Czy pracodawca musi udzielić nam urlopu w terminie, który my wybraliśmy?
Pracodawca nie jest związany wnioskiem pracownika jeśli chodzi o termin urlopu, jak również wymiar urlopu. Jedyny wyjątek od tej zasady dotyczy urlopu wypoczynkowego, który ma przypadać bezpośrednio po urlopie macierzyńskim bądź rodzicielskim.
Czy pracodawca może nas wysłać na urlop wbrew naszej woli i planom?
Co do zasady nie, bo urlop wypoczynkowy jest udzielany na wniosek pracownika. Kodeks Pracy przewiduje dwa wyjątki od tej reguły. Pierwsza sytuacja dotyczy urlopu wypoczynkowego w okresie wypowiedzenia. Druga – wykorzystania zaległego urlopu wypoczynkowego.
Czy zamiast iść na urlop, możemy domagać się ekwiwalentu pieniężnego?
Ekwiwalent pieniężny może być wypłacony tylko w sytuacji, gdy dochodzi do ustania zatrudnienia.
Czy można wziąć urlop na pół dnia?
Co do zasady, nie.
Czy pracodawca może odwołać nas z urlopu i czy może do nas dzwonić podczas urlopu albo wysyłać maile?
Nadzwyczajne okoliczności, jakie powstały po udzieleniu urlopu mogą spowodować przesunięcie jego terminu albo wręcz odwołanie pracownika z urlopu. Wówczas pracodawca pokrywa koszty związane z odwołaniem pracownika z urlopu. Jeśli chodzi o telefon od pracodawcy, numer prywatnego telefonu to są dane osobowe i wszystko zależy od tego, czy wyraziliśmy zgodę na wykorzystanie naszych danych osobowych.
Co dzieje się w sytuacji, gdy podczas urlopu wypoczynkowego zachorujemy i otrzymamy zwolnienie lekarskie?
Kodeks Pracy przewiduje przerwanie urlopu wskutek niezdolności do pracy. Jeśli natomiast zachoruje nam dziecko, to Kodeks Pracy nie przewiduje automatycznego przerwania urlopu. Możemy natomiast w tej sprawie porozumieć się z pracodawcą.