy planem rozwoju.
Dlaczego po dziesięciu latach takie decyzje? Nie było widać po ośmiu latach, że dzieje się niewiele albo działania spółki nie spełniają oczekiwań?
Nie chciałbym odpowiadać pytaniem na pytanie, ale myślę, że warto zapytać miasta Kraków.
To oczywiście przede wszystkim jest pytanie do władz Krakowa. Prezydentem był wówczas Jacek Majchrowski. Ostatnio też prezes spółki mówił o dostosowaniu tych terenów pod giełdę rolno-spożywczą. Gdzie taka giełda ma ma powstać? Czy to Proszowice, czy Nowa Huta?
Obecna giełda, gdzie jest dostarczana bezpieczna żywność od rolników, jest na Rybitwach. W związku z tym lokalizacja blisko Rybitw dużej giełdy regionalnej jest również rozważana w Krakowie. Oczywiście jako województwo małopolskie zdecydowaliśmy się na dofinansowanie gminy Proszowice w ramach takiego regionalnego targowiska, z którego korzystają mieszkańcy Małopolski, ale też województwa świętokrzyskiego. Rolnicy, ale też kupujący, którzy chcą bezpośrednio zakupić produkty od rolnika. To już się dzieje. Natomiast jeżeli chodzi o taką dużą giełdę rolną, która miałaby być w Małopolsce, jest również rozważana i taka lokalizacja.
Czyli na terenach Nowej Huty Przyszłości mogłaby powstać giełda rolno-spożywcza?
Mogłaby powstać i jest to warte rozważania, dokonania analizy, chociażby z tego względu, że z punktu widzenia komunikacji to jest teren bardzo atrakcyjny. Tym bardziej podkreślam, że jeżeli będzie już całkowicie oddana S7, Północna Obwodnica Krakowa jest już w dyspozycji kierowców, ten teren staje się bardzo atrakcyjny dla potencjalnych inwestorów.
Choć oczywiście pozostają wątpliwości dotyczące ewentualnego zanieczyszczenia tych terenów.
To jest oczywiście też kwestia do dyskusji, natomiast trzeba przeprowadzić odpowiednie badania i wtedy sprawa zostanie wyjaśniona.
Przechodząc do budżetu Małopolski na rok 2025: w nowym budżecie ponad 1,5 miliarda złotych zostanie przeznaczonych na transport. W jaki sposób będzie chciał pan poprawić jakość i bezpieczeństwo na małopolskich drogach? Jest pan przedstawicielem Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W ubiegłym roku doszło do 2500 wypadków, 115 osób zginęło, więcej wypadków o 300 niż w roku 2023, 3000 rannych.
Zaczynając od budżetu, przede wszystkim bardzo dziękuję wszystkim moim koleżankom i kolegom radnym, którzy poparli ten budżet. Budżet został poparty w liczbie 21 głosów za, kilka głosów wstrzymujących się. Za te głosy, też wstrzymujące się, bardzo dziękuję. Budżet stworzyliśmy w taki sposób, żeby odbyła się szeroka dyskusja z każdym środowiskiem politycznym, jakie są propozycje poszczególnych zadań. Jako zarząd województwa małopolskiego zdecydowaliśmy się jednak na to, żeby budżet, który został zaproponowany na 2025 rok, był budżetem ambitnym. To prawie 3 miliardy 700 milionów złotych wydatków. Oczywiście największą pozycją jest transport, drugą pozycją jest kultura, ale zaczęliśmy tutaj też mówić o bezpieczeństwie. To w 2018 roku na małopolskich drogach zginęły 223 osoby. Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w skład której wchodzą przedstawiciele policji, straży pożarnej, małopolskiego kuratora oświaty oraz wszystkie służby, które dbają o bezpieczeństwo, jasno sobie nakreśliły, że chcemy, aby w Małopolsce bezpieczeństwo poprawiło się. W 2024 roku na małopolskich drogach zginęło 115 osób. Z roku na rok jest redukcja.
Natomiast drogi w zimie są w niektórych miejscach, szczególnie te boczne, śliskie. Z mojej obserwacji, chociażby dzisiaj w drodze do pracy, widzę, że kierowcy starają się jeździć ostrożnie, ale też, co warto podkreślić, rodzice dbają o swoje dzieci. Dzieci idą do szkoły, czy też do przedszkola, mają odblaski, są widoczne na drogach. W związku z tym ta odpowiedzialność kierowców, rodziców oraz wszystkich uczestników ruchu drogowego, również tych niechronionych jest bardzo duża. W ostatnim czasie bardzo szeroko przetoczyła się dyskusja na temat nieszczęśliwego wypadku, tragedii w Warszawie. Daje nam to do myślenia, że to bezpieczeństwo jest bardzo istotne, ale też na drogach są widoczni policjanci, którzy też podkreślają, że bezpieczeństwo jest bardzo ważne.
