Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Energetyczny pastelista - Ryszard Miłek

„Buszujący w tęczy” tak pisze o malarstwie Ryszarda Miłka, nowosądeckiego pastelisty, inny artysta , także kurator wystaw Marcin Kołpanowicz. Z Ryszardem Miłkiem o malarstwie, mistrzach, sile pasteli i wystawie w Pałacu Vauxhall w Krzeszowicach Jolanta Drużyńska rozmawiała w Kole kultury 3 lutego

R.Miłek, fot. mat.pras

J.Drużyńska rozmawia z R.Miłkiem
Energia pasteli - Ryszard Miłek

Ryszard Miłek (ur.1955, Gródek nad Dunajcem) Absolwent Liceum Sztuk Plastycznych w Tarnowie, a także Instytutu Historii Sztuki KUL (1986). Uprawia głównie malarstwo pastelowe, a także olej, akryl oraz rysunek. Przez wiele lat wykładał "sztukę" w Wyższej Szkole Biznesu -NLU w Nowym Sączu, PWSZ, w szkołach podstawowych i średnich. Zrealizował ponad 85 wystaw indywidualnych , brał udział w ponad 140 wystawach zbiorowych w Polsce, Europie i USA. Jest członkiem Stowarzyszenia Pastelistów Polskich, członkiem ZPAP i honorowym członkiem Amerykańskiego Stowarzyszenia Pastelistów NY. Wspólpracuje m in.  z Gagliardii  Gallery w Londynie, Open Gallery w Szczecinie . Organizator i uczestnik  wielu malarskich plenerów ogólnopolskich  i międzynarodowych. Kurator głośnej wystawy Józefa Czapskiego w BWA w Nowym Sączu oraz wystaw Nejada, czołowej postaci  tureckiego ekspresjonizmu abstrakcyjnego. Autor licznych tekstów z zakresu krytyki artystycznej  publikowanych m in w Dzienniku Polskim, Tygodniku Powszechnym , katalogach wystaw. Jego prace znajdują się w zbiorach prywatnych i publicznych  w Polsce, USA, Anglii, Niemczech, Francji . Włoszech , Norwegii. Laureat wielu nagród i wyróżnień

I nagroda na Biennale Pasteli 1996

I Nagroda na V Międzynarodowym Biennale Pasteli, 2010

II Nagroda na Światowym Biennale Sztuki w Londynie, 2013

III Nagroda na Międzynarodowym Biennale Sztuki w Chianciano, 2015

Specjalne wyróżnienie jury za ”mistrzowstwo”  na Światowym Biennale Sztuki w Londynie, 2015

Złota Rama krakowskiego Oddziału ZPAP, 2016

Mieszka i pracuje w Nowym Sączu

 

fot. mat.pras Galerii w Pałacu Vauxhall

 

"Energia pasteli" – wystawa Ryszarda Miłka w Galerii Sztuki w Pałacu Vauxhall w Krzeszowicach styczeń - luty 2017

Z katalogu:

„Buszujący w tęczy” – tak najkrócej określiłbym Ryszarda Miłka, malarza, którego żywiołem jest kolor. Kolor jako substytut uczucia, bo każda kolorystyczna konfiguracja przekazuje inną emocję, inny nastrój, inne „natężenie świadomości”…

Marcin Kołpanowicz – artysta malarz, krytyk sztuki

Pastele Ryszarda Miłka ogląda się jak piękny, starannie wydany album malarstwa, strona po stronie, z dbałością o to, aby dopasowany do charakteru obrazu papier i znakomita jakość druku nie ucierpiały przy przewracaniu kolejnych stronic…

Lechosław Lameński – profesor i dyrektor Instytutu Historii Sztuki KUL

 

Przeżywam pastele Ryszarda Miłka jak muzykę jazzową. Słyszę współpracujące ze sobą instrumenty. Słyszę partie solowe: tu saksofon, tam perkusję, dalej kontrabas. Widzę nieustanną rozmowę zawsze czujnych, nasłuchujących się wzajemnie muzyków przemienionych w kolory i formy. Odnajduję powoli linę melodyczną. Spróbujcie tak na to spojrzeć, odkryjecie nową przestrzeń tych niezwykłych obrazów.

Krzysztof Krauze – reżyser, scenarzysta filmowy

 

Ryszard Miłek, z Polski, jeden z najlepszych pastelistów na świecie… Znakomity kunszt Miłka polega na jego umiejętności  tworzenia enigmatycznych, abstrakcyjnych form i figur z fuzji świetlistych kolorów i niebiańskiej głębi, która przywołuje widza do wejścia, zadziwiając jego zmysły i pobudzając umysł. Jego technika w posługiwaniu się pastelami olejnymi  nie ma sobie równych, pozwalając mu na mistrzowskie wykorzystanie światłocienia.

Marie Gagliardi – właścicielka Gagliardi Gallery w Londynie,

twórczyni Międzynarodowego Biennale Sztuki w Londynie

oraz Międzynarodowego Biennale Sztuki w Chianciano

 

…W zasadzie Miłek jest abstrakcjonistą i najwyraźniej dobrze się czuje sprowadzając świat widziany do syntetycznego znaku, zdarza mu się jednak zbliżać do figuracji, a w pracach abstrakcyjnych pozostawiać trop dla tych, którzy koniecznie muszą szukać znaczeń. Liryk koloru potrafi narzucić drakońską dyscyplinę w ograniczaniu barwności – i wciąż tworzyć bogate malarstwo…

Jolanta Antecka  – krytyk sztuki

 

 

 

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię