W twórczości Agnieszki Szostek zaintrygował nas przede wszystkim jej sposób patrzenia na rzeczywistość, to w jaki sposób procesuje otaczający ją świat i swoją codzienność. Prace, które tutaj pokazujemy są przeniknięte powidokami czynności codziennych, takich, które dotyczą każdego z nas. Kto z nas nie doświadczył na przykład prania ubrań, gubienia skarpetek? Wydaje się, że są to zadania, czy doświadczenia artysty bezsensowne, które odciągają od działania twórczego, prawda? Tymczasem Agnieszka pokazuje nam, że jest wręcz przeciwnie, że wszystko może być tym materiałem twórczym, i że artystą się jest zawsze - mówi Maria Ciborowska z UFO Art Gallery.
- A
- A
- A
Codzienne rytuały, biedne przedmioty i znikające skarpety
Prace Agnieszki Szostek intrygują, widoczne w wielkich oknach nowej siedziby UFO Art Gallery przy krakowskich Plantach. Jedne monumentalne, inne niewielkich rozmiarów, igrają z naszą percepcją, czasem dezorientują. O codzienności w sztuce, inspiracjach, łączenia roli artystki z rolą opiekunki domowego ogniska z artystką rozmawia Justyna Nowicka.THE SECRET LAPSE to pierwsza indywidualna wystawa Agnieszki Szostek w Krakowie. Artystka większość swojego życia artystycznego spędziła w Niemczech, gdzie ukończyła studia na Akademii Sztuk Pięknych w Monachium pod kierunkiem światowej sławy artystów Seana Scully’ego i Günthera Förga. Twórczość Szostek, która od 3 lat mieszka i tworzy w Krakowie, opiera się na doświadczeniach sztuki abstrakcyjnej, postminimalizmu, postmodernizmu, appropriation art czysztuki ciała.
W jej sztuce widać wpływy Fluxusu, dadaizmu, surrealizmu. Hybrydowość i cielesność to określenia, które najczęściej pojawiają się w kontekście jej twórczości. Skóropodobne materie tworzone w autorskiej technice termoplastyki zderza z chłodnym metalem czy nowoczesnymi technologiami.
- Prace Szostek są osobistą refleksją na temat dzieła sztuki, samopoświęcenia, rolą rodzica i kobiety. Ciała fizycznego i symbolicznego Jednostki i kolektywu. Jednocześnie Szostek kwestionuje ludzką podmiotowość, próbując wyjść poza koncepcje natury ludzkiej w odniesieniu do jej potencjalnych hybryd.
Tytuł wystawy w języku polskim może oznaczać sekretny lub tajemniczy upadek, upływ, ale też potknięcie czy uchybienie. Wobec czego lub kogo? Nas samych? Czy czasu jako takiego? "Lapsus" to także głos z nieświadomości, do której odmętów wtrącamy to, co niewygodne. Na wystawie zaprezentowane zostaną prace ukazujące wielość artystycznych poszukiwań – od prac inspirowanych modą, traktowaną jako forma sztuki performatywnej będącej znakiem czasu, po prace wykorzystujące filtry z suszarek, które są pokłosiem codziennych rytuałów, oraz instalacje wykonane w autorskiej technice termoplastyki.
Prace Szostek niemal zawsze odnoszą się do uporczywego końca. Łączy je reakcja na rzeczywistość podszyta poczuciem destrukcji i klęski oraz sięganie po to, co nieszlachetne. Właśnie dlatego, w konfrontacji z jej realizacjami, docieramy do wyobrażenia świata niespójnego, targanego sprzecznościami i absurdami - komentuje kuratorka wystawy Katarzyna Piskorz.

Wystawa dostępna do 29 marca 2025 roku w godzinach otwarcia galerii: od wtorku do soboty, od 12:00 do 18:00.
Komentarze (0)
Najnowsze
-
17:58
Strefa Czystego Transportu w Krakowie: kto zapłaci za wjazd, a kto uniknie opłat?
-
16:40
Co to jest ochrona spuścizny dokumentacyjnej?
-
16:16
W Krynicy poznaliśmy mistrzów Polski w gigancie
-
15:52
Za drogi Teatr Variete? „Może trzeba włączyć tę scenę w struktury innego teatru”
-
15:48
Motoryzacja w dobie pandemii – jak COVID-19 zmienił rynek samochodowy?
-
15:03
Są zarzuty dla zatrzymanego w związku z próbą wykorzystania seksualnego nieletniej
-
14:40
Deportacja 14 cudzoziemców z Polski – wśród nich podejrzany o terroryzm Gruzin
-
14:29
Nielegalna ubojnia dostarczała mięso do kebabów? Nowe zarzuty w śledztwie
-
13:40
Grają w goalball od kilku lat. Marzy im się tytuł Mistrza Polski, a nawet… Europy
-
12:10
Prof. Krzysztof Pyrć: Pandemia COVID-19 to nie był humbug. Znów ogarnęła nas amnezja