W tych sporych nakładach na transport są również takie inwestycje, które wzmacniać będą bezpieczeństwo na drogach?
Oczywiście, że tak. Modernizacje, budowę chodników przy drogach wojewódzkich, ale również inwestycje typu obwodnice: obwodnica Proszowic, obwodnica Olszyn-Jankowic, obwodnica Podłęża i Niepołomic, obwodnica Łącka, obwodnica Bochni. Jesteśmy w trakcie przetargu na obwodnicę Lisiej Góry, ale też połączenia autostrady z drogą wojewódzką 768. To wszystko jest po to, żeby to bezpieczeństwo na drogach było bardzo istotne, ale również podkreślamy, że to bezpieczeństwo przekłada się na zwiększoną liczbę pasażerów na kolejach regionalnych.
W jaki sposób będzie chciał pan zwiększyć tę ofertę przewozów kolejowych? Kolej stała się ofiarą swojego sukcesu, bo tylu jest zainteresowanych przemieszczaniem się nią.
Dla samorządu województwa małopolskiego to jest duże wyzwanie na najbliższe lata. Wracając do 2014 roku na małopolskich kolejach regionalnych zostało przewiezionych nieco ponad 7 milionów pasażerów, a rok 2024 to blisko 23 miliony. Czekamy też jeszcze na ostateczne szacunki, być może one będą większe, natomiast istotne jest to, że Koleje Małopolskie, Polregio, Koleje Śląskie świadczą usługi transportowe na terenie województwa małopolskiego i z roku na rok odnotowują coraz większą liczbę przewiezionych pasażerów. Dziękujemy pasażerom, że wybierają transport regionalny. Biorąc pod uwagę też zachęcenie pasażerów do korzystania z transportu kolejowego, jasno wskazujemy, że wyzwaniem będzie zakup taboru.
Ale tabor to nie wszystko. Jest jeszcze przepustowość.
Przede wszystkim tabor i oczywiście przepustowość, ale też widzimy, że w ostatnich latach nakłady na modernizację linii kolejowych były bardzo duże i polscy, małopolscy kolejarze są świadomi i również przygotowali infrastrukturę kolejową do tego, żeby ten transport w naszym województwie się rozwijał.
Zbliżają się ferie. Zachęcamy młodzież szkolną do korzystania z kolei regionalnych i planujemy wprowadzić ofertę bilet za jeden złoty dla młodzieży szkolnej po to, żeby wspólnie z rodzicami, opiekunami, w okresie ferii mogła podróżować po Małopolsce.
Bilet za złotówkę na czas ferii małopolskich, czy wszystkich tur feryjnych?
Dzisiaj zapraszamy do Małopolski, na małopolskie ferie, bo dla nas istotni są mieszkańcy Małopolski.
Mówił pan, że sporo pieniędzy idzie też na kulturę. Mamy cztery flagowe inwestycje. 16,5 miliona złotych na remont Teatru Słowackiego, który też od początku roku jest dofinansowany z Ministerstwa Kultury. Czego tak osobiście pan będzie oczekiwał od kolejnej sceny narodowej w Krakowie?
Przede wszystkim chciałbym, aby założony remont dachu, ale i wnętrza budynku był realizowany zgodnie z założonym harmonogramem. Istotne jest to, żeby sceny, które są dedykowane mieszkańcom, widowni, były jak najbardziej dostępne. Oczekuję tego, żeby chociażby remont, który będzie się odbywał w zabytkowym obiekcie, był robiony precyzyjnie, był realizowany zgodnie z tym, co chociażby konserwator wskaże, tak, aby nasza wizytówka Krakowa czy Małopolski była wyremontowana na następne dziesiątki lat na bardzo wysokim poziomie.
Czyli mówi pan o infrastrukturze. Rozumiem, że nie będzie już dyskusji o repertuarze.
Wydaje mi się, że żadnej takiej dyskusji nie było. Mówimy nie tylko o remoncie teatru, ale również chociażby Muzeum Etnograficznego, Domu Esterki, Muzeum Lotnictwa. Pewnie będzie też czas w przyszłości porozmawiać o Folwarku Kompetencji, otoczeniu Szpitala Babińskiego. Tam również jako województwo chcemy podkreślać walory kulturalne tej części Małopolski i też Krakowa. Mamy zabezpieczone na to środki.
