Z Joanną Bogacz, dyrektor Wydziału Zdrowia Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie rozmawiała Marzena Florkowska:

Jeśli jesteśmy w nagłej sytuacji zdrowotnej, to zastanawiamy się, pod który numer telefonu dzwonić? Jeśli z naszym zdrowiem dzieje się gwałtownego, co wymaga natychmiastowej pomocy, to może lepiej zadzwonić pod 999?

Można zadzwonić na obydwa numery, skutecznie uzyska się pomoc dzwoniąc zarówno na numer 112 jak i numer 999. Różnica jest taka, że dzwoniąc na numer 112, dodzwonimy się do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, jest to również służba ratunkowa działająca w strukturze Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie. Jeżeli pracownik CPR-u usłyszy, że jest niezbędna pomoc medyczna, przełączy pacjenta bezpośrednio do dyspozytorni medycznej i wtedy w ramach dyspozytorni medycznej rozmowę przejmie dyspozytor medyczny. Natomiast jeżeli zadzwonimy na numer 999, dodzwonimy się bezpośrednio do dyspozytorni medycznej.


Jak prawidłowo wezwać pomoc? Jak prawidłowo wezwać pomoc? "Podaj dane, mów wyraźnie, nie krzycz"

Dodzwaniamy się do dyspozytorni medycznej, czyli dodzwaniamy się do Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego jeśli jesteśmy w Krakowie?

Od 1 stycznia 2021 roku dyspozytornie medyczne zostały przejęte przez wojewodów. W Małopolsce w strukturach Urzędu Wojewódzkiego funkcjonują dwie dyspozytornie medyczne - w Krakowie i w Tarnowie. W momencie, kiedy wszystkie numery naszej dyspozytorni są zajęte, dyspozytor odbierze w województwie tę rozmowę.

Ile osób pracuje w tych dwóch dyspozytorniach medycznych?

Według stanu na 1 kwietnia 2024 roku pracuje tam 95 osób, ale te osoby pracują w różnym wymiarze etatu. Są to osoby zatrudnione w ramach umów kontraktowych.

Rzeczniczka pogotowia: świadek odgrywa kluczową rolę w łańcuchu przeżycia Rzeczniczka pogotowia: świadek odgrywa kluczową rolę w łańcuchu przeżycia


Przyjeżdża zespół ratowniczy, przyjeżdża karetka pogotowia i czasem zdarza się tak, że nie zawozi nas do najbliższego szpitala albo niestety od szpitala do szpitala musi jechać, bo na przykład nie ma wolnych łóżek. Czy dyspozytorzy medyczni wiedzą, gdzie zawieźć pacjenta?

Zespół ratownictwa medycznego w pierwszej kolejności powinien jechać do najbliższego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, wynika to z zapisów ustawy. Oczywiście zdarza się tak, że pacjent nie jedzie do najbliższego Szpitalnego Oddziału Ratunkowego, może jechać dalej, gdzie uzyska bardziej adekwatną pomoc do swojego stanu zdrowia.

A jak jest z wolnymi łóżkami?

Jeżeli chodzi o wolne łóżka szpitalne, to w strukturze Urzędu Wojewódzkiego funkcjonuje również odrębne stanowisko Wojewódzkiego Koordynatora Ratownictwa Medycznego. Koordynator ma bieżące informacje o wolnych łóżkach szpitalnych, które gromadzone są w specjalnym systemie opracowanym do tego celu. Szpital, który nie ma u siebie wolnych łóżek szpitalnych może skontaktować się z koordynatorem, który udzieli informacji, gdzie aktualnie są wolne łóżka szpitalne, aby ten pacjent mógł być transportem międzyszpitalnym przekazany z tego szpitala, który w danym momencie nie dysponuje wolnym łóżkiem szpitalnym.

Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji uruchomiło aplikację mobilną Alarm112 do wysyłania zgłoszeń alarmowych do Centrum Powiadamiana Ratunkowego. Aplikacja ta umożliwia przekazanie zgłoszenia przez osoby, które nie mogą wykonać połączenia głosowego, w szczególności osoby głuche i niedosłyszące.