Obraz ADHD jest dużo bardziej złożony, niż się wydaje na pierwszy rzut oka. ADHD, podobnie jak autyzm, jest częścią spektrum zaburzeń neurorozwojowych. Nie jest to choroba nabywana w trakcie życia, ale rozwija się wraz z mózgiem człowieka. Bardzo często ADHD jest dziedziczne, a czynniki genetyczne odgrywają kluczową rolę w jego występowaniu. Zaburzenie to charakteryzuje się deficytem uwagi oraz nadaktywnością, co określa się skrótem ADHD, czyli Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Mimo rosnącej świadomości, wciąż istnieje wiele stereotypów związanych z ADHD. Katarzyna Sterecka podkreśla, że często ADHD utożsamiane jest z obrazem niegrzecznego chłopca, który nie potrafi się skupić w klasie. Tymczasem jest to zaburzenie neurorozwojowe, które może przyjmować różne formy – mówimy tu bowiem o spektrum ADHD.
Świadomość na temat ADHD jest wciąż ograniczona, również wśród osób związanych z psychologią, leczeniem chorób psychicznych. Mamy stereotypowy obraz osoby z ADHD, czyli niegrzecznego chłopca, przeszkadzającego w szkole, który faktycznie nie uważa. Tymczasem aktualnie mówi się o spektrum ADHD, tak jak o spektrum autyzmu. Są to zaburzenia neurorozwojowe, czyli takie zaburzenia, których nie nabywamy w trakcie życia, a rozwijają się one wraz z rozwojem mózgu - mówi Katarzyna Sterecka
Diagnoza po latach, choć przynosi ulgę, często wiąże się z przeżywaniem swoistej „żałoby” po straconym czasie. Katarzyna Starecka w rozmowie na antenie Radia Kraków opisuje, jak wiele dorosłych osób z ADHD przeżywa kryzys po otrzymaniu diagnozy. Zdają sobie wówczas sprawę z tego, ile mogliby osiągnąć, gdyby wcześniej otrzymali odpowiednie wsparcie. Mimo tego, późna diagnoza może być niezwykle uwalniająca, pozwala bowiem zrozumieć własne trudności i znaleźć narzędzia do ich pokonania.
ADHD to jednostka, którą można skutecznie leczyć i wspierać różnorodnymi metodami. Zamiast mówić o chorobie, coraz częściej w środowiskach specjalistów podkreśla się, że jest kwestią neurotypu – czyli specyficznego sposobu funkcjonowania mózgu. Wielu dorosłych z ADHD przez lata leczono na depresję czy epizody depresyjne, które często są współwystępującymi zaburzeniami u osób z niezaopiekowanym ADHD. Brak diagnozy i odpowiedniego wsparcia prowadził do pojawienia się dodatkowych problemów, jak zaburzenia lękowe czy niska samoocena. ADHD, podobnie jak autyzm, to spektrum – objawy mogą być różne i nie zawsze są oczywiste.
Niestety, diagnostyka ADHD wciąż pozostaje wyzwaniem. Nie istnieją jeszcze "twarde" fizjologiczne wskaźniki, które jednoznacznie wskazywałyby na obecność ADHD w jednym badaniu. Choć naukowcy i lekarze pracują nad uproszczeniem procesu diagnozy, na ten moment głównym narzędziem jest wywiad psychologiczny. To właśnie na podstawie takich rozmów z pacjentami i ich bliskimi określa się obecność tego zaburzenia. Objawy ADHD mogą być niezwykle zróżnicowane, od subtelnych gestów jak kręcenie palcami czy dotykanie włosów, po bardziej ukryte zachowania, które są trudne do zauważenia.
21 i 26 września 2024 roku w Krakowie odbędą się bezpłatne warsztaty „Zrozumieć ADHD”. Warsztaty są skierowane do mieszkańców miasta, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę na temat ADHD i neuroatypowości. Są to zajęcia otwarte, przeznaczone zarówno dla osób, które podejrzewają u siebie ADHD, jak i tych, którzy mają w swoim otoczeniu osoby neuroatypowe. Na warsztatach uczestnicy będą mogli dowiedzieć się więcej na temat objawów ADHD oraz jak skutecznie radzić sobie z wyzwaniami, które to zaburzenie niesie ze sobą. Więcej informacji [TUTAJ]
(Cała rozmowa do posłuchania)