800 tys. złotych zapisano na prace związane z budową Filharmonii przy rondzie Grzegórzeckim. Kilka dni temu z prezydentem Miszalskim o tym dyskutowaliśmy w Radiu Kraków. Czy możliwe byłoby porozumienie województwa i Krakowa, żeby jednocześnie wyremontować rondo Grzegórzeckie, tramwaje przenieść pod ziemię?
Takiej deklaracji nie złożę. Natomiast jak już wcześniej mówiłem też na antenie telewizji Kraków, jestem otwarty na rozmowy, na współpracę i realizację wspólnych projektów. Natomiast przede wszystkim warto zastanowić się, skąd takie środki miałyby się pojawić, jaki byłby budżet takiego zadania. Natomiast dla mnie i też dla moich koleżanek i kolegów celem jest to, aby na koniec kadencji wbić łopaty pod budowę Filharmonii. Wspomniane środki są zabezpieczone chociażby po to, żeby ogłosić postępowanie w sprawie wsparcia województwa o przygotowanie konkursu, który chcielibyśmy przeprowadzić w 2025 roku, opracowanie wytycznych związanych z akustyką, i tak naprawdę nałożyć sobie tak harmonogram, aby on był realizowany i był możliwy do zrealizowania.
Czyli w tym roku przede wszystkim konkurs architektoniczny.
Tak, chciałbym w tym roku ogłosić konkurs. Tym bardziej, że my do tego projektu podchodzimy bardzo poważnie, zabezpieczając kwotę w wieloletniej prognozie finansowej.
Zanim o budżecie województwa na rok 2025 pytanie o zarząd samorządowej spółki Kraków Nowa Huta Przyszłości. To jest spółka założona przez miasto i województwo, chociaż dzisiaj udziały małopolski w spółce są niewielkie. Jak pan ocenia owoce dziesięciu lat działalności tej spółki, która miała przygotować tereny Nowej Huty pod inwestycje?
W tej spółce województwo ma mniejszościowe udziały, niemniej jednak uważam, że powinna bardziej dynamicznie rozwijać się, bardziej dynamicznie zachęcać inwestorów. W ostatecznym czasie otwarto Północna Obwodnica Krakowa, S7. To jest bardzo atrakcyjny teren dla Krakowa, ale też dla Małopolski. Dlatego uważam, że powinny być większe starania, aby ten teren był zaproponowany inwestorom.
Czyli nie jest pan zadowolony z owoców pracy spółki do tej pory.
Uważam, że ta spółka powinna lepiej działać
Dziś rada nadzorcza zdecyduje o losie zarządu spółki Kraków Nowa Huta Przyszłości, ale też do pana podobno wcześniej wiceprzewodniczący Krakowskiej Rady Miasta apelował o to, żeby zmienić zarząd spółki.
Tak jak pan powiedział, spotyka się rada nadzorcza i ja tutaj nie chciałbym przesądzać, jaką decyzję ona podejmie. Natomiast ufam, że te decyzje będą podyktowane pewnymi analizami czy planem rozwoju.
Dlaczego po dziesięciu latach takie decyzje? Nie było widać po ośmiu latach, że dzieje się niewiele, albo działania spółki nie spełniają oczekiwań?
Nie chciałbym odpowiadać pytaniem na pytanie, ale myślę, że warto zapytać miasta Kraków.
To oczywiście przede wszystkim jest pytanie do władz Krakowa. Prezydentem był wówczas Jacek Majchrowski. Ostatnio też prezes spółki mówił o dostosowaniu tych terenów pod giełdę rolno-spożywczą. Gdzie taka giełda ma ma powstać? Czy to Proszowice, czy Nowa Huta?
Obecna giełda, gdzie jest dostarczana bezpieczna żywność od rolników, jest na rybitwach. W związku z tym lokalizacja blisko Rybitw dużej giełdy regionalnej jest również rozważana w Krakowie. Oczywiście jako województwo małopolskie zdecydowaliśmy się na dofinansowanie gminy Proszowice w ramach takiego regionalnego targowiska, z którego korzystają mieszkańcy Małopolski, ale też województwa świętokrzyskiego, rolnicy, ale też kupujący, którzy chcą bezpośrednio zakupić produkty od rolnika. To już się dzieje. Natomiast jeżeli chodzi o taką dużą giełdę rolną, która miałaby być w Małopolsce, jest również rozważana i taka lokalizacja.
Czyli na terenach Nowej Huty Przyszłości mogłaby powstać giełda rolno-spożywcza?
