Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Carolina Pietyra: "Mocą dobrej oferty kulturalnej jest jej różnorodność"

Kraków, jako jedno z najważniejszych centrów kulturalnych Polski, borykał się w 2024 roku z wieloma wyzwaniami, ale podlegał również intensywnej transformacji. Krakowskie Biuro Festiwalowe, jako instytucja wspierająca dynamiczne procesy artystyczne, zderzyło się z potrzebą dostosowania do współczesnych realiów, jednocześnie starając się zachować unikalną tożsamość lokalnej kultury. Georgina Gryboś-Szczepanik rozmawiała z Caroliną Pietyrą, dyrektorką Krakowskiego Biura Festiwalowego.

Adrian-Pallasch - koncert podczas festiwalu Misteria-Paschalia; źródło: Krakowskie Biuro Festialowe

Transformacja Krakowskiego Biura Festiwalowego

Karolina Pietyra została dyrektorką Krakowskiego Biura Festiwalowego w 2022 roku. Podkreślała wtedy, że jej doświadczenie w zarządzaniu zmianami i wspieraniu rozwoju instytucji będzie kluczowe dla dalszego rozwoju instytucji. Transformacja okazała się jednak znacznie bardziej złożonym procesem, niż początkowo przewidywano. Choć wiele już osiągnięto, nadal pozostaje sporo do zrobienia.

W trakcie pracy okazało się, że jest to wielowątkowa sytuacja. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że jesteśmy w 80% realizacji procesu transformacji Krakowskiego Biura Festiwalowego – mówi Carolina Pietyrą.

Transformacja to proces intensywnych, zorganizowanych zmian, realizowanych według precyzyjnie określonej strategii. Rozwój natomiast jest bardziej organiczny i elastyczny, dostosowując się do bieżących potrzeb i okoliczności.

Transformacja zakłada dużo większy i bardziej dynamiczny poziom zmian, które są mocno zinstrumentalizowane. Operujemy jasnymi scenariuszami, które są wytyczane zgodnie ze strategią, tak żeby rzeczywiście dojść do jakiegoś punktu. Rozwój organizacji to są pewne większe cele, które oczywiście są rozłożone na mniejsze punkty. Niemniej w rozwoju jest większa otwartość na elastyczność, na bieżące odpowiadanie na potrzeby otoczenia – wyjaśnia Carolina Pietyra.

Pietyra zauważa, że zmiany polityczne, zarówno na poziomie centralnym, jak i lokalnym, mają istotny wpływ na politykę kulturalną miasta i działalność KBF. Nowe podejście do zarządzania kulturą w Krakowie obejmuje bardziej intencjonalne działania, które mają na celu przemyślenie i dostosowanie oferty kulturalnej do realnych potrzeb mieszkańców.

Nastąpiła zmiana optyki w związku ze zmianami politycznymi na poziomie centralnym. Obecna władza zwraca uwagę na trochę inne rzeczy niż poprzednia, co bezpośrednio wpływa na to, jak realizujemy politykę kulturalną miasta. Zmiana władzy w Krakowie również wpływa na to, jak myślimy o kulturze. Na pewno jest duża zmiana na poziomie samej naszej instytucji odnośnie tego, jak realizujemy nasze zadania i po co. Myślę, że przez ostatnie dwa lata udało się wypracować większy wpływ intencjonalny na to, co się wydarza w krakowskiej kulturze – mówi Carolina Pietyrą.

Dyrektorka instytucji podkreśla, że kluczowe dla KBF-u jest nieustanne zadawanie pytań o sens i cel realizowanych projektów kulturalnych. Chodzi o to, aby działania instytucji miały realny wpływ na społeczność i poprawiały dobrostan mieszkańców Krakowa. Proces ten wiąże się z otwartością na nowe pomysły i gotowością do przyjęcia niepowodzeń jako elementu procesu nauki i doskonalenia.

Carolina Pietyra w studiu Radia Kraków, fot. Georgina Gryboś-Szczepanik

Carolina Pietyra w studiu Radia Kraków, fot. Georgina Gryboś-Szczepanik

Jak odpowiadać na potrzeby różnych grup społecznych?

Krakowskie Biuro Festiwalowe stawia sobie za cel uwzględnienie różnorodnych potrzeb mieszkańców Krakowa. Carolina Pietyra zwraca uwagę na trzy poziomy, na których KBF działa, by zaspokoić oczekiwania różnych grup społecznych.

Pierwszy poziom to zapewnienie dostępności kultury dla wszystkich mieszkańców, niezależnie od ich doświadczenia czy znajomości danej dziedziny. KBF dąży do eliminacji barier, które mogłyby ograniczać uczestnictwo w życiu kulturalnym, oferując programy i wydarzenia łatwo dostępne i zrozumiałe dla szerokiej publiczności.

Drugi poziom dotyczy osób regularnie uczestniczących w wydarzeniach kulturalnych, które szukają nowych doświadczeń, ale bez presji bycia ekspertami. Kultura ma być dla nich przestrzenią do eksploracji, rozwijania zainteresowań i spotkań z innymi, którzy podzielają podobne pasje.

Na trzecim poziomie KBF oferuje programy skierowane do osób o dużych potrzebach intelektualnych i kulturalnych. Są to wydarzenia i inicjatywy, które wymagają głębszej wiedzy i zaangażowania, takie jak masterklasy w ramach dużych festiwali, spotkania z ekspertami, czy eksperymentalne projekty w ramach festiwali.

Carolina Pietyra podkreśla, że mocą dobrej oferty kulturalnej jest jej różnorodność, która odzwierciedla złożoność i zróżnicowanie społeczności. Kraków, z jego bogatą historią i zróżnicowaną populacją, stanowi idealne środowisko do realizacji takich inicjatyw.

Wierzę w to, że jako samorządowa instytucja kultury nie powinniśmy wykluczać żadnej z grup, ale zachować pełen szacunek dla różnych potrzeb – mówi Carolina Pietyra.

(Cała rozmowa do posłuchania)

Tematy:
Autor:
Georgina Gryboś

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię