Tytuł wystawy Anny Schumacher „Gabinety osobliwości. Kolekcja uczuć” odnosi się do tradycji zbierania przedmiotów, które miały szczególne znaczenie dla kolekcjonera. W powstających szczególnie w XVI i XVII wieku gabinetach osobliwości zwanych także kunstkamerami pojawiały się dzieła sztuki, starożytności, egzotyczne przedmioty, numizmaty itp. Były to zbiory „w których współistniały nauka, legenda i sztuka”.

Zainteresowania artystki fenomenem owych zbiorów przełożyły się na cykl malarski, a także były tematem przewodnim jej pracy doktorskiej zat. „Rzeczywistość nieurzeczywistniona przez sztukę. "Gabinety osobliwości”.

W tym cyklu - pisze Anna Schumacher - zawarłam przedstawienia przedmiotów ważnych, długo obserwowanych, często o znaczeniu sentymentalnym, lecz także wymarzonych i wyimaginowanych, nieistniejących w realnym świecie. Cyklem Gabinety Osobliwości przełamałam po raz pierwszy w swojej pracy twórczej konwencję malowania na materii naciągniętej na drewniane krosna, mierząc się z płótnem w rozumieniu surowej, swobodnie rozpostartej, a często również niezagruntowanej materii lnu…

Bohaterami najnowszych Gabinetów – dodaje - uczyniłam wybrane, ważne przedmioty, a także emocje i fantastyczne ich wyobrażenia, tworząc własną malarską Kunstkamerę.

Wielkoformatowe obrazy Anny Schumacher prezentowane na wystawie są także swoistą próbą zmierzenia się przez artystkę z problematyką koloru niebieskiego, o którym czeski historyk sztuki Jan Beleka pisał: "Niebieski jest istotą tego, co dane jest człowiekowi i jemu właściwe. Niebieskość jest zwierciadłem wnętrza człowieka i w dwójnasób podstawą jego istoty. W niebieskim kolorze jak w żadnym innym – można poznać siebie – w urzeczeniu i zatraceniu".



Ten kolor niebieski na pewno nie pojawił się u mnie przypadkowo, bo jest to kolor z którym lubię pracować, posiada wiele odmian odcieni i natężeń. Tak sobie też założyłam, że ten cykl (już właściwie zamknięty) będzie w ograniczonej gamie barw. Historia koloru niebieskiego, do którego teraz także często wracam, bardzo mnie wciągnęła, zaczęłam studiować znaczenie tego koloru w historii sztuki od starożytności do współczesności, technologię uzyskiwania, pozyskiwania tego barwnika w dawnych czasach a także współcześnie. Ponieważ mieszkam w Zakopanem chciałam też zwrócić uwagę na tę trochę zapomnianą na Podhalu technikę farbowania płócien na kolor niebieski, indygo. Strój góralski kobiecy kojarzy nam się z barwnymi spódnicami w kwiaty, tymczasem wcześniej góralki nosiły stroje ze spódnicą w kolorze niebieskim, w kolorze indygo.To teraz powraca.



Wystawa Anny Schumacher w Miejskiej Galerii Sztuki to nie tylko wielkoformatowe płótna to także prezentacja grafiki. Od 2012 roku artystka zajmuje się techniką litografii z kamienia, pracując w renomowanej pracowni graficznej Svoboda w czeskiej Pradze oraz w Krakowie. Na wystawie prezentuje m.in. kolorowe litografie z cykli: "Siostry Muzy", "Gabinety osobliwości" czy "Ghost Stories".



Litografii możemy uczyć się całe życie, bo tak wiele jest możliwości w tej technice. I może to zabrzmi banalnie, ale to jest dobra technika dla malarzy dlatego, że można używać różnych mediów na kamieniu, który jest magiczny. Bardzo dyscyplinuje naszą pracę, dyscyplinuje wyobraźnię. Ważny jest też ten proces technologiczny. Litografia jest świetna i jestem nią zachwycona…

Anna Schumacher (ur. 1975 r.) - malarka, ilustratorka. Ukończyła studia na Wydziale Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz w 2001 r. studia na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie, a w 2022 r. obroniła doktorat na Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu. Od 2003 r. należy do ZPAP o/zakopiański. Zajmuje się malarstwem sztalugowym, collagem, grafiką - litografią, ilustracją prasową i książkową. W latach 2000-2024 miała czterdzieści siedem indywidualnych wystaw malarstwa i grafiki (Polska, Słowacja, Czechy, Niemcy), brała udział w licznych wystawach zbiorowych malarstwa, grafiki, rysunku, plenerach i sympozjach artystycznych w kraju i za granicą (Francja, Dania, Słowacja, Czechy, Niemcy, Włochy). Jej obrazy, grafiki i ilustracje znajdują się w kolekcjach prywatnych w Polsce, Słowacji, Czechach, Kanadzie, Niemczech, Australii, USA i Wielkiej Brytanii. Mieszka i pracuje w Zakopanem.