Mogłaby powstać i jest to warte rozważania, dokonania analizy, chociażby z tego względu, że z punktu widzenia komunikacji to jest teren bardzo atrakcyjny. Tym bardziej podkreślam, że jeżeli będzie już całkowicie oddana S&, Północna Obwodnica Krakowa jest już w dyspozycji kierowców, ten teren staje się bardzo atrakcyjny dla potencjalnych inwestorów.
Choć oczywiście pozostają wątpliwości dotyczące ewentualnego zanieczyszczenia tych terenów.
To jest oczywiście też kwestia do dyskusji, natomiast trzeba przeprowadzić odpowiednie badania i wtedy sprawa zostanie wyjaśniona.
Przechodząc do budżetu Małopolski na rok 2025: w nowym budżecie ponad 1,5 miliarda złotych zostanie przeznaczonych na transport. W jaki sposób będzie chciał pan poprawić jakość i bezpieczeństwo na małopolskich drogach? Jest pan przedstawicielem Małopolskiej Wojewódzkiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W ubiegłym roku doszło do 2500 wypadków, 115 osób zginęło, więcej wypadków o 300 niż w roku 2023, 3000 rannych.
Zaczynając od budżetu, przede wszystkim bardzo dziękuję wszystkim moim koleżankom i kolegom radnym, którzy poparli ten budżet. Budżet został poparty w liczbie 21 głosów za, kilka głosów wstrzymujących się. Za te głosy, też wstrzymujące się, bardzo dziękuję. Natomiast ten budżet też został stworzony w taki sposób, że odbyła się szeroka dyskusja z każdym środowiskiem politycznym, jakie są propozycje poszczególnych zadań. Niemniej jednak jako zarząd województwa małopolskiego zdecydowaliśmy się na to, żeby budżet, który został zaproponowany na 2025 rok, był budżetem ambitnym. To prawie 3 miliardy 700 milionów złotych wydatków. Oczywiście największą pozycją jest transport, drugą pozycją jest kultura, ale zaczęliśmy tutaj też mówić o bezpieczeństwie. To w 2018 roku na małopolskich drogach zginęły 223 osoby. Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w skład której wchodzą przedstawiciele policji, straży pożarnej, małopolskiego kuratora oświaty oraz wszystkie służby, które dbają o bezpieczeństwo, jasno sobie nakreśliły, że chcemy, aby w Małopolsce bezpieczeństwo uprawiło się. W 2024 roku na małopolskich drogach zginęło 115 osób. Z roku na rok jest redukcja. Natomiast drogi w zimie są w niektórych miejscach, szczególnie te boczne, śliskie. Z mojej obserwacji, chociażby dzisiaj w drodze do pracy, widzę, że kierowcy starają się jeździć ostrożnie, ale też, co warto podkreślić, rodzice dbają o swoje dzieci. Dzieci idą do szkoły, czy też do przedszkola, mają odblaski, są widoczne na drogach. W związku z tym ta odpowiedzialność kierowców, rodziców oraz wszystkich uczestników ruchu drogowego, również tych niechronionych jest bardzo duża. W ostatnim czasie bardzo szeroko przetoczyła się dyskusja na temat nieszczęśliwego wypadku, tragedii w Warszawie. Daje nam to do myślenia, że to bezpieczeństwo jest bardzo istotne, ale też na drogach są widoczni policjanci, którzy też podkreślają, że bezpieczeństwo jest bardzo ważne.
W tych sporych nakładach na transport są również takie inwestycje, które wzmacniać będą bezpieczeństwo na drogach?
Oczywiście, że tak. Modernizacje, budowę chodników przy drogach wojewódzkich, ale również inwestycje typu obwodnice: obwodnica Proszowic, obwodnica Olszyn-Jankowic, obwodnica Podłęża i Niepołomic, obwodnica Łącka, obwodnica Bochni. Jesteśmy w trakcie przetargu na obwodnicę Lisiej Góry, ale też połączenia autostrady z drogą wojewódzką 768. To wszystko jest po to, żeby to bezpieczeństwo na drogach było bardzo istotne, ale również podkreślamy, że to bezpieczeństwo przekłada się na zwiększoną liczbę pasażerów na kolejach regionalnych.
W jaki sposób będzie chciał pan zwiększyć tę ofertę przewozów kolejowych? Kolej stała się ofiarą swojego sukcesu, bo tylu jest zainteresowanych przemieszczaniem się nią.
