Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Czy negatywne oceny są sposobem na zdyscyplinowanie uczniów?

W ubiegłym tygodniu media obiegła historia profesora belwederskiego, Wojciecha Kudyby, który w ramach eksperymentu napisał pracę za ucznia nowosądeckiego liceum i dostał ocenę niedostateczną. Profesor po prośbie jednego z korepetytorów napisał wypracowanie dla licealisty, który po zmianie nauczyciela, mimo wcześniejszych dobrych ocen, zaczął otrzymywać same jedynki. Gościnią Sylwii Paszkowskiej była dr Gabriela Olszowska, Małopolska Kurator Oświaty i polonistka z wieloletnim doświadczeniem.

Czy dla nauczycielki nie było to sposobem na zdyscyplinowanie uczniów i opanowanie klasy poprzez surowe ocenianie?

Jest coś takiego w ocenie, że może stanowić formę przymusu. Można być surowym nauczycielem, nie stosując żadnych form tego typu. Pragnę zwrócić uwagę na to, że ocena nie może być karą i ocena nie może być nagrodą. Mamy tutaj cały czas zamieszanie. Moją potrzebą jest przypomnienie, co stanowi prawo od 25 lat. Polega między innymi na tym, czym jest ocenianie, a jest ono rozpoznawaniem stopnia wypełnienia wymagania edukacyjnego, ono jest po to, żeby projektować pracę wielostopniową. Na pewno przymus szkolny w postaci straszenia ocenami z zachowania czy też straszenia ocenami z danego przedmiotu nie jest dobrą drogą. Trzeba tak zaprojektować pracę, żeby uczniowie wypełniali krok po kroku owo wymaganie edukacyjne.

(cała rozmowa do posłuchania)

Autor:
Sylwia Paszkowska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię