Widać natomiast uderzające podobieństwa w historii okrutnego Heroda planującego mord na dzieciach i starotestamentowej historii o małym Mojżeszu.

Prof. Majewski: „Mojżesz zostaje uratowany z hekatomby dzieci w Egipcie. Mateusz korzysta z tego samego wątku literackiego. Ewangelia Mateusza ukazuje Jezusa jako nowego Mojżesza. Jest to wyraźnie kreacja literacka ewangelisty”.

Kreacją literacką są też genealogie Jezusa. Dwie. Całkowicie różne. Prof. Majewski: „ich też nie da się uzgodnić. W Ewangelii Łukasza ojcem Józefa jest Heli, w Ewangelii Mateusza – Jakub”. Różnymi drogami obie genealogie doprowadzają do starotestamentowych bohaterów Dawida i Abrahama.

Prof. Majewski: „jednemu i drugiemu ewangeliście przyświeca cel teologiczny, cel propagandowy, ale trzeba zauważyć, w większości tekstów starożytnych po prostu tak jest. One powstają po coś, one powstają w celach perswazyjnych. Ewangelie powstają, by pokazać, że Jezus nie jest postacią całkowicie wymyśloną, że jest kimś wyjątkowym, natomiast sama opowieść o jego narodzinach nie trzyma się faktów historycznych”.