Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

"Hymn o miłości" Magdaleny Miłoś w tarnowskim BWA

Nad nowym cyklem swoich obrazów Magdalena Miłoś, absolwentka Wydziału Malarstwa i Wydziału Rzeźby Krakowskiej ASP pracowała ponad dwa lata. Zatytułowała go ”Hymn o miłości” i pokazała w tarnowskiej galerii BWA. Wystawa jest częścią nagrody Grand Prix VIII Salonu tarnowskiego BWA, którą artystka została uhonorowana w 2021 roku. Ekspozycja składa się z dwóch kontrastujących ze sobą części: wielkoformatowej przedstawiającej motywy fauny i flory oraz drugiej – vanitas, mniejszych obiektów malarskich, portretów trumiennych ważnych dla artystki osób. O wystawie w Kole kultury z Magdaleną Miłoś i Ewą Łączyńską – Widz dyrektorką tarnowskiego BWA, kuratorką wystawy rozmawiała Jolanta Drużyńska .

Fot. Przemysław Sroka/BWA Tarnów

J.Drużyńska rozmawia z M.Miłoś i E.Łączyńską - Widz

Magdalena Miłoś
Hymn o miłości
14.10-26.11.2023

Wystawa prezentuje najnowszy cykl prac Magdaleny Miłoś, nad którym pracowała ponad dwa lata. Ekspozycja składa się z dwóch części: pierwszej - wielkoformatowej, przedstawiającej motywy fauny i flory oraz drugiej – vanitas, czyli mniejszych obrazów, obiektów malarskich, portretów trumiennych ważnych dla artystki osób.
 Pomysł, a raczej potrzeba realizacji cyklu o faunie i florze powstał po obejrzeniu przez artystkę pokazu arrasów na Wawelu, pod tytułem „Wszystkie arrasy króla. Powroty 2021 – 1961 – 1921”. Pomimo uwodzącej i kojącej warstwy pięknych materii, kolorów oraz form, przejmujące i zaskakujące było dla niej odkrycie przytłaczającej i bolesnej prawdy: niepokojącego przesłania, że życie jest nieustanną walką.

[…]

Część vanitatywna wystawy to ukłon ku wartościom i cząstkom nieśmiertelnym. Sztuka, muzyka, nauka, duchowość to kanały poznania, kierunki i drogowskazy ku harmonii doskonałej. Malarka sięga do mistrzów, ważnych dla niej osób, z których czerpie i którymi się inspiruje. Obrazy z tej serii malowała też palcami, używając sypkich pigmentów, które przywołują kruchość materii, rozpad, przywodzą na myśl pył, proch i popiół, kojarzący się z ostatecznością. Nieuchronność i bezbronność wobec życia nabiera tu eschatologicznego wymiaru.

Ewa Łączyńska-Widz – kuratorka, na podstawie tekstów Magdaleny Miłoś – fragment

 Fot. Przemysław Sroka/BWA Tarnów

Fot. Przemysław Sroka/BWA Tarnów

Magdalena Miłoś /Magdalena Miłoś-Kuta/

Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (Wydział Malarstwa, Wydział Rzeźby - aneks z ceramiki, studia podyplomowe na Katedrze Scenografii).
Ważniejsze nagrody i wyróżnienia: Stypendium do Paryża prof. Jana Szancenbacha, Nagrody w konkursie „Sacrum w Sztuce”, Grand Prix VIII Salonu BWA Tarnów.
Wybrane wystawy indywidualne: Kraków (1999, 2001, 2002), Nowy Jork (2000, 2002), Krosno (2003). Wybrane wystawy zbiorowe: Wadowice i Warszawa (2001), Kraków (2005, 2007), Przemyśl (2008, 2017), Tarnów (2020, 2021), Międzynarodowe Biennale Miniatury (2022, 2023).
Mieszka i tworzy na Powiślu Dąbrowskim.

 mat. pras BWA Tarnów/jd

Autor:
Jolanta Drużyńska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię