Magdalena Miłoś
Hymn o miłości
14.10-26.11.2023
Wystawa prezentuje najnowszy cykl prac Magdaleny Miłoś, nad którym pracowała ponad dwa lata. Ekspozycja składa się z dwóch części: pierwszej - wielkoformatowej, przedstawiającej motywy fauny i flory oraz drugiej – vanitas, czyli mniejszych obrazów, obiektów malarskich, portretów trumiennych ważnych dla artystki osób.
Pomysł, a raczej potrzeba realizacji cyklu o faunie i florze powstał po obejrzeniu przez artystkę pokazu arrasów na Wawelu, pod tytułem „Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021 – 1961 – 1921”. Pomimo uwodzącej i kojącej warstwy pięknych materii, kolorów oraz form, przejmujące i zaskakujące było dla niej odkrycie przytłaczającej i bolesnej prawdy: niepokojącego przesłania, że życie jest nieustanną walką.
[…]
Część vanitatywna wystawy to ukłon ku wartościom i cząstkom nieśmiertelnym. Sztuka, muzyka, nauka, duchowość to kanały poznania, kierunki i drogowskazy ku harmonii doskonałej. Malarka sięga do mistrzów, ważnych dla niej osób, z których czerpie i którymi się inspiruje. Obrazy z tej serii malowała też palcami, używając sypkich pigmentów, które przywołują kruchość materii, rozpad, przywodzą na myśl pył, proch i popiół, kojarzący się z ostatecznością. Nieuchronność i bezbronność wobec życia nabiera tu eschatologicznego wymiaru.
Ewa Łączyńska-Widz – kuratorka, na podstawie tekstów Magdaleny Miłoś – fragment