Jak wyjaśnił w poniedziałek Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), w podpisanych umowach wykonawcy mają przewidziany czas na tzw. przerwę zimową. Trwa ona przeważnie trzy miesiące - od 16 grudnia do 15 marca. Wyjątek stanowią inwestycje realizowane w terenach górskich, gdzie ze względu na ostrzejszy klimat przerwa trwa cztery miesiące - od 1 grudnia do 31 marca. W Małopolsce taką budową jest realizacja nowego przebiegu drogi krajowej nr 47 z Rdzawki do Nowego Targu.
„Ta przerwa to prawo, a nie obowiązek wykonawców. Wszyscy nasi wykonawcy deklarują, że w miarę możliwości związanymi z pogodą będą w pewnym zakresie kontynuować prace” - przekazał przedstawiciel GDDKiA.
Jak podano, przed przerwą zimową budowa północnej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S52 o długości 12,3 km była zaawansowana w 87-proc. Na trasie są już gotowe konstrukcje 25 z 27 mostów, wiaduktów i estakad, kończą się prace przy tunelu w Dziekanowicach (496 m długości), a tunel w Zielonkach (653 m długości) ma zostać przebity „na wylot” w pierwszym kwartale przyszłego roku. Na 10 km obwodnicy ułożono już pierwszą warstwę asfaltu, a na 7 km są dwie, co stanowi ponad połowę prac związanych z położeniem nawierzchni na nowej drodze. Oddane do ruchu są wiadukty zbudowane w ramach węzłów Węgrzce i Batowice, a wkrótce ma być dostępna także część węzła Zielonki łączącego S52 z Trasą Wolbromską, stanowiącą fragment zachodniej obwodnicy Zielonek.
Budowa odcinka drogi ekspresowej S7 Miechów – Szczepanowice o długości 5,3 km jest zaawansowana przed zimą w 71 proc. Na trasie powstaje pięć wiaduktów – dwa konstrukcyjnie są gotowe, na trzech pozostałych trwają intensywne prace. Na ponad połowie trasy położono już dwie z trzech warstw asfaltu.
Drugi z budowanych odcinków S7, między Widomą i Krakowem (18,3 km) składa się z dwóch części. Pierwsza z nich biegnąca przez tereny pozamiejskie, głównie rolnicze o długości 11,2 km jest zaawansowana w 64 proc. Na 2/3 tej trasy drogowcy położyli już dwie z docelowych trzech warstw asfaltu, podbudowę i warstwę wiążącą. Na tym odcinku powstaje 21 mostów i wiaduktów, ich konstrukcje są już na ukończeniu.
Drugi odcinek miejski ma 7,1 km i biegnie w większości przez zurbanizowane tereny krakowskiej Nowej Huty. Trasa w tej części będzie miała trzy pasy ruchu w każdym kierunku i dwa węzły drogowe. Na Węźle Mistrzejowice trwa budowa estakady o długości 1,3 km, która jest realizowana metodą nasuwu - jest to najdłuższa tego rodzaju budowa estakady w Polsce. Według przekazanych informacji w tym roku zbudowano 300 m jezdni tą metodą od strony Zesławic, a w przyszłym roku będzie nasuwane 1000 m jezdni od strony ul. Łowińskiego.
W ramach drugiego Węzła Grębałów łącznie powstanie 11 wiaduktów, z których osiem jest już na ukończeniu, dwa są przygotowane w połowie, a budowa ostatniego rozpocznie się po wyburzeniu starego wiaduktu, którym biegnie dziś ul. Kocmyrzowska.
Przedstawiciel GDDKiA poinformował, że trwająca od trzech lat budowa 16,1 km odcinka nowej Zakopianki z Rdzawki do Nowego Targu jest zaawansowana w ponad 90 proc. Inwestycja jest realizowana w trudnym, górskim terenie. Wszystkie konstrukcje 27 obiektów zaplanowane na tej trasie są już gotowe. Do zrobienia pozostają prace wykończeniowe, m.in. montaż barier energochłonnych. Na połowie trasy położono pierwszą warstwę asfaltu. Na odcinku między węzłami Nowy Targ Zachód i Nowy Targ Południe są już wszystkie trzy warstwy. Trwają prace wykończeniowe na ul. Krakowskiej w Nowym Targu, która jest wylotówką z miasta w kierunku Zakopanego i gdzie kierowcy będą zjeżdżać z nowego odcinka na dotychczasową dk47.
W województwie małopolskim trwają też prace na budowach innych odcinków dróg krajowych. 3-kilometrowy łącznik brzeski, stanowiący drugi fragment obwodnicy tego miasta i początek tzw. Sądeczanki jest zaawansowany w 50-proc. Z kolei obwodnica Oświęcimia w ciągu dk44 osiągnęła zaawansowanie na poziomie niespełna 40 proc.
W te wakacje rozpoczęła się też budowa obwodnicy Zabierzowa w ciągu dk79 o długości 10,3 km. Na Zakopiance trwa budowa nowego węzła w Gaju k. Krakowa (dk7) oraz kończy się budowa ronda na Spyrkówce w Zakopanem (dk47)