Dla samorządu województwa małopolskiego to jest duże wyzwanie na najbliższe lata. Wracając do 2014 roku na małopolskich kolejach regionalnych zostało przewiezionych nieco ponad 7 milionów pasażerów, a rok 2024 to blisko 23 miliony. Czekamy też jeszcze na ostateczne szacunki, być może one będą większe, natomiast istotne jest to, że Koleje Małopolskie, Polregio, Koleje Śląskie świadczą usługi transportowe na terenie województwa małopolskiego i z roku na rok odnotowują coraz większą liczbę przewiezionych pasażerów. Dziękujemy pasażerom, że wybierają transport regionalny. Biorąc pod uwagę też zachęcenie pasażerów do korzystania z transportu kolejowego, jasno wskazujemy, że wyzwaniem będzie zakup taboru
Ale Tabor to nie wszystko. Jest jeszcze przepustowość.
Przede wszystkim tabor i oczywiście przepustowość, ale też widzimy, że w ostatnich latach nakłady na modernizację linii kolejowych były bardzo duże i polscy kolejarze, małopolscy kolejarze są świadomi i również przygotowali infrastrukturę kolejową do tego, żeby ten transport w naszym województwie rozwijał się.
Zbliżają się ferie. Zachęcamy młodzież szkolną do korzystania z kolei regionalnych i planujemy wprowadzić ofertę bilet za jeden złoty dla młodzieży szkolnej po to, żeby wspólnie z rodzicami, opiekunami, w okresie ferii mogła podróżować po Małopolsce.
Bilet za złotówkę na czas ferii małopolskich, czy wszystkich tur feryjnych?
Dzisiaj zapraszamy do Małopolski, na małopolskie ferie, bo dla nas istotni są mieszkańcy Małopolski.
Mówił pan, że sporo pieniędzy idzie też na kulturę. Mamy cztery flagowe inwestycje. 16,5 miliona złotych na remont Teatru Słowackiego, który też od początku roku jest dofinansowany z Ministerstwa Kultury. Czego tak osobiście pan będzie oczekiwał od kolejnej sceny narodowej w Krakowie?
Przede wszystkim chciałbym, aby założony remont, remont dachu, ale też remont wewnątrz, był realizowany zgodnie z założonym harmonogramem. Istotne jest to, żeby sceny, które są dedykowane mieszkańcom, widowni, były jak najbardziej dostępne. Oczekuję tego, żeby chociażby remont, który będzie się odbywał w zabytkowym obiekcie, był robiony precyzyjnie, był realizowany zgodnie z tym, co chociażby konserwator wskaże, tak, aby nasza wizytówka Krakowa czy Małopolski była wyremontowana na następne dziesiątki lat na bardzo wysokim poziomie.
Czyli mówi pan o infrastrukturze. Rozumiem, że nie będzie już dyskusji o repertuarze.
Wydaje mi się, że żadnej takiej dyskusji nie było. Natomiast panie istotą jest to, że to nie tylko remont teatru, ale również chociażby Muzeum Etnograficzne, Dom Esterki, Muzeum Lotnictwa. Pewnie będzie też czas w przyszłości porozmawiać o Folwarku Kompetencji, otoczeniu Szpitala Babińskiego. Tam również walory kulturalne dla mieszkańców tej części Małopolski i też Krakowa jako województwo realizujemy. Mamy zabezpieczone środki i chcemy rozwijać również i ten odcinek.
800 tys. złotych zapisano na prace związane z budową Filharmonii przy rondzie Grzegórzeckim. Kilka dni temu z prezydentem Miszalskim o tym dyskutowaliśmy w Radiu Kraków. Czy możliwe byłoby porozumienie województwa i Krakowa, żeby jednocześnie wyremontować rondo Grzegórzeckie? Schować tramwaj choćby.
Takiej deklaracji nie złożę. Natomiast jak już wcześniej mówiłem też na antenie telewizji Kraków, jestem otwarty na rozmowy, na współpracę i realizację wspólnych projektów. Natomiast przede wszystkim warto zastanowić się skąd takie środki miałyby się pojawić, jaki byłby budżet takiego zadania. Natomiast dla mnie i też dla moich koleżanek i kolegów celem jest to, aby na koniec kadencji wbić łopaty pod budowę Filharmonii. Wspomniane środki są zabezpieczone chociażby po to, żeby ogłosić postępowanie w sprawie wsparcia województwa o przygotowanie konkursu, który chcielibyśmy przeprowadzić w 2025 roku, opracowanie wytyczeń związanych z akustyką, i tak naprawdę nałożyć sobie tak harmonogram, aby on był realizowany i był możliwy do zrealizowania. Czyli w tym roku przede wszystkim konkurs architektoniczny.
Tak, chciałbym realizować to zadanie, aby w tym roku ogłosić konkurs. Tym bardziej, że my do tego projektu podchodzimy bardzo poważnie, zabezpieczając kwotę w wieloletniej prognozie finansowej.