Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

"1989". Pozytywny mit i kultowa muzyka

Spektakl „1989” to kultowy musical ukazujący upadek komunizmu z nowej perspektywy, zrealizowany we współpracy Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie i Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego. Gościni Sylwii Paszkowskiej, aktorka Karolina Kazoń, wciela się w rolę Danuty Wałęsy, oferując widzom poruszający i wielowymiarowy portret kobiety, która nie tylko stała u boku męża, ale również walczyła o swoje miejsce w historii. Spektakl w reżyserii Katarzyny Szyngiery inspirowany jest formą „Hamiltona”, broadwayowskiego hitu, który zrewolucjonizował podejście do opowiadania o historii. Polski musical, do którego muzykę stworzył znany producent rapowy Andrzej „Webber” Mikosz, stanowi nowatorską próbę przybliżenia wydarzeń lat 80. młodszym pokoleniom za pomocą rapu, muzyki i dynamicznej choreografii.

Droga Karoliny Kazoń do obsady spektaklu była wymagająca. Sama początkowo myślała o roli Krysi Frasyniuk, zafascynowana piosenką „Błękitna ciężarówka”. Jednak po przesłuchaniu utworu „Danuta odbiera Nobla”, marzenie o roli Wałęsy stało się dla niej celem.

Twórcy, w tym reżyserka Kasia Szyngiera oraz autorzy muzyki, przez pół roku analizowali nasze nagrania, by dopasować nas do odpowiednich ról – mówi Karolina Kazoń.

Ukryta historia kobiet

Współpraca z Danutą Wałęsą była dla aktorki nie tylko wielkim wyzwaniem, ale i emocjonalnym przeżyciem. Dzięki pracy nad teledyskiem do utworu „Danuta odbiera Nobla” miała okazję spotkać się z Danutą Wałęsą kilka razy, a między nimi zrodziła się wyjątkowa więź. Taka rola niesie ze sobą dużą odpowiedzialność.

Jestem absolutnie zakochana w pani Danucie, a ona mnie chyba też polubiła. To rzadkość w teatrze, by grać kogoś, kto nie tylko istniał, ale także zjawi się na premierze.

Musical „1989” wyróżnia się także tym, że zwraca uwagę na często pomijane role kobiet w historii. Spektakl przypomina o takich bohaterkach, jak Alina Pienkowska, które często pozostawały w cieniu mężczyzn. Spektakl daje głos kobietom, które walczyły w domu, wykonując „niewidzialną pracę” i wspierając swoich mężów, umożliwiając im działania na rzecz ruchu opozycyjnego.

Wojtek Długosz: Teatr rządzi się swoimi prawami. Dlatego go lubię Wojtek Długosz: Teatr rządzi się swoimi prawami. Dlatego go lubię

Karolina Kazoń, fot. Sylwia Paszkowska

Karolina Kazoń, fot. Sylwia Paszkowska

Płyta z muzyką ze spektaklu

11 października 2024 roku ukazała się płyta z muzyką do spektaklu, wydana przez Universal Music Polska. Dostępna zarówno w formie fizycznej, jak i cyfrowej, stanowi nie tylko pamiątkę po widowisku, ale także samodzielne dzieło. Dla Karoliny Kazoń jednym z najważniejszych utworów na płycie jest „Danuta odbiera Nobla”, który – jak przyznaje – skłonił ją do głębszego zrozumienia roli, którą gra.

Spektakl „1989” okazał się ogromnym sukcesem, o czym świadczy liczba ponad 150 przedstawień od premiery. To rzadkość w polskim teatrze dramatycznym, co pokazuje, że historia opowiedziana w nowoczesny sposób, z elementami rapu i hip-hopu, trafia zarówno do starszych, jak i młodszych widzów.

(cała rozmowa do posłuchania)

Płyta z muzyką ze spektaklu

11 października 2024 roku ukazała się płyta z muzyką do spektaklu, wydana przez Universal Music Polska. Dostępna zarówno w formie fizycznej, jak i cyfrowej, stanowi nie tylko pamiątkę po widowisku, ale także samodzielne dzieło. Dla Karoliny Kazoń jednym z najważniejszych utworów na płycie jest „Danuta odbiera Nobla”, który – jak przyznaje – skłonił ją do głębszego zrozumienia roli, którą gra.

Tematy:
Autor:
Sylwia Paszkowska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię