Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

„Ludzie czytają, kochają czytać i mam nadzieję, że nie przestaną”. Czy książki są biznesem?

W dobie rosnącej popularności platform streamingowych i nowych form konsumpcji treści, rynek książki staje przed wyzwaniami, ale i szansami. Książki zawsze były nie tylko przedmiotem handlu, ale także wehikułem dla ludzkich emocji, pasji i wiedzy. Czy można więc mówić o książkach jako o biznesie? Na to pytanie próbowali odpowiedzieć Sylwii Paszkowskiej przedstawiciele trzech polskich wydawnictw – Anna Markowicz z Wydawnictwa Literackiego, Olaf Pietek z Wydawnictwa WAM oraz Piotr Bagiński z Wydawnictwa Czarnego – podczas 27. Targów Książki w Krakowie.

27. Międzynarodowe Targi Książki w Krakowie/fot. Agata Ciechanowska

Biznes czy miłość do książek?

Mimo trudnych czasów, spotkania z czytelnikami na targach książki pokazują, że zainteresowanie literaturą wciąż jest wysokie. Działalność wydawnicza wymaga dziś dużej elastyczności. Dostosowanie do zmieniających się trendów na rynku jest kluczowe:

Ludzie czytają, ludzie kochają czytać i mam nadzieję, że nie przestaną. Zabiegamy, szukamy nowych treści, autorów, autorek, ale też masa ludzi się do nas zgłasza, więc musimy znaleźć złoty środek między tym, co chcemy wydawać, co wiemy, że powinniśmy wydawać, a tym, co ludzie czytają, chcą czytać i czego od nas oczekują – mówi Anna Markowicz.

Wydawnictwo WAM, aby sprostać tym wyzwaniom, utworzyło markę Mando, skierowaną do szerszej grupy odbiorców oraz submarkę Mando Inside, dedykowaną rosnącemu segmentowi książek psychologicznych:

Większość katalogów największych wydawców świata zaczyna dziś od oferty psychologicznej. Naszą odpowiedzią na wyzwania jest dostosowanie do zmian w rzeczywistości, co wychodzi nam całkiem nieźle – zaznacza Olaf Pietek.

Jak szacuje się potencjał nowego autora?

Z perspektywy Wydawnictwa Literackiego poszukiwanie talentów i promowanie nowych autorów to proces angażujący nie tylko zespół wydawnictwa, ale również czytelników. To właśnie ich opinie, nierzadko bardziej trafne niż intuicja wydawnicza, stanowią kluczowy czynnik oceny potencjału książki.

Wyzwanie platform streamingowych

Popularność platform streamingowych zmienia sposób, w jaki ludzie konsumują treści. Olaf Pietek zauważa, że dla Wydawnictwa WAM współpraca z portalami streamingowymi nie była zagrożeniem, ale szansą, która pozwoliła wydawnictwu na dotarcie do nowych odbiorców. Anna Markowicz z Wydawnictwa Literackiego zgadza się, że audiobooki i e-booki są dziś niemalże obowiązkowym formatem dla każdej nowości. Czytelnicy przywykli do dostępu do treści na żądanie a audiobooki i e-booki stają się ich codziennością:

Nie ma dnia, żeby ktoś nie zapytał, czy będzie audiobook, kiedy e-book – mówi Anna Markowicz.

Wydawnictwo Czarne, choć kojarzone głównie z literaturą faktu, poszerza swoją ofertę literacką, rozwijając dwie nowe serie.

Wprowadziliśmy dwie nowe serie – powieść i opowiadania amerykańskie, które cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Seria ta jest pięknie przygotowana edytorsko – mówi Piotr Bagiński.

Literatura faktu nadal jednak stanowi trzon oferty Wydawnictwa Czarnego, które przyciąga odbiorców zainteresowanych wnikliwą obserwacją rzeczywistości.

Działalność wydawnictw to balans między miłością do książek a koniecznością generowania zysków. Platformy streamingowe, audiobooki, e-booki oraz literatura psychologiczna stwarzają nowe możliwości, ale wymagają szybkiego dostosowywania do zmieniających się potrzeb czytelników. Wydawnictwa starają się utrzymać wyjątkową tożsamość i oferować literaturę wysokiej jakości, jednocześnie rozszerzając działalność w kierunku nowych formatów i gatunków.

(cała rozmowa do posłuchania)

Tematy:
Autor:
Sylwia Paszkowska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (1)

S
słuchacz
2024-10-26
I tak już nic nowego nie da się napisać, wszystko już było, więc szkoda papieru

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię