Historie opowiedziane przez Bettinę Bereś są informacjami bezcennymi, bo pochodzą bezpośrednio od córki, która była uczestniczką wielu opisanych wydarzeń. Jej subiektywne spojrzenie pozwala zajrzeć w głąb, poznać szczegóły niewidoczne dla oczu obserwatora zewnętrznego. Oprócz tego niektóre legendy związane z funkcjonowaniem Marii i Jerzego w świecie artystycznym zostają w książce zweryfikowane.
Dodatkowo Bettina ma niezwykły dar opowiadania. Robi to w sposób szczery, bezpośredni, niepozbawiony humoru, jednocześnie nie pomijając faktów, które mogą być przykre czy wstydliwe. Ten sposób pisania sprawia, że uznani na kartach historii sztuki artyści, jakimi byli Maria Pinińska i Jerzy Bereś, stają się dla nas bliskimi osobami, z którymi czujemy bezpośrednią więź.
dr hab. Iwona Demko
Wspaniale opisana historia kilku pokoleń niezwykłej rodziny, piórem artystki i córki wybitnych polskich artystów. Rozpięta między XIX i XXI wiekiem, jest cenną kroniką życia artystycznego w czasach PRL-u. Bettina Bereś kreśli jednocześnie galerię barwnych postaci, które ukształtowały autorkę, a następnie pokolenie jej dzieci. To biograficzna narracja, która odsłania przed czytelnikami i czytelniczkami zaskakujące kulisy powstawania prac, a jednocześnie dla nas wszystkich może być lekcją pielęgnowania najdrobniejszych wspomnień i historii. Książka jest dla mnie niezwykle bliska nie tylko ze względu na przyjaźń artystki z Cricoteką, ale też z perspektywy mieszkanki będącego kolejnym bohaterem książki osiedla zamieszkiwanego przez rodzinę Beresiów.
Natalia Zarzecka
Dyrektorka Ośrodka Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka w Krakowie
Bettina Bereś – artystka wizualna, malarka, hafciarka, ceramiczka, graficzka. Wraz z Martą Tarabułą założyła i prowadziła przez cztery lata jedną z pierwszych niekomercyjnych, prywatnych, niezależnych od władz PRL galerii, Galerię Zderzak. Współtworzyła galerię i stowarzyszenie Otwarta Pracownia. Wystąpiła z niego w 2019 roku. Aktywnie uczestniczy w życiu artystycznym, urządziła ponad czterdzieści wystaw indywidualnych często o znaczących tytułach: Obrazy w czasie zarazy (1995), Bez gruntu (2002), Wyprałam (2018), Nie wyglądaj przez cudze okno (2023). Uczestniczyła w wielu wystawach zbiorowych: Krzątaczki i Decydentki w Domu Norymberskim w Krakowie (2015 i 2018), Wieża Bab 2 w Galerii Białej w Lublinie (2021), Niech szyją! Współczesna rzeźba uszyta w Studio Cannaregio w Wenecji oraz w CSW w Toruniu (2022 i 2023). Jest autorką dwóch realizacji efemerycznych w ramach Land Art Festiwalu w Bubel-Granna nad Bugiem: Uczta w Bublu (2018) i Ogród wspomnień (2019). W 2015 roku założyła Wypożyczalnię obrazów, z której każdy może skorzystać, nie angażując środków finansowych.
(z tekstów wydawcy)
W cyklu Z radiowej biblioteki sluchamy audiobooka z książką Bettiny Bereś "Awangarda między kuchnią a łazienką. Maria Pnińska-Bereś i Jerzy Bereś.". Wydawnictwo Universitas i Audioteka.
Czyta Maria Maj.
Od 22 do 25 kwietnia godz. 11.45.
- A
- A
- A
Cenna kronika życia artystycznego w czasach PRL-u
"Awangarda między kuchnią a łazienką. Maria Pnińska-Bereś i Jerzy Bereś" - rodzinne wspomnienia Bettiny Bereś.
Autor:
Barbara Gawryluk
Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
17:26
Policjanci zatrzymali mężczyznę, który śmiertelnie potrącił 61-latka w Kadczy
-
16:37
Kiedy poznamy nowego metropolitę krakowskiego? Śmierć papieża opóźni nominację
-
16:16
Tarnów żegna papieża Franciszka – księga kondolencyjna i nabożeństwa
-
15:53
Radio Kraków budzi...dobrą książką
-
15:50
Co ze wschodnią obwodnicą Tarnowa? "Czekamy na sygnał z GDDKiA"
-
15:21
Rękawka, czyli jak to drzewiej bywało
-
14:55
Będzie remont kolejnego odcinka DK28. Podpisano umowę z wykonawcą
-
14:52
W Proszowicach smród nie do wytrzymania. Winna oczyszczalnia?
-
14:07
Strefa Czystego Transportu z opóźnieniem. Projekt uchwały nie jest jeszcze gotowy
-
13:46
Jak wysyłanie maili wpływa na środowisko? Tego dowiemy się z elewacji Tauron Areny
-
12:10
12 lat pontyfikatu papieża Franciszka: „To była reforma, ale nie rewolucja w Kościele katolickim”
-
22:30
„Dlaczego. Biblijne podstawy katolicyzmu” – wokół książki ks. Mariusza